۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
آیا واکسن های موجود دربرابر کرونای جهش یافته کارایی دارند؟
محققان پاسخ می دهند؛

آیا واکسن های موجود دربرابر کرونای جهش یافته کارایی دارند؟

سوزان هاپکینز از جمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا در مصاحبه‌ با شبکه اسکای‌نیوز گفت که ویروس جدید با نام VUI-۲۰۲۰۱۲/۰۱ دارای یک ترکیب ژنتیکی کاملا واضح و روشن است که تا کنون علاوه بر بریتانیا در کشورهای دانمارک و استرالیا نیز شناسایی شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین؛  همزمان با تائید گزارش‌ها پیرامون شیوع نوع جدیدی از کرونای جهش یافته در مناطقی از اروپا، حال کارشناسان اعلام کرده‌اند که واکسن‌های موجود بر  روی کرونای جدید نیز موثر خواهد بود.

توضیح سازمان بهداشت جهانی درباره کرونای جهش یافته

مقام‌های سازمان جهانی بهداشت دوشنبه شب یک کنفرانس خبری را برای توضیح درباره ویژگی‌های نسخه جهش‌یافته ویروس کرونا که برای نخستین بار در انگلیس کشف شد، برگزار کردند.

«تدروس آدهانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت گونه جدید این ویروس مسری‌تر است اما شواهدی مبنی بر مرگبارتر بودن آن وجود ندارد.

آدهانوم گفت که جلوگیری از انتقال گونه جدید اهمیت حیاتی دارد زیرا هر چه ویروس جدید بیشتر منتشر شود فرصت بیشتری برای جهش دارد. 

«ماریا ون کرکوف»، از مقام‌های دیگر سازمان جهانی بهداشت گفت محققان انگلیس در حال بررسی سرعت انتقال گونه جدید ویروس هستند. آنها گفته‌اند که این ویروس با سرعت بیشتری منتقل می‌شود. 

با آنکه ویروس کرونا از لحاظ مسری بودن به ویروس‌های اوریون یا سرخک نمی‌رسد اما فرد مبتلا به گونه انگلیسی می‌تواند به طور متوسط ۱.۵ نفر را آلوده کند. این رقم برای گونه اولیه ویروس ۱.۱ بود و این به معنی آن است که سرعت انتشار کرونای انگلیسی بیشتر است.

نوع جدیدی از ویروس کرونا که تا کنون در مناطق مختلف بریتانیا به جز ایرلند شمالی شناسایی شده به گفته مقام‌های دولت این کشور ۷۰ درصد مُسری‌تر از نوع اولیه و رایج این ویروس است که بیماری کووید-۱۹ را عالم‌گیر کرده است.

همچنین سوزان هاپکینز از جمله متخصصان فعال در مرکز بهداشت عمومی بریتانیا در مصاحبه‌ با شبکه اسکای‌نیوز گفت که ویروس جدید با نام VUI-۲۰۲۰۱۲/۰۱ دارای یک ترکیب ژنتیکی کاملا واضح و روشن است که تا کنون علاوه بر بریتانیا در کشورهای دانمارک و استرالیا نیز شناسایی شده است. به گفته او این ویروس بسیار شبیه انواع جهش یافته ویروس کروناست که وجود آن در آفریقای جنوبی و هلند نیز گزارش شده است.

هاپکینز توضیح داده که این نوع از ویروس کرونا برای نخستین بار در سپتامبر گذشته در بدن بیماری مشاهده شد ولی توالی کامل ژنوم آن در نوامبر شناسایی شد. به گفته او این نوع ویروس کرونا در ابتدا ویژگی خاصی از خود بروز نداد و به همین دلیل محققان آن را در زمره جهش‌های متعددی که یک ویروس به طور عادی انجام می‌دهد و بعدها هم از میان می‌رود، در نظر گرفتند.

هاپکینز خاطر نشان کرده که با توجه به عدم افزایش معنی دار میزان مرگ و میز ناشی از بیماری کووید-۱۹ طی هفته‌های اخیر، به نظر نمی‌رسد که ویروس جدید خطرناک‌تر و یا مرگبارتر شده باشد.

این نخستین باری نیست که ویروس کرونا از زمان آغاز همه‌گیری آن دچار جهش می‌شود. تاکنون حداقل هفت نوع جهش یافته این ویروس در سراسر جهان شناسایی شده‌اند اما آن چه که نوع جدید آن را حائز اهمیت کرده، سرعت بالای سرایت آن است.

تاثیر واکسن بر کرونای جدید

همزمان با شیوع نوع جدید و جهش یافته از ویروس کرونا، کارشناسان درمانی و بهداشتی تاکید دارند که واکسن‌های موجود بر مقابله با انواع شیوع یافته کرونای فعلی موثر خواهد بود.

در همین ارتباط، «وین گاپتا»، محقق وابسته به موسسه ارزیابی‌های سلامتی و بهداشتی دانشگاه واشنگتن به سی.ان.بی.سی گفته است که اطمینان خاطر دارد که واکسن‌های موجود در بازار در برابر انواع مختلفی از ویروس کرونا مقاوم خواهند بود.

این کارشناس بهداشتی درباره کرونای جهش یافته در انگلیس گفته است که با وجود شیوع این نوع جدید از کرونا، اما طی یک ماه گذشته ما شاهد افزایش چندبرابری و غیرمعمول در بیماران کرونایی نبوده‌ایم و شیب افزایش مبتلایان به کرونا به مانند گذشته است.

گاپتا در ارتباط با تاثیر واکسن‌های موجود بر کرونای جدید گفته است که با توجه به شباهت ژنتیکی بسیار زیاد ویروس جدید با نوع شایع آن، لذا انتظار می‌رود که واکسن‌ها ساخته شده علیه کرونا که طی چند ماه گذشته روانه بازار شده‌اند، کارایی و تاثیرگذاری مناسب را داشته باشند.

به گفته این محقق دانشگاه واشنگتن، واکسن‌های کرونای موجود از نظر تولید آنتی بادی در بدن بسیار قدرتمند عمل می‌کنند و این نوع واکسن‌ها در نوع خود بسیار فوق العاده هستند و انتظار نمی رود که تغییرات ژنتیکی جزئی در ویروس کرونا بتواند اثرگذاری واکسن ها را خنثی کند.

این پژوهشگر موسسه ارزیابی‌های سلامتی و بهداشتی تاکید کرده که در عین حال شاید لازم باشد که در آینده نقشه ژنتیکی و تغییرات ایجاد شده در ویروس کرونای جهش یافته نیز در تولید واکسن‌های جدید مدنظر قرار گیرد، هرچند همچنان این اطمینان خاطر وجود دارد که واکسن‌های موجود در صورت ادامه شرایط فعلی قادر خواهند بود تا همه گیری جهانی کرونا را پایان دهند.

علاوه بر این، دکتر «ویوک مارتی» که در تیم پزشکی جوبایدن، رئیس جمهور آینده آمریکا حضور دارد نیز در اظهارات مشابهی اعلام کرد: دلیلی ندارد که واکسن‌های ضدکرونای موجود در بازار در برابر نوع جهش یافته این ویروس ناکارآمد باشند و شواهدی در دست نیست که ویروس جدید را مرگبارتر از کرونای شایع بدانیم.

به گفته این پزشک که قبلا هم در دولت اوباما حضور داشته، همچنان پوشش ماسک، حفظ فاصله فیزیکی و شستن دست‌ها اصول بنیادین در جلوگیری از شیوع کرونا به شمار می‌روند.

«دنی آلتمن»، استاد ایمنی شناسی دانشگاه امپریال کالج لندن نیز در اظهارات مشابهی  تاکید کرد که در عین حال نگرانی‌هایی درباره نوع جهش یافته کرونا در بریتانیا دارد، چون به گفته او تا کنون هزاران و هزار جهش ژنتیکی در شیوع ویروس کرونا در مناطق مختلف جهان روی داده است، اما جهش اخیر  بسیار مهاجم تر و ۱۷ بار بیشتر دچار تغییرات ژنتیکی شده و ممکن است نسبت به همه گیری این نوع جدید نگرانی بیشتری وجود داشته باشد.

این محقق ایمنی شناسی در  عین حال با وجود اعلام نگرانی از شیوع بیشتر کرونای جهش یافته و جدید، اما همزمان گفته است که بعید به نظر می‌رسد که نوع جدید کرونا در برابر واکسن مقاوم باشد.

همچنین «آندرو فریدمن»، محقق بیماری های عفونی در دانشگاه کاردیف در گفتگویی تاکید کرد که زنجیره ژنی نوع جدید کرونا شباهت بسیاری به  نمونه‌های قبلی دارد و واکسن‌های موجود توانایی این را خواهند داشت تا با این نوع کرونای جهش یافته نیز مقابله کنند.

به گفته فردیمن، واکسن کرونای موجود ایمنی کافی را در برابر انواع مختلف کرونا که در مناطق مختلف جهان دچار تغییرات ژنتیکی می‌شوند، ایجاد خواهد کرد و بسیار محتمل است که در آینده نیز شاهد تغییرات و جهش‌های ژنتیکی  بیشتر در ویروس کرونا  باشیم و این روندی طبیعی است، اگرچه همزمان این جهش‌های مداوم این نگرانی را نیز خواهد داشت که از کارایی واکسن‌ها در آینده با توجه به میزان تغییرات ژنتیکی کاسته شود.

کد خبر: ۶۲٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha