۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
گشایش گذرگاه جدید مرزی ایران و پاکستان| اولویت گسترش تجارت با همسایگان
بازار گزارش می‌دهد؛

گشایش گذرگاه جدید مرزی ایران و پاکستان| اولویت گسترش تجارت با همسایگان

گشایش گذرگاه مرزی ایران و پاکستان و راه اندازی خط آهن ایران و افغانستان نشان می دهد که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اولویت قایل است.

بازار؛ گروه بین الملل: ایران و پاکستان برای گسترش تجارت بین دو کشور روز شنبه یک گذرگاه مرزی جدید را افتتاح کردند. گذرگاه مرزی ریمدان – گبد در مراسمی با حضور مقامات دو کشور گشایش یافت. هم اکنون بین دو کشور دو گذرگاه مرزی وجود دارد.

ریمدان – گبد در جنوب استان سیستان و بلوچستان در فاصله ۱۳۰ کیلومتری بندر راهبردی چابهار واقع شده و از موقعیت مناسبی برای مبادله کالاهای تجاری بین ایران و پاکستان برخوردار است.

توافق در باره ایجاد این گذرگاه مرزی در جریان دیدار «محمد جواد ظریف» از اسلام آباد در ماه نوامبر سال جاری صورت گرفت. «سعید خطیب زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه گفت: گشایش این گذرگاه مرزی به افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور کمک خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت گشایش این گذرگاه مرزی و راه اندازی خط آهن ایران و افغانستان که به تازگی صورت گرفت، نشان می دهد که ایران برای گسترش تجارت با همسایگان خود اولویت قایل است.

«سید محمد علی حسینی»، سفیر ایران در اسلام آباد از گشایش گذرگاه مرزی ریمدان – گبد به عنوان روز تاریخی برای ایران و پاکستان یاد کرد.

ایران و پاکستان با داشتن ۹۵۹ کیلومتر مرز مشترک ، در سال های اخیر برای گسترش مبادلات  تجاری و تسهیل رفت آمد شهروندان تدابیر فراوانی اتخاذ کرده اند.

وزیر خارجه ایران در سفر ماه گذشته خود به پاکستان خواستار گشایش گذرگاه مرزی پیشین – مند برای گسترش مبادلات مرزی میان دو کشور شد.

پیش از این فقط گذرگاه مرزی میرجاوه – تفت بین ایران و پاکستان برای مبادلات تجاری و آمد و رفت شهروندان دو کشور فعال بود. با گشایش گذرگاه ریمدان – گبد، از تراکم و ازدحام در گذرگاه مرزی میرجاوه – تفت کاسته خواهد شد.

گسترش مناسبات تهران – اسلام آباد در ماه های اخیر در پی تیره شدن روابط پاکستان با عربستان که رقیب منطقه ای ایران محسوب می شود، صورت گرفته است.

از قرار دولت پاکستان یک میلیارد دلار از سه میلیارد دلار وام اعطایی عربستان را در پی موافقت چین برای اعطای خط اعتباری یک میلیارد دلاری به پاکستان به ریاض، پرداخت کرده است.

سکوت عربستان در قبال اقدامات سرکوبگرانه هند در کشمیر باعث تیرگی روابط اسلام آباد- ریاض شده و پاکستان تهدید کرده است از سازمان همکاری های اسلامی به سرکردگی عربستان خارج شود.

کد خبر: ۶۲٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha