۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
در شرکت های خودروسازی چه می گذرد؟

در شرکت های خودروسازی چه می گذرد؟

با تصویب تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودرو ساز در جلسه روز سه شنبه (دوم دی ماه ۹۹) مجلس شورای اسلامی بارقه امیدی بود تا مردم بدانند در شرکت های خودروسازی سایپا و ایران خودرو پس از سالها تولید خودروهای غیر کیفی چه می گذرد و سود حاصل از فروش این خودروها کجا هزینه می شود.

ایرج منصوری؛ بازارروز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو با ۲۱۰ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم گیری چندگانه در قیمت و نرخ گذاری، کیفیت پائین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت نام خودرو از محورهای مهم در تحقیق و تفحص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

سود فروش خودروسازی ها معلوم نیست به جیب چه کسی می رود
بیش از ۵۰ سال است که این دو شرکت خودروساز ایرانی و زیر مجموعه آنها که انحصار تولید خودرو را بدست گرفته اند، به طور متوسط سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار  دستگاه خودرو تولید کرده اند و معلوم نیست سود فروش این خودروها به چه اهدافی هزینه شده است.

سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار گردش مالی این دو خودرو ساز ایرانی است که حداقل ۴۰ درصد آن سود ناشی از فروش خودرو است و سوء مدیریت دولتی در طول سال های گذشته این دو خودروساز بزرگ کشور را به دو بنگاه ضرر دهنده تبدیل کرده است.

معمولا خودروسازان جهانی برای هر دستگاه خودرو بین ۶ تا ۷ درصد و یا کمتر سود در نظر می گیرند، اما سال ها که خودروسازان ایرانی در سایه انحصار توانسته اند برای هر دستگاه فروش خودرو که کیفیت لازم را هم ندارد بیش از ۳۵ درصد سود نصیب خود کنند.

معمولا خودروسازان جهانی برای هر دستگاه خودرو بین ۶ تا ۷ درصد و یا کمتر سود در نظر می گیرند، اما سال ها که خودروسازان ایرانی در سایه انحصار توانسته اند برای هر دستگاه فروش خودرو که کیفیت لازم را هم ندارد بیش از ۳۵ درصد سود نصیب خود کنند

این در حالی است که همواره در طول سال های گذشته دو خودرو ساز بزرگ ایرانی بدهی هنگفتی به قطعه سازان و نظام بانکی داشتند و در مواقعی دولت مجبور شده برای سرپا ماندن این دو خودروساز منابع مالی بیشتری را از بودجه کشور تزریق کند.

با وجود انحصار در تولید خودرو در کشور و ممنوعیت واردات خودروهای ارزان قیمت کم مصرف کیفی اخیرا اعلام شده که بدهی خودروسازان به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، اما دلایل این بدهی عظیم مالی خودروسازان هنوز هم برای مردم مشخص نشده است.

هرچند که بدهی خودروسازان به قطعه سازان در زمان های مختلف کم و یا زیاد می شود، اما پیش از این دو خودروساز ایرانی به قطعه‌ سازان بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشتند، به بانک‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز این دو شرکت ایرانی زیان انباشته دارند.

پرداخت سالانه ۱۲ هزار میلیارد تومان خسارت خودرو به مردم
حتی در مواقعی بدهی خودروسازان به خریداران به ۳۰ هزارمیلیارد تومان رسیده و سالانه شرکت های بیمه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت عدم کیفیت خودروهای ایرانی به مشتریان خود خسارت پرداخت می‌کنند و کارشناسان صنعت خودروسازی پیش بینی می کنند بدهی این دو خودروساز کشور تا پایان سال جاری به بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

روز گذشته علیرضا سلیمی نماینده درخواست کننده تحقیق و تفحص از خودرو سازان تاکید کرد که سود ۸۰ هزار میلیارد تومانی بازار خودرو برای عده‌ای خاص است واین سود به جیب چه کسی می‌رود و چرا باید بین قیمت شرکت‌های خودرو ساز و بازار خودرو تفاوت فاحشی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: عدم وجود عدالت، زد و بند در بازار خودرو، کیفیت پایین خودرو، پرداخت پول بیشتر و کیفیت پایین، وجود افراد سیاسی یا پزشک در شرکت‌های خودروساز از دیگر مواردی است که ضرورت تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروساز را دوچندان کرده است.

واقعیت این است که در طول سالهای گذشته در یک شرایط انحصاری دو خودروساز ایرانی فقط خودروهای بی کیفیت با تکنولوژی قدیمی را تولید و به مردم تحویل داده اند و مردم مجبور شده اند که برای استفاده از خودور خود هزینه های زیادی را برای قطعات چینی نامرغوب به نمایندگی های خدمات پس  از فروش و مکانیک ها پرداخت کنند.

با تولید و تحویل خودروهای نامرغوب ایرانی و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف، شرکت های خودروساز در واقع دست به جیب مردم برده اند تا هرچه آنها درآمد داشته باشند آن را به سود خود مصادره کنند.

در تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مشخص شود این همه منابع مالی ناشی از فروش خودرو در این دو خودروساز ایرانی به کجا رفته است و اصولا هزینه های تمام شده تولید یک خودرو در ایران چند برابر شرکت های خارجی است.

در این تحقیق و تفحص باید به درستی مشخص شود که هزینه های سالانه این دو شرکت خودروساز ایرانی که سالها جیب مردم را با تولید خودروهای از رده خارج شده قدیمی خالی کرده اند به کجا هزینه می شود.

هرچند که ممکن است با تحقیق و تفحص خیلی از مسائل این دو کارخانه خودروسازی ایران به دلایلی مشخص نشود، ولی با این تحقیق و تفحص بارقه امیدی است تا بخشی از مشکلات و سوء مدیریت در این دو کارخانه بزرگ خودروسازی مشخص شود.

کد خبر: ۶۲٬۶۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha