۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
بودجه سال ۱۳۹۸ مبنای تغییرات بودجه‌ای برای ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس خبر داد

بودجه سال ۱۳۹۸ مبنای تغییرات بودجه‌ای برای ۱۴۰۰

نادران، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس با اشاره به اشکالات لایحه بودجه، گفت: دولت لایحه را متناسب با شرایط جنگ اقتصادی و دفاع از منافع ملی تنظیم نکرده است.

به گزارش بازار به نقل از خانه‌ ملت، الیاس نادران در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۲ دی‌ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: آنچه دولت به عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس کرده به همه چیز غیر از بودجه شبیه است. اصلاح ساختار بودجه، کاهش وابستگی به نفت، شفاف کردن منابع و مصارف، حداقل کردن کسری بودجه، رسیدگی و تقویت افراد و مراکزی که متاسفانه به دلیل عدم دسترسی به نهادهای حکومتی محروم مانده‌اند، رفع آسیب‌های اجتماعی از طریق تامین مالی توسط دولت و انضباط مالی دولت چارچوبی است که بررسی‌های کمیسیون تلفیق بودجه را ملزم خواهد کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، افزود: متاسفانه بودجه سال ۱۳۹۹ در شرایطی تصویب شد که از حداقل‌های معیارهای بودجه نویسی برخوردار نیست. در جلسه سران قوا هم اختیاراتی داده شد که امروز هیچ کس زیر سقف آسمان نسبت به پرداختی‌ها اطلاع دقیقی ندارد.

بودجه سال ۱۳۹۸ مبنای تغییرات بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۰
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: ناعادلانه بودن پرداختی‌ها، پولپاشی‌هایی که تا سال‌ها اثر آن بر اقتصاد ملی باقی خواهد ماند، از کارهایی است که در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. به همین دلیل بنای ما بر این است که بودجه سال ۱۳۹۸ که مصوبه مجلس و تاییده شورای نگهبان را دارد، مبنای تغییرات سال ۱۴۰۰ ببینیم.

وی یادآور شد: صادرات یک میلیون به دو ملییون و ۳۰۰ هزار برای سهم دولت از نفت به صورت معجزه آسایی جهش کرد اما جهش تولید قطعا نبود، اینکه این جهش از کجا آمده محل بحث است. دست اندازی به صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق سلف نفتی، برداشت از منابع ناشی از تغییر نرخ تسعیر ارز و افزایش پایه پولی که آثار تورمی آنها وحشتناک است حتما در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ برای فروپاشی است
نادران تاکید کرد: بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تنظیم شده، این لایحه بودجه کشوری در حال جنگ اقتصادی و برای دفاع از منافع ملی نیست، این بودجه برای فروپاشی است. به همین دلیل مکلفیم تمام ساختارها و آنچه که در این بودجه محل تردید، شبهه، پنهان کاری و متاسفانه غیرشفاف بودن منابع است را مورد بررسی قرار دهیم و افشا کنیم، هرچند سقف بودجه از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان به هزار و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سال‌هاست نفتی‌ها و غیرنفتی ها عادت کردند که گردش خزانه در منابع مالی آنها وجود نداشته باشد و این برای ما پذیرفتنی نیست. بنابراین استدعا دارم دوستان دولت متوصل به ستاد کرونا دنبال تاثیرگذاری بر تصمیمات اقتصادی مجلس نباشند شبیه آنکه برای قانون حمایتی و معیشتی مجلس انجام دادند یا شبیه آنکه قانون چک را به بهانه روشن نبودن متوقف کردند.

ستاد کرونا حق تصمیم‌گیری اقتصادی ندارد/ بودجه را دو سقفی خواهیم کرد
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ مجلس یازدهم گفت: ستاد کرونا حق تصمیم‌گیری اقتصادی ندارد بنابراین استدعا دارم دوستان دولت آنچه را به عنوان قانون در حوزه هسته‌ای و معیشتی مصوب شده یا آنچه در بودجه خواهد آمد را به صورت دقیق اجرا کنند. ما بودجه را به قوه الهی دو سقفی خواهیم کرد لذا آنچنان نخواهد شد که خزانه خالی تقدیم دولت بعدی شود.

کد خبر: ۶۲٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha