۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
سازمان تنطیم مقررات رادیویی، ایران را رتبه اول منطقه در توسعه دولت الکترونیک معرفی کرد
بر اساس گزارش سال ۹۸

سازمان تنطیم مقررات رادیویی، ایران را رتبه اول منطقه در توسعه دولت الکترونیک معرفی کرد

بر اساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا IDI، که برای اندازه گیری شکاف دیجیتالی و مقایسه عملکرد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در کشورهای مختلف به کار گرفته می شود؛ ایران در میان ۱۷۶ کشور دنیا، جایگاه ۸۱ را به خود اختصاص داده است.

مژده باقری؛ بازار: سازمان تنظیم مقررات رادیویی ایرانی در گزارشی با عنوان «ایران در مسیر هوشمندی» خلاصه‌ای از وضعیت عملکرد بخش فاوا در اقتصاد ایران را با مقدمه‌ای از وزیر ارتباطات  منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش ظرفیت پهنای باند داخلی از سال ۹۲ تا ۹۸ برابر ۳ هزار و ۸۰۰ درصد افزایش داشته و در بخش بین‌المللی نیز ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در این ۷ سال ۵ هزار و ۲۰۰ درصد رشد داشته است. سهم اقتصاد دیجیتال در GDP ایران از ۲.۶ درصد در سال ۹۲ به ۶.۵ درصد در سال ۹۸ افزایش یافته است.

در این گزارش؛ از ۳۱ هزار فروشگاه اینترنتی دارای نماد الکترونیکی، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان حجم مبادلات مربوط به تجارت الکترونیکی و ۶۰ درصد رشد سالانه حجم مبادلات مربوط به تجارت الکترونیکی به عنوان دستاوردهای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران اشاره شده است.

بر اساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات یا IDI، که برای اندازه گیری شکاف دیجیتالی و مقایسه عملکرد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی در کشورهای مختلف به کار گرفته می شود؛ ایران در میان ۱۷۶ کشور دنیا، جایگاه ۸۱ را به خود اختصاص داده است.  

در بخشی دیگر از این گزارش به مساله مهم شبکه اطلاعات اشاره شده است. راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از حدود ۱۵ سال قبل در دستور کار دولت قرار داشت، اما رویکرد دولت یازدهم به این موضوع جدی‌تر بود با توسعه زیرساخت های کلیدی در بخش هسته شبکه و گسترش پوشش دسترسی پهنای باند به ویژه دسترسی پهن باند سیار؛ ارائه خدمات اینترنتی متعدد به کاربران شکل و شمایلی جدی تر به خود گرفت.

افزایش ظرفیت پهنای باند ثابت و سیار کشور دو قالب مهمی است که در آن به ارتقای دسترسی شهروندان به خدمات با کیفیت ارتباطی برای تامین مجموعه‌ای از نیازها اعم از سرگرمی، تجارت، آموزش، تعامل و ... به عنوان دستاوردهای مهم دولت یازدهم اشاره شده است.

  سال گذشته ۶۸ میلیون نفر به پهنای باند سیار (اینترنت موبایل) دسترسی داشته‌اند و ضریب نفوذ در این بخش هم به ۸۳.۰۵ درصد رسیده است

بر اساس این گزارش؛ سال گذشته ۶۸ میلیون نفر به پهنای باند سیار (اینترنت موبایل) دسترسی داشته‌اند و ضریب نفوذ در این بخش هم به ۸۳.۰۵ درصد رسیده است.  

همچنین بر اساس همین گزارش مشترکان تلفن همراه نیز به ۱۸۷ میلیون مشترک و ضریب نفود ۱۴۲.۰۷ درصدی رسیده و تعداد مشترکان تلفن ثابت نیز برابر با ۲۹ میلیون مشترک یعنی ۳۴.۸۹ درصد ضریب نفوذ دست پیدا کرده است

بر اساس بخشی دیگر از  گزارش رگولاتوری، ایران در زمینه تولید تجهیزات و سامانه‌های امنیتی مورد نیاز شبکه ملی اطلاعات در کشور به خودکفایی رسیده است. این موضوع در در تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه سیار کشور به ۳۰ درصد رسیده اما در تولید تجهیزات مورد نیاز شبکه ثابت کشور به خودکفایی ۷۰ درصدی دست یافته است.

داشتن سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کشور، ‌ کسب ۱۰ درصدی از ارزش بازار بورس توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، کاهش ۳۰ درصدی مراجعه‌های مردمی به دستگاه‌های اجرایی، دسترسی ۱۰۰ درصدی خانوارها به اینترنت سیار با سرعت ۱۰مگابیت بر ثانیه و سهم ۱۰ درصدی خرده‌فروشی الکترونیکی موارد قابل توجه این گزارش هستند که در میان آنها کسب جایگاه اول منطقه در توسعه دولت الکترونیک که به نام ایران در آمده است خودنمایی می‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش به  ظرفیت‌های خلق شده در کسب‌ وکارهای نوپا پرداخته شده است که بر اساس آن ۳۳۷۱ شرکت دانش بنیان تاسیس شده و ۴۲۰۰ استارتاپ، ۴۰ سرمایه‌گذار خطرپذیر و ۶۰ شتابدهنده در ایران به وجود آمده‌اند.  

وزارت ارتباطات از شکل‌گیری و توسعه شبکه‌های اجتماعی بومی نیز حمایت کرده  است و از ابتدای سال ۹۶ تا پایان سال ۹۷، ۹ پیام رسان داخلی از امکانات شرکت ارتباطات زیرساخت شامل ۵ رک دیتاسنتر و ۵۰ گیگابیت اینترنت به طور رایگان استفاده کرده‌اند و تعداد کاربران پیام‌رسان‌های بومی در سال گذشته به ۲۰ میلیون نفر رسیده است.  

در بخش دیگری از این گزارش به دانش فضایی ایران پرداخته شده و به دستاوردهایی چون:
پرتاب دو ماهواره تحقیقاتی و آماده سازی سه ماهواره سنجشی و مخابراتی برای پرتاب، توسعه زیرساخت‌های تست و آزمون ماهواره، طراحی و ساخت ماهواره ناهید یک و ظفر، طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی ایرانست یک، طراحی و ساخت ماهواره پاس ۱ و ۲ف تدوین نقشه راه فناوری نسل پنجم تلفن همراه، تدوین نقشه راه و توسعه فناوری اینترنت اشیا و عقد تفاهمنامه با وزارت جهاد کشاورزی، بهره برداری از سامانه تخمین میزان تبخیر و نیاز آبی گیاهان، تخمین میزان خسارت سیل در آق قلا، نظارت و پاسخگویی در ان اشاره شده است.

کد خبر: ۶۲٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha