۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰
ایران آماده بازسازی بخش آب و برق مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان
وزیر نیرو مطرح کرد

ایران آماده بازسازی بخش آب و برق مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان

اردکانیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران آمادگی خود را برای بازسازی بخش آب و برق مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان اعلام می‌کند.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، رضا اردکانیان در حاشیه دیدار با شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط دو کشور اظهار کرد: جمهوری آذربایجان همسایه مهمی برای ایران است و زمینه‌های متنوعی برای همکاری دو کشور وجود دارد.

 وی افزود: در موضوع برق و آب کشوری هستیم که یکی از پرسابقه‌ترین پروژه‌های بهره‌برداری از رودخانه مرزی را در دنیا  با جمهوری آذربایجان داریم و سال آینده عمر بهره‌برداری مشترک از سد ارس بر روی این رودخانه مرزی ارس بین ایران و جمهوری آذربایجان به ۵۰ سال می‌رسد که امیدواریم مراسم شایسته‌ای برای پنجاه سالگی این بهره‌برداری بر اساس معاهده‌ای موجود برگزار کنیم.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: علاوه بر سد ارس، خدا آفرین و قیز قلعه‌سی و نیروگاه‌های برق‌آبی مربوط به این پروژه هم در حال اجرا و تکمیل است که در جلسه امروز ما بر اساس موافقت‌نامه قانونی دو کشور برای احداث این سدها و بررسی نیروگاه‌های برق آبی که در سال ۱۳۹۵ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده تشکیل شد و ادامه خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد: طبق موافقت‌نامه قانونی در خصوص نهایی‌شدن تقسیم هزینه‌های این پروژه و نیز گام‌های تکمیلی این پروژه به توافق برسیم.

اردکانیان با اشاره به مذاکرات خوب میان دو کشور با حضور شهبازف وزیر انرژی جمهوری آذربایجان در زمینه برق و انرژی گفت: موضوع تمدید قرارداد مبادله انرژی با جمهوری آذربایجان مورد توافق قرار گرفت و توسعه ارتباطات الکتریکی هم در دستور کار است؛ ما تصمیم داریم از طریق جمهوری آذربایجان سیستم برق ایران را با فدراسیون روسیه سنکرون کنیم.

وی از انتخاب یک مشاور ایرانی با توافق هر سه کشور برای این پروژه و همچنین تعهد کشورها برای مطالعه هزینه‌ها و اجرای این پروژه خبر داد.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران در پایان سخنان خود یادآور شد: کشور ایران آمادگی خود را جهت بازسازی بخش آب و برق مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان را به طرف آذربایجانی اعلام کرد، چرا که شرکت‌های متعدد ایرانی هستند که می‌توانند در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور و فراهم‌کردن زمینه‌های مناسب‌تر در منطقه حضور فعال داشته باشند.

رود ارس، میراث مشترک جمهوری آذربایجان و ایران
همچنین در این مراسم شاهین مصطفی یف، معاون نخست وزیری جمهوری آذربایجان با اشاره به شرایط کرونا در جهان اظهار کرد: روابط با جمهوری اسلامی ایران برای جمهوری آذربایجان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در راستای این روابط خوب، جمهوری آذربایجان با هیئتی بلندپایه در شرایط پاندمی کرونا به این کشور سفر کرده است تا زمینه‌های همکاری بیشتر و بهتر با این همسایه خود را فراهم سازد.

وی افزود: یکی از مواردی که سفر به ایران را ضروری کرده این است که بنده به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی بعد از حوادث اخیر در منطقه که موجب تغییر جغرافیایی سیاسی در منطقه و احیای اراضی جمهوری آذربایجان در اولین سفر خودم به کشور ایران و تهران سفر کردم تا شاهد همکاری‌های بیشتری در منطقه به ویژه با ایران باشیم.

معاون نخست وزیری جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از اولین روزهای جنگ کنار کشور ما بود و برای حل این مسئله و مناقشه همواره از موضع اصولی خود در چارچوب حقوق بین الملل از تمامیت جمهوری آذربایجان دفاع کرده و در این جنگ نیز حمایت‌های همه جانبه خود را از تمامیت ارضی کشور ما عنوان داشته است.

وی با بیان اینکه شرایط جغرافیایی جدید جمهوری آذربایجان شرایطی است که صلح و ثبات را به منطقه خواهد آورد، افزود: قطعا این تغییر جغرافیایی در منطقه شرایط جدیدی را برای همکاری‌های دو کشور از جمله حوزه آب ایجاد خواهد کرد.

معاون نخست وزیری جمهوری آذربایجان با اشاره به روابط کشور خود با ایران اضافه کرد: روابط جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف در حال اجراست؛ بخش انرژی یکی از این موضوع‌های مهم همکاری‌های دو کشور است که در هفت سال گذشته کارهای بسیار بزرگی در روابط بین دو کشور صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌ها و توافقات بسیار تاثیرگذاری بین دو کشور انجام شده است.

مصطفی یف خاطرنشان کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران در مورد سنکرون شبکه الکتریکی ایران و آذربایجان و روسیه همکاری‌های خوبی داریم که یکی از آنها نیز صادرات انرژی آذربایجان برای ایران است.

وی ادامه داد: دیگر پروژه مشترک نیز سد و نیروگاه برق آبی خداآفرین و قیز قلعه‌سی بود که در سال ۲۰۱۶ یادداشت تفاهم‌نامه آن امضا شد؛ ما امروز در خصوص پیشبرد اهداف و موضوعات این پروژه‌ها نیز با هم به بحث و بررسی پرداختیم و جمهوری آذربایجان نیز برای تکمیل این پروژه‌ها اراده خود را اعلام کرد. جمهوری آذربایجان خواهان اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه‌ها در منطقه است و آمادگی دارد مسئولیت‌های خود را در این زمینه بر عهده بگیرد.

وی در خصوص رود ارس نیز گفت: رود ارس میراث مشترک جمهوری آذربایجان و ایران است و زیرساخت‌های پروژه‌های مشترک در حاشیه این رودخانه در دایره منافع دو ملت است.

مصطفی یف ادامه داد: در حاشیه رود ارس ظرفیت‌های مناسبی هم در حوزه برق آب و هم درحوزه کشاورزی برای همکاری به وجود آمده که امیدواریم توافق‌های لازم صورت بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: من باور دارم که همکاری دو کشور می‌تواند در حوزه انرژی ثمره‌های زیادی برای دو ملت داشته باشد.

کد خبر: ۶۲٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha