۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
مدیریت زمین، پاشنه آشیل رفع مشکل مسکن کشور است
کارشناس حوزه مسکن:

مدیریت زمین، پاشنه آشیل رفع مشکل مسکن کشور است

ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن گفت: تا زمانی که مدیریت زمین در کشور نظام و ساختار مشخصی در خودش پیدا نکند، مسئله مسکن حل نخواهد شد. بنابراین لازم است ما سیستم و نظام مدیریتی زمین را در کشور مستقر کنیم.

به گزارش بازار، فرشید ایلاتی با اظهار به اینکه موضوع اصلی در بازار مسکن از مدیریت زمین شروع می‌شود گفت: تا زمانی که مدیریت زمین در کشور نظام و ساختار مشخصی در خودش پیدا نکند، مسئله مسکن حل نخواهد شد. بنابراین لازم است ما سیستم و نظام مدیریتی زمین را در کشور مستقر کنیم.

وی اظهار کرد: لازمه استقرار نظام مدیریتی زمین، پیاده شدن کاداستر است و متولی این موضوع سازمان ثبت اسناد و املاک در کشور است که به عنوان متولی ثبت زمین در کشور، در مشخص کردن مالکیت‌های زمین و وجود املاک حدود سی الی چهل سال است که تعلل کرده است و تا این نظام اطلاعاتی وجود نداشته اشد، عملا سیاست گذاری در حوزه مدیریت زمین امکان پذیر نیست.

کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه در گام نخست لازم است مالکیت‌های بخش زمین را تعیین تکلیف کنیم، گفت: باید مشخص شود افراد چقدر زمین و تا چه مقدار دارد و مشخص شود چه کسانی زمین ندارند. تا این اتفاق نیفتد سیاستگذاری در مسکن ناقص خواهد بود.

ایلاتی افزود: در حوزه مسکن، بدون اینکه مقدماتش را در حوزه سیاست‌های مدیریت زمین دنبال کنیم، عملا یک موضوعی است که ابتر خواهد ماند پس لازم است ابتدا مسئله مدیریت زمین در کشور مشخص شود.

لزوم تشکیل نظام ملی داده‌های مکانی
وی با بیان اینکه در کشور باید نظام ملی داده‌های مکانی شکل بگیرد، تصریح کرد: باید ساختاری به عنوان متولی مدیریت زمین و داده‌های مکانی در کشور شکل بگیرد. ساختاری که وجود ندارد ولی خیلی از کشورهایی که مسئله زمین را حل کردند این ساختار را ایجاد کردند.

وجود رانت زمین در لایه‌هایی از نظام مدیریتی در کشور
کارشناس حوزه مسکن با اظهار تاسف از اینکه در لایه‌هایی از نظام مدیریتی در کشور به خاطر رانت زمین، فسادهای بزرگی وجود دارد، بیان کرد: کسانی از منابع زمین در کشور منتفع می‌شوند و اکثریتی منتفع نمی‌شوند. در کشور ما نه تنها ساختارهای مدیریت زمین وجود ندارد بلکه ساختارهای فسادگونه‌ای دارد اتفاق می‌افتد. مثلا در حوزه شهرها اخیرا ۹ تن از شورای شهر ساری را دستگیر کردند. تقریبا در یکی دو سال گذشته متاسفانه تعداد زیادی از شهرها، اعضای شورای شهرشان دستگیر شدند. اکثرا پرونده‌هایشان در حوزه مدیریت زمین و زمنی خواری بوده است.

وی افزود: در لایه‌های مدیریت در کشور دعوا وجود دارد که به قدرت برسند تا رانت منابع زمین را بین خودشان توزیع کنند. تا این ساختارهای فساد آمیز وجود دارد ما نمی‌توانیم به سمت عدالت توزیع منابع زمین در کشور حرکت کنیم. بنابراین در کنار بحث سامانه‌ها باید اراده‌ای وجود داشته باشد که رانت زمین به عدالت بین عموم مردم توزیع شود.

 هر ایرانی باید بخشی از زمین را در تملک خودش داشته باشد
ایلاتی با اشاره به حق زمین برای هر ایرانی عنوان کرد: هر ایرانی باید بخشی از زمین را در تملک خودش داشته باشد و این یک حقی است که به واسطه اینکه ما ایرانی هستیم یک حق مسلم است.

وی افزود: بعد از اصلاح این لایه‌ها باید تولید مسکن در کشور جدی گرفته شود. ما بدترین رکوردهای تولید مسکن را در این هفت هشت سال داشته‌ایم و تمام آمار ما در سال گذشته کاهشی بوده است. نمی‌شود با حرف بازار مسکن را کنترل کرد. فقط تکمیل مسکن مهر جزو پروژه‌های دولت بوده است حتی اقدام ملی مسکن هم از آن مسکن مهرهایی است که متقاضی نداشتند و حالا همان‌ها در قالب طرح ملی مسکن معرفی می‌شود.

کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر تداوم تولید مسکن به صورت مستمر و متناسب با نیاز به صورت سالانه اظهار کرد: رفتار سینوسی در بازار مسکن سبب می‌شود ما عرضه پایدار مسکن نداشته باشیم.

تامین منابع پایدار در شهرداری‌ها به واسطه عوارضی سالانه ثابت
وی با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه ساخت مسکن بد عمل می‌کند، توضیح داد: شهرداری‌ها به واسطه عملکردش و قانون ناصحیحی که گذاشته شده با عنوان استقرار شهرداری‌ها، منافع درآمدی برای خودش در نظر گرفته است که ناپایدار هستند. اکنون به خاطر رکود در ساخت و ساز در شهرداری‌ها برای تامین حقوق کارمندان خود به مشکل برخوردند و یا برای پروژه‌هایی که تعریف کرده نمی‌تواند نقدینگی تزریق کنند.

ایلاتی افزود: در حوزه مدیریت شهرداری اگر مدیریت زمین اتفاق بیفتد، شهرداری باید منابع پایداری را در نظر بگیرد و با توجه به ارزش زمین در هر منطقه‌ای عوارضی را سالانه ثابت تعیین کند. در این صورت نیازی ندارند به صورت اخذ چند برابری از ساخت مسکن بخواهند منابع خودشان را تامین کنند.

کد خبر: ۶۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha