۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
بسته کمکی دولت ترکیه برای اصناف
یادداشت میهمان؛

بسته کمکی دولت ترکیه برای اصناف

سید جلال ابراهیمی، رئیس خانه تجارت ایران و ترکیه در یادداشتی این گونه مطرح کرده که به دنبال شرایط ویژه کرونا در ترکیه و توقف کسب و کار در حوزه های مختلف، دولت برای کلیه مغازه ها کرایه ای را به مبلغ ۷۵۰ لیر را به عهده گرفته است.

سید جلال ابراهیمی؛ بازار: به دنبال شرایط ویژه کرونا در ترکیه و توقف کسب و کار بالاخص در حوزه پوشاک، رستوران ها، مراکز تفریحی، گردشگری ، هتل ها و تأسیسات دریایی و اصناف  و..... دولت برای کلیه مغازه ها کرایه ای را به مبلغ ۷۵۰ لیر برابر با دو میلیون و هفتصد هزار تومان و در شهرهای کوچک ۵۰۰ لیر قریب یک میلیون و هشتصد هزار تومان را به عهده گرفته است.

پرداخت این کرایه ها بلاعوض است، دولت ترکیه اعلام کرد سه ماه آینده قریب ۵ میلیارد لیر ترک بابت کرایه ها پرداخت میشود و به شهرداری ها ابلاغ شد کرایه تأسیسات توریستی، درمانی، تأسیسات اقامتی را با تخفیف ویژه پرداخت نمایند و یکسال می توانند به تعویق بیاندازند.

اصناف ترکیه روزهای سختی را می گذرانند / بسته کمکی دولت ترکیه شامل : پرداخت قسمتی از کرایه های اصناف، پرداخت بیمه در اقساط،  تعویق پرداخت اعتبارات بانکی  را در اختیار مردم قرار داد 

هم اکنون ۴۳۲ هزار اصناف تحت تأثیر کرونا قرار گرفته و در سختی معیشت قرار دارند. قریب به یک میلیون و دویست و سی نفر در مشاغل مختلف هستند که به این قشر هر ماه ۱۰۰۰ لیر ( علاوه بر کرایه های محل) کمک معیشتی پرداخت میشود، یعنی رقمی قریب ۵/۳ میلیون تومان که به صورت بلا عوض است.

 دریافت کمک های بلا عوض ۱۰۰۰ لیری صنف های شیرینی فروشی ها، آرایشگاه ها، پانسیون ها، سالن های عروسی را نیز شامل میشود.

مجموع این کمکها، سه میلیارد و ۷۱۵ میلیون لیر است. کلیه این پرداخت ها زیر نظر تأمین اجتماعی و تحت کنترل این موسسه صورت میگیرد. از جمله بسته حمایتی به صنوف و کسبه پرداخت بدهی بیمه در اقساط و همچنین تعویق پرداخت اعتبارات دریافتی از بانک ها است.

با توجه به کمک های دولت در تأمین قسمتی از کرایه ها و کمک های فردی اتاق های اصناف و بازرگانی و صنایع گله مند از کمی این کمک ها هستند.

بیانیه روسای اتاق های صنفی و تجارت بورسا، ارضروم ، شانلی اورفا و قهرمان ماراش در روزهای سخت کرونایی 

رئیس اتاق اصناف و سندیکاها و اتاق های تجارت بورسا، ارضروم ، شانلی اورفا، قهرمان ماراش، هرکدام در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که اصناف ترکیه روزهای سختی را می گذرانند و بسته کمکی دولت را فقط یک مسکن برای تسکین قسمتی از دردها می دانند.

این اتاق ها از دولت میخواهند که توقف و تعویق مطالبات بانکی، اعتباری، مالیات و بیمه عملیاتی شود و اجرای احکام دعاوی دادگاه ها در مورد وصول معوق شود این اتاق ها اعلام کردند که یکسال است در فشار کار و زندگی هستند و اصناف در این فکر هستند که چگونه سرپا بمانند. اتاق های صنفی و بازرگانی اعلام کرده اند که هزاران مغازه به علت کرونا تعطیل است مشکل اساسی آنها کرایه های بیمه و حقوق کارگران است.

رئیس سندیکا و اصناف ازمیر نیز گفت ۱۰۰۰ لیر حتی قسمتی از نیاز ها و هزینه های سنگین را تأمین نمیکند .فقط کمک های دولت امکان نفس کشیدن و تأمین ضربان قلب زندگی آنها است او ضمن تشکر از دولت برای این بسته گفت : بحران اقتصادی در ترکیه تبدیل به یک گریز و بحران اجتماعی می شود. بنابراین، بابت تدابیر دیگر اندیشید و تصمیمات قدرتمند اتخاذ شود.

عمر گول رئیس اتاق اصناف قیصری گفت: اقتصاد ترکیه باید یکجا ارزیابی مجدد شود. با درنظر گرفتن ممنوعیت های ناشی از کرونا ما مطالبات خود را اعلام کردیم و در زمان کوتاهی امیدواریم به مطالبات پاسخ داده شود  او گفت که پاندومین شرایط اقتصادی را به نقطه فشار اقتصادی ، اجتماعی رسانده است و اعضای اتاق و اصناف درخواست تأخیر در تأدیه اعتبارات بانکی و تعهدات مالیاتی و بیمه و... را دارند .

رئیس اصناف و صنایع قیصری که ۲۹ هزار عضو دارد گفت که در قیصری صد هزار اصناف است و شاید قسمتی از اصناف را شامل میشود که کفایت نمیکند و رئیس مرکز اصناف و سندیکاهای آنتالیا نیز گفت: این کمک قسمتی از نیاز را برآورده میکند ولی کفایت این بحران بیکاری اصناف را نمیکند.

آنتالیا زیر فشار اقتصادی / مراکز خدمات توریستی و تأسیسات گردشگری آنتالیا ۹ ماه تعطیل هستند

او گفت: کرایه مراکز توریستی در آنتالیا بسیار گران است و پاکت کمکی آنها در این منطقه اصلا کافی نیست. در آنتالیا کرایه ها ۷ برابر دیگر مناطق است و فقط این کمک یک مرحم زخم است. اصنافی که در کانتین ها کار میکنند ۹ ماه است تعطیل هستند قهوه خانه ها، کافه تریاها تقریبا نیمه تعطیل هستند.

کد خبر: ۶۲٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha