۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
تولید ۳۰ کیلوگرم خاویار در اصفهان/ کمبود نهاده‌ها قیمت ماهی را افزایش داد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تولید ۳۰ کیلوگرم خاویار در اصفهان/ کمبود نهاده‌ها قیمت ماهی را افزایش داد

اصفهان - عباسی، مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سال ۹۸ تاکنون ۳۰ کیلوگرم ماهی خاویار در استان تولید شده است.

محمدرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در حال حاضر تولید ماهی و آبزیان در همه شهرستان‌های استان اصفهان انجام می‌شود، اظهار داشت: گونه‌های تولیدی در هر شهرستان بسته به وضعیت منابع آب و شرایط جوی متفاوت است.

وی با بیان اینکه انواع مختلف ماهیان گرم آبی، سردآبی، خاوریار و زینتی در استان اصفهان تولید می‌شود، اضافه کرد: در مجموع در حال حاضر سه مزرعه تولید ماهی خاویاری، ۴۷۰ مزرعه تولید ماهیان سردآبی، ۷۰۰ مرعه تولید ماهی گرم‌آبی و ۸۰۰ مزرعه تولید ماهیان زینتی در استان فعال است.

تولید ۲۰۰ هزار قطعه زالو در اصفهان
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه دادک همچنین در هشت مزرعه استان اصفهان بیش از ۲۰۰ هزار عدد زالو تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه استخرهای کشاورزی نیز می‌توانند با اندکی تغییرات نسبت به تولید ماهی اقدام کنند، ادامه داد: در این زمینه نیز در ایستان اصفهان دارای سه هزار استخر آبی مستعد پرورش ماهی هستیم.

عباسی میزان اشتغال شیلات استان اصفهان را در حال حاضر بیش از چهار هزار و ۴۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که با حداقل سرمایه می‌توانند نسبت به تولید ماهی اقدام کنند.

تولید ۱۰ هزار و ۲۲۲ تن ماهی خوراکی در اصفهان
وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار و ۲۲۲ تن آبزی خوراکی در استان اصفهان تولید شده است، افزود: از این میزان هشت هزار تن مربوط به ماهیان سردآبی و به ویژه قزل آلا است که باید توجه داشت این گونه ماهی در استخرهایی با دمای زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در آب‌های شیرین و لب شور تولید می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر تولید قزل آلا در شهرستان‌های فریدن، فریدونشهر، چادگان، سمیرم و ... انجام می‌شود، ادامه داد: زمان بهره برداری از این ماهی‌ها ۶ ماه برآورد شده و پس از این بازه زمانی می‌توان این ماهی‌ها را برای فروش در بازار عرضه کرد.

وی با بیان اینکه برای تولید هر تن ماهی سردآبی حداقل به ۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه نیاز داریم، ابراز داشت: : هر کیلو ماهی قزل آلا در نیمه اول سال از پرورش دهنده حدود ۱۵ تا  هزار۲۰ تومان خریداری می شد و خوشبختانه امروز این قیمت به ۳۵ هزار تومان افزایش یافته است.

چالش افزایش قیمت‌ نهاده‌های تولید ماهی
عباسی ادامه داد: عمده ترین دلیل افزایش قیمت ماهی افزایش قیمت نهاده‌ها است که با کمبود جدی و افزایش قیمت آن در بازار رو به رو بودیم.

وی با بیان اینکه تولید ماهیان خاویاری نیز در استان اصفهان در سه مزرعه انجام می‌شود، اضافه کرد: تولید این نوع ماهی زمان بر است و حدود هشت سال برای بهره برداری خاویار و چهار سال برای عرضه ماهی در بازار زمان نیاز است و اعتبار اولیه برای این امر حدود ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه پرورش ماهیان خاویاری در استان اصفهان و در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل از سال ۸۹ آغاز شده است، ادامه داد: از این دو مزرعه طی سه سال اخیر ۳۰ کیلوگرم خاوریار برداشت شده است.

فروش هر کیلوخاویار فرآوری شده اصفهان به قیمت ۱۰ میلیون تومان
وی افزود: هزینه هر کیلو خاویار از پرورش دهنده حدود ۶ میلیون تومان است و این در حالی است که پس از انتقال این خاویار به شمال کشور و فرآورده سازی آن کیلویی ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عباسی در خصوص تولید ماهیان گرم آبی در اصفهان گفت: این ماه‌هی‌ها در حال حاضر در شهرستان‌های کاشان، اردستان، خور و بیابانک، نایین و نطنز، مبارکه و شاهین شهر و نجف آباد تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: کپورماهیان تولیدی در اصفهان شامل کپور و آمور و فیت و فاک  (کپور نقره‌ای) هستند که البته در بازار این ماهی‌ها را به عنوان ماهی آزاد پرورشی به فروش می‌رسانند.

صادرات ۱۳۰۰ تن ماهی خوراکی از اصفهان به کشورهای همسایه
مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی اصفهان  با بیان اینکه پرورش ماهیان گرم آبی نسبت به دیگر ماهی ها نیاز من  زیرساخت و سرمایه کمتری است، ادامه داد: برای پرورش هر تن از این ماهی‌ها به اعتباری کمتر از ۴۰ میلیون تومان نیاز است و مدت زمان بهره برداری و عرضه به بازار این ماهی‌ها به یک سال زمان نیاز است.

وی در خصوص صادرات انواع ماهی از استان اصفهان به دیگر کشورها ابراز داشت: در بخش صادرات، ماهیان خوراکی از اصفهان امسال یک هزار و ۳۰۰ تن ماهی به  کشورهای همسایه مانند دوبی، قطر، امارات، ترکیه و عراق صادر شده است.

کد خبر: ۶۲٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha