۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
بازار حبابی تخم مرغ در خراسان جنوبی؛ دادستان اولتیماتوم داد
گزارش بازار؛

بازار حبابی تخم مرغ در خراسان جنوبی؛ دادستان اولتیماتوم داد

بیرجند- ضعف نظارتی مسئولان و نوسانات قیمت تخم مرغ و کمبود این کالا در خراسان جنوبی باز هم پای دادستان را به موضوع باز کرد تا برای تنظیم بازار تدبیر کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ظرفیت خراسان جنوبی در تولید مرغ، طیور و تخم مرغ بر کسی پوشیده نیست. هر ماهه بخش قابل توجهی از تخم مرغ تولیدی استان به استان‌های مجاور و دیگر کشورها صادر می‌شود.

بنا به گفته مسئولان صادرات تخم مرغ در هشت ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۱ کیلوگرم بوده که ۶۵۶ هزار و ۱۰۶ دلار ارزآوری داشته است.

بنا به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در حال حاضر ۶۲۴ واحد پرورش مرغ گوشتی و ۳۷ واحد تولید مرغ تخم گذار در استان وجود داشته و کمبود نهاده برای مرغ گوشتی و تخم گذار نداریم.

این شرایط در حالی است که کمبود تخم مرغ و نوسانات قیمت این کالای اساسی طی چند روز گذشته آشفته بازاری را در استان به وجود آورده و نارضایتی‌هایی را منجر شده است.

تا چند روز گذشته مراکز خرده فروشی هم از کمبود تخم مرغ و عدم عرضه از سوی عمده فروشان گلایه مند بودند. همچنین کمبود و نوسانات این کالای ضروری شهروندان باعث دغدغه شهروندان شد.

اولتیماتوم دادستان برای کنترل بازار
آشفته بازار تخم مرغ پای دادستان را به مراکز خرده فروشی و سطح شهر باز کرد. حجت الاسلام نسایی خطاب به مراکز عمده فروشی و تولیدکنندگان تخم مرغ بیان کرد: اگر ظرف مدت ۴۸ ساعت آینده کمبود و نوسانات تخم مرغ در استان جبران نشود، صدور به دیگر استان‌ها ممنوع می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۶۳ تن تخم مرغ در استان تولید و تنها ۱۳ تن مصرف می‌شود، افزود: مابقی تولیدی استان به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود بنابراین اگر تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مسئولان نسبت به جبران کمبودهای تخم‌مرغ در بازار اقدام نکنند، منع خروج تخم مرغ از استان را صادر می‌کنیم.

دادستان شهرستان بیرجند تخم‌مرغ را جزء مایحتاج معمولی مردم دانست و افزود: اگر این کالای ضروری در بازار نباشد و یا با قیمت‌های متفاوتی عرضه شود، مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر با نظارت‌های قوی‌تر، کمبودهای تخم مرغ جبران شود، گفت: در حال حاضر قیمت برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان تعیین شده است.

گلایه از ضعف مدیران در نظارت‌ها
حجت الاسلام نسائی با بیان اینکه مدیران استانی در بحث نظارت‌ها ضعیف عمل کرده‌اند، افزود: در استانی مانند خراسان جنوبی که تولیدکننده مرغ و تخم مرغ بوده و جزو صادرکنندگان و ارسال کنندگان این محصولات هستیم، چالش عرضه و نوسانات قیمت جای تاسف دارد.

به دنبال این اولتیماتوم، برخی از مراکز در تامین تخم مرغ نیاز روز مردم پا پیش گذاشتند اما برخی نوسانات همچنان پا برجا است. اگرچه فروشندگان زیر ذره بین نظارتی مسئولان هستند اما باز هم مراکزی وجود دارند که قیمت تخم مرغ را بالاتر از سطح مصوب شده می‌فروشند.

 در استانی مانند خراسان جنوبی که تولیدکننده مرغ و تخم مرغ بوده و جزو صادرکنندگان و ارسال کنندگان این محصولات هستیم، چالش عرضه و نوسانات قیمت جای تاسف دارد

بنا به تصمیمات مسئولان هر کیلو تخم مرغ باید به قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد این در حالی است که بنا به گفته مردم در برخی مراکز قیمت‌ها ۱۵ هزار و ۲۰۰ و یا ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و حتی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم به فروش می رسد.

گلایه خرده فروشی‌ها
یک فروشنده مواد پروتئینی در گفت و گو با بازار بیان کرد: تا چند روز گذشته تخم مرغ نداشتیم و برای تحویل باید خودمان مراکز عمده فروشی مراجعه می کردیم. 

رضا کاظمی ادامه داد: از مراکز و شرکت‌ها مکرر درخواست توزیع داشتیم اما تخم مرغ توزیع نمی‌شد.

وی بیان کرد: قبلاً هر دو یا سه روز تخم مرغ توزیع می‌شد اما الان به هر مرکز تنها سه صفحه می‌دهند که پاسخگوی نیاز مردم نیست.

کاظمی خواستار افزایش نظارت‌ها شد و گفت: تخم مرغ جزو کالاهای ضروری مردم بوده که می‌طلبد به حد نیاز تامین شود.

یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: تا چند روز گذشته تخم مرغ پیدا نمی‌شد و در صورت فروش هم به قیمت بالای ۱۶ هزار تومان عرضه می‌شد.

زینب خدادادی با بیان اینکه دیروز یک کیلو تخم مرغ را به قیمت ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان خریده‌ام، اظهار کرد: قیمت تخم مرغ در سوپر مارکت محله ما و مراکز پروتئینی سطح شهر تفاوت دارد.

وی با اشاره به سامانه شکایت ۱۲۴ سازمان صمت بیان کرد: در گذشته چندین بار برای اعتراض با این سامانه ارتباط برقرار کردم اما پاسخی موثر برای برخورد ندیدم.

خدادادی خواستار افزایش نظارت‌ها شد و افزود: برخی فروشندگان از ضعف نظارت‌ها سوء استفاده کرده و بنا به سود خودشان خرید و فروش می‌کنند.

صادرات تخم مرغ ممنوع شود
یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با بازار بیان کرد: با توجه به گرانی‌های تمام کالاهای مورد نیاز مردم، بسیاری از اقشار جامعه توانایی خرید ندارد و نمی‌تواند نوسانات قیمتی را تحمل کنند.

یونس کاملی با اشاره به نیاز بدن به مصرف تخم مرغ بیان کرد: بنا به گفته بسیاری از کارشناسان تغذیه، در صورت عدم دسترسی به مواد پروتئینی، برای تامین نیاز بدن باید از حبوبات استفاده کنیم که آن هم به بهانه نوسانات قیمت ارز افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کمبود و نوسانات قیمت تخم مرغ بیان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در تولید مرغ و تخم مرغ دارد و کمبود کالا  و نوسانات روزانه قیمتی قابل قبول نیست.

کاملی بیان کرد: مسئولان هر چند مدت آماری از صادرات تخم مرغ به دیگر کشورها و استان‌ها ارائه می‌دهند که بنا به شرایط پیش رو باید صادرات این کالای ضروری ممنوع شود.

وی ادامه داد: نباید مردم این استان که سرانه درآمدی بسیار پایینی دارند، با داشتن گنج هم رنج ببرند و از داشته‌های استان بی بهره باشند.

ارز آوری ۶۵۶ هزار دلار صادرات تخم مرغ
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار بیان کرد: مشکلی در تولید تخم مرغ در استان وجود نداشته چراکه از ظرفیت بالایی برخوردار هستیم.

محمد اصغر زاده بیان کرد: در هشت ماهه سال جاری یک میلیون و ۲۱۵ هزار و ۱۱ کیلوگرم تخم مرغ از خراسان جنوبی به دیگر استان‌ها و کشورهای چین، افغانستان، عمان و عراق صادر شده است.

وی ادامه داد: این میزان صادرات بیش از ۶۵۶ هزار و ۱۰۶ دلار برای استان ارزآوری داشته است.

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار بیان کرد: ناظران سازمان صمت همواره در سطح بازار نظارت و بازرسی را انجام می دهند.

علی تهوری قیمت مصوب تخم مرغ را ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در صورت مشاهده تخلف با متخلفان برخورد قاطعانه می‌شود.

وی ادامه داد: شهروندان هم در صورت مشاهده تخلف مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ برای رسیدگی گزارش دهند.

انتظار می‌رود با نظارت هر چه بیشتر و بهتر مشکلات پیش رو رفع شود و در استانی که قطب تولید تخم مرغ هستیم دغدغه‌ای برای کمبود این کالا وجود نداشته باشد.

کد خبر: ۶۲٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha