۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
رشد ۳۰ درصدی نقدینگی با پرداخت تسهیلات بانکی در اردبیل
رئیس شورای هماهنگی بانک‌های اردبیل خبر داد:

رشد ۳۰ درصدی نقدینگی با پرداخت تسهیلات بانکی در اردبیل

اردبیل- رجبی، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های اردبیل گفت: در سالجاری و با پرداخت تسهیلات بانکی، با رشد ۳۰ درصدی نقدینگی در استان روبرو هستیم.

داود رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: ۱۴ بانک دولتی استان جلسات مرتبی را در قالب شورای هماهنگی بانک‌ها انجام می‌دهند تا موانع و مشکلات برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: تا پایان سال گذشته منابع بانکی ۱۱۳ هزار میلیارد ریال بود که این رقم تا پایان آبان‌ماه امسال به ۱۴۷ هزار میلیارد ریال رسیده است.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی اردبیل گفت: پیش‌بینی می‌کنیم منابع ۱۴ بانک استان تا پایان آذرماه به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد که پرداخت این منابع رشد ۳۰ درصدی نقدینگی را به همراه داشته است.

۱۴ بانک دولتی اردبیل بیش از یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌اند
رجبی مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها را ۱۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: عمده منابع بانکی که در آذرماه به ۱۵۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید در قالب‌های مختلف به عنوان تسهیلات پرداخت شده است.

وی در مورد پرداخت تسهیلات به متقاضیان بیان کرد: ۱۴ بانک دولتی استان تا ۲۰ آذرماه بیش از یک هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال تسهیلات برای یک هزار و ۵۰۰ نفر پرداخت کرده‌اند.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های اردبیل ادامه داد: در بخش صنعت و معدن بیشترین تسهیلات پرداخت شده و سیستم بانکی از سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت و معدن سپس کشاورزی حمایتی جدی داشته‌اند.

بلوکه شدن منابع توسط واحدهای راکد و غیرفعال بزرگترین مشکل بانک های استان
رجبی با بیان اینکه عمده منابع بانک‌ها به عنوان پروژه‌های سرمایه‌گذاری در استان به متقاضیان پرداخت شده است، اضافه کرد: چالشی که ۱۴ بانک دولتی استان دارند، متعدد است اما از بین این مشکلات بلوکه شدن منابع بانک‌ها به شدت ما را رنج می‌دهد که به دست واحدهای راکد و غیرفعال این منابع غیرقابل برگشت شده است.

وی ادامه داد: واحدهای فعال قطعا تسهیلات گرفته شده را برگردانده و پول وارد چرخه تولید می‌شود اما زمانی که واحدی به مرحله رکود می‌رسد وصول مطالبات بانک نیز به سختی انجام می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های اردبیل به تعدد تسهیلات اعطایی به عنوان یک چالش جدی فراروی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: رشد ۳۰ تا ۳۳ درصدی نقدینگی در جامعه نتیجه تسهیلات پرداختی بانک‌هاست که به عناوین مختلف این تسهیلات پرداخت و گاه با عدم پرداخت اقساط بر تعداد بدهکاران بانکی افزوده می‌شود.

بخش عمده‌ای از منابع در دست بانک‌ها و موسسات خصوصی
رجبی خاطرنشان کرد: هزینه بالای تجهیز گلخانه‌ها از ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع به یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان یکی دیگر از چالش‌های جدی ما در پرداخت تسهیلات این حوزه است که به ناچار باید متممی بر این تسهیلات افزوده شود.

وی اظهار کرد: بخش عمده‌ای از منابع بانک‌ها در دست بانک‌ها و موسسات خصوصی است که گزارشی از این منابع خود نمی‌دهند و اکثر سرمایه این بانک‌ها در بیرون از استان خرج می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌های استان اردبیل تولید ناخالص بخش کشاورزی را ۸۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بانک کشاورزی برای فعالان این حوزه تسهیلات متنوعی پرداخت می‌کند اما انتظار می‌رود این حمایت‌ها بیش از این گسترش یابد.

بانک کشاورزی ۲۱۳ میلیارد تومان منابع بانکی پروژه پایاب سد گیوی را تامین می‌کند
رجبی آسیب جدی کرونا را به کسب و کارها و رکود فعالیت‌های اقتصادی یادآور شد و بیان کرد: قطعا به خاطر این رکود بازپرداخت بدهی مشتریان و پرداخت اقساط آنها به تاخیر می‌افتد که این موضوع آسیب‌های جدی را به همراه خواهد داشت.

وی پرداخت بانک کشاورزی را به پروژه پایاب سد گیوی یادآور شد و گفت: بانک کشاورزی ۲۱۳ میلیارد تومان منابع بانکی این پروژه را تامین می‌کند و ۱۶۰ میلیارد تومان نیز قرار است از طریق امور آب تامین شود که ما در مرحله اول پرداخت تسهیلات را انجام دادیم.

رئیس امور شعب بانک کشاورزی اردبیل در پایان گفت: با بهره‌برداری از این پروژه ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی این منطقه از دیم به آبی تبدیل می‌شود و افزایش تولید محصول تا پنج برابر اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر: ۶۲٬۳۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha