۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
راهکارهایی برای افزایش امنیت تلفن همراه

راهکارهایی برای افزایش امنیت تلفن همراه

با ظهور تلفن‌های هوشمند، هویت کاربران وارد شبکه آنلاین اینترنت می‌شود، پس باید جوانب احتیاط در خصوص امنیت در مقابل حملات آنلاین (هک) یا آفلاین (سرقت) رعایت شود.

به گزارش بازار، بسیاری از کاربران تمایل دارند رمزهای عبور خود را در سرویس‌های آنلاین و دستگاه خود ذخیره کنند، از نگه‌داشتن کلمه عبورهای مهم خود در موبایل، به ویژه کلمه عبور برنامه‌های بانکی یا پرداخت، خودداری کنید.

اگر مراقب‌های لازم در اینترنت صورت نگیرد، مفقودی تلفن همراه هوشمند به مراتب خسارتی بزرگ‌تر از دست دادن مخاطبین و شماره تلفن‌ها را در پی خواهد داشت.

در اینجا در مورد حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی، فایل‌های همگام سازی شده، اسناد مهم، ایمیل‌ها، عکس‌ها و پیام‌های شما صحبت خواهیم کرد.

راهکارهایی برای افزایش امنیت تلفن همراه
۱. رمزهای عبور (پسورد) را ذخیره نکنید
بسیاری از کاربران تمایل دارند رمزهای عبور خود را در سرویس‌های آنلاین و دستگاه خود ذخیره کنند، از نگه‌داشتن کلمه عبورهای مهم خود در موبایل، به ویژه کلمه عبور برنامه‌های بانکی یا پرداخت، خودداری کنید.

۲. از امنیت داخلی اندروید استفاده کنید
اگر در حال کار با اندروید هستید، می‌توانید قفل صفحه و رمزنگاری را فعال کنید تا امنیت موبایل خود را بیشتر کنید، انواع مختلفی از قفل‌های صفحه نمایش از جمله رمز عبور، پین، الگو و تشخیص چهره در دسترس هستند که می‌توانید در تنظیمات موبایل خود انتخاب و فعال کنید، حتی هنگام تنظیم پین یا قفل الگو، سعی کنید قفلی انتخاب کنید که هکرها رمز عبور شما را حدس نزنند.

۳. برنامه‌های کاربردی خود را قفل کنید
لازم است برنامه‌های خود را قفل کنید، مخصوصاً برنامه‌هایی که اطلاعات خصوصی شما در آن وجود دارد و دوست ندارید کسی جز خودتان آن‌ها را ببیند، برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از دستگاه مفقود شده، چنانچه موفق به باز کردن قفل شوند این روش امنیت شما را فراهم می‌نماید.
برای این منظور می‌توانید از یک برنامه رایگان مانند App Lock استفاده کنید، در اینجا منظور قفل کردن هر برنامه‌ای در دستگاه شما نیست، فقط برنامه‌هایی را قفل کنید که دارای اطلاعات باشند مانند ایمیل یا مدیریت فایل‌ها، همچنین از رمزها یا الگوهایی که از روی لکه‌های به جا مانده در صفحه نمایش دستگاه شما قابل حدس و ردیابی هستند، خود داری کنید.

۴. مجوزهای درخواست نصب برنامه‌های کاربردی را به‌دقت بخوانید
قبل از شروع نصب یک برنامه از Google Play، لیستی از مجوزهای درخواست شده ظاهر می‌شود تا به شما نشان دهد برنامه به چه مجوزی نیاز دارد، برنامه‌ها برای اجرا شدن و انجام کارها به مجوزها نیاز دارند، اما همه آن‌ها لازم نیست.
همیشه مجوزها را بخوانید و از منطقی بودن آن‌ها مطمئن شوید که مجوز مطابق با آنچه برنامه انجام می‌دهد باشد، به عنوان مثال یک برنامه بیدار باش (Alarm) نیازی برای دسترسی به پیام‌های متنی شما ندارد، این یک قدم مهم است، زیرا همه برنامه‌های موجود در فروشگاه Play بی‌خطر نیست.
در حالی که این کار را انجام می‌دهید، به خواندن نظرات و همچنین امتیاز برنامه‌ای که قصد بارگیری آن را دارید، دقت کنید، این امر به شما کمک می‌کند که ابتداً در مورد کارکرد برنامه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

۵. ایمن سازی شبکه ارتباطی:
یکی از مهم‌ترین اصول برای محافظت از اندروید شما، امنیت شبکه است. وقتی که می‌خواهید کارهای مهم مانند امور بانکی خود را انجام دهید، از WiFi عمومی استفاده نکنید. زیرا شما همان شبکه را با مردم به اشتراک می‌گذارید، آن‌ها به راحتی می‌توانند با تغییر در بسته‌های شما، به داده‌های واقعی و رمزهای عبور شما دست یابند.

۶. از برنامه امنیتی موبایل (ضد ویروس) استفاده کنید
نصب برنامه‌های امنیتی، کار شما را آسان‌تر خواهد کرد. یک برنامه امنیتی تلفن همراه پیدا کنید تا خیالتان راحت باشید، برای مثال: Lookout Security & Antivirus and avast! Mobile Security. حتی با وجود یک برنامه امنیتی، نباید اجازه دهید امنیت شما با بدافزارهای اندرویدی قوی‌تر و شایع به مخاطره بیفتد و این همان چیزی است که ما را به نکات بعدی سوق می‌دهد.

۷. برای محافظت از حریم خصوصی، چندین حساب کاربری ایجاد کنید
اگر تبلت اندرویدی دارید و مجبورید آن را با خواهر و برادر، همسر یا بچه‌های خود به صورت مشترک استفاده کنید، داشتن چندین حساب کاربری برای تک تک افراد در جهت حفظ حریم خصوصی می‌تواند کمک می‌کند، در اندروید ۴ (Jelly Bean) امکان ایجاد چندین حساب کاربری برای شما وجود دارد.
برای هر کسی که مایل به استفاده از دستگاه شما است می‌توانید یک حساب عمومی دیگر ایجاد کنید. این گزینه در قسمت Settings> Users قرار دارد.

۸. از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنید
تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های ارزشمند شما به صورت روزانه و در طول استفاده از گوشی هوشمند امری ضروری است. بدترین فرضیه سرقت اطلاعات یا هک دستگاه اندرویدی شما است، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید پاک کردن از راه دور است، بدون تهیه نسخه پشتیبان، تمام اطلاعات خود را در دستگاه خود از دست خواهید داد.
حتی اگر می‌توانستید گوشی دزدیده شده خود را بازیابی کنید، احتمال دارد هکرهایی که موفق به دسترسی به دستگاه شما شده‌اند، آن را بیهوده جلوه دهند. اگر نسخه پشتیبان تهیه کنید، می‌توانید دستگاه Android خود را دوباره به حالت اولیه آن برگردانید. می‌توانید بکاپ (پشتیبان) اطلاعات خود را در Cloud (فضای ابری)، Desktop یا حتی یک درایو فلش نگه داری کنید.

۹. دستگاه گم شده خود را ردیابی کنید
چنانچه شما از قبل نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید و واقعاً قصد دارید اطلاعات دستگاه گم شده خود را پس بگیرید. اگر از تکنولوژی تلفن‌های اطلاع داشته باشید طوری ساخته شده اند که با GPS قابل ردیابی هستند. روش پس گیری اطلاعات بدین صورت است که، شما باید GPS را در تلفن خود فعال کنید تا بتوان آن را ردیابی کرد. بر نامه‌های زیاد ردیابی دستگاه برای Android وجود دارد که می‌توانند در پیدا کردن دستگاه گم شده یا سرقتی به شما کمک کنند، برخی حتی می‌توانند GPS را از راه دور فعال کنند.

۱۰. فعال سازی پاک کردن از راه دور:
بنابراین اگر شما در جایی هستید که همه چیز را نصب کرده‌اید و آماده‌اید. اما هنوز به یک ویژگی نیاز دارید و آن توانایی پاک کردن دستگاه از راه دور است. وجود این قابلیت ضروری است، به ویژه هنگامی که مطمئن هستید اندروید شما برای همیشه از بین رفته است. دیگر هیچ گونه واهمه‌ای از آن نداریم چرا که با همه این اقدامات کار مجرمان عقیم می‌ماند.

کد خبر: ۶۲٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha