۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
استفاده از زباله های پلاستیکی مایع به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی
تحولی که می تواند صنعت پتروشیمی را دگرگون کند

استفاده از زباله های پلاستیکی مایع به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی

صنعت پتروشیمی یکی از صنایع مهم و کلیدی است که از نفت به عنوان خوراک اصلی خود برای تولید محصولات استفاده می کند. حال فنلاند توانسته است از زباله های پلاستیکی مایع به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده کند که تحول بزرگی است.

بازار؛ گروه بین الملل: زباله های پلاستیکی یکی از دغدغه های مهم بشر هستند. زباله هایی که قرن ها در محیط زیست باقی می ماند و از بین رفتن آنها فرایندی غیر ممکن به نظر می رسد. شرکت Neste که یکی ازشرکتهای فعال در حوزه پتروشیمی در کشور فنلاند است اخیرا خبر از به نتیجه رسیدن فعالیتهای مطالعاتی خود برای بازیافت زباله های پلاستیکی و تبدیل آن به پلاستیک های با کیفیت بالا در سطح صنعتی و با حجم بسیار زیاد داده است.

پلاستیک هایی که می تواند برای بسته بندی مواد غذایی و کالاهای پلاستیکی مورد استفاده در صنعت بهداشت و درمان مورد استفاده قرار بگیرد. طبق گزارش وب سایت مهندسی هیدروکربنی موفقیت این شرکت به معنای تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی در دنیا است و می تواند تحولات بزرگی در محیط زیست ایجاد کند و به دنیا امکان دهد زباله های پلاستیکی را به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی استفاده کند و دیگر تولید پلاستیک و محصولات پلاستیکی به نغت وابسته نباشد بلکه زباله های پلاستیکی به عنوان منبع اصلی و اولیه تولید این محصولات به کار برود.

بر مبنای این گزارش شرکت فنلاندی Neste برای اولین بار بعد از تکمیل فاز مطالعاتی توانسته است در پاییز سال جاری ۴۰۰ تن زباله پلاستیکی مایع را در پالایشگاه ها فراوری کند و این حجم از زباله پلاستیکی مایع معادل زباله تولید شده توسط ۲۰ هزار شهروند اروپایی در طی یک سال است. این اولین بار در جهان است که این فراوری در سطح وسیع و صنعتی انجام شده است و نکته مهم این است که پلاستیک های حاصل شده از این فرایند، محصولاتی با کیفیت بالا و قابل استفاده در صنعت غذایی و صنعت بهداشت و درمان هستند. این موفقیتی بزرگ برای صنعت پتروشیمی محسوب می شود و می تواند آینده صنعت تولید پلاستیک را در دنیا تحت تاثیر قرار دهد.

وب سایت مهندسی هیدروکربن در مورد این تحول بزرگ و برنامه این شرکت فنلاندی نوشت:« این شرکت در نظر دارد ظرفیت بازیافت زباله را به یک میلیون تن در هر فصل برساند که  در صورت تداوم اجرای این طرح می تواند تغییر بزرگی در مصرف نفت در دنیا ایجاد کند. فنلاند در ابتدا اعلام کرد برای کاهش وابستگی به مصرف نفت و کاهش انتشار کربن به دنبال یافتن راه های تازه ای است و حال  این شرکت توانسته است زباله های پلاستیکی مایع را به جای نفت به عنوان ماده اولیه مورد استفاده در صنعت تولید محصولات پتروشیمی و به خصوص صنعت پلاستیک سازی مورد استفاده قرار دهد.»

صنعت پتروشیمی بزرگترین مصرف کننده نفت است
برطبق این گزارش صنعت پتروشیمی که بزرگترین مصرف کننده نفت و یکی از صنایع آلاینده در دنیا است برای این تغییر پیش قدم شده است. این صنعت می تواند با استفاده از پس ماند های صنعت پتروشیمی محصولات با کیفیت تازه ای تولید کند.

در واقع به جای اینکه نفت را به عنوان ماده اولیه به کار گیرد پس ماندهای پتروشیمی را به عنوان ماده اولیه استفاده می کند و در این طرح هم از پسماندهای پلاستیک مایع استفاده شده است. باید در نظر داشت که این شرکت برای تولید انواع محصولات شیمیایی، پلاستیکی و صنعتی اقدام کرده است و تبدیل ۴۰۰ تن زباله پلاستیکی به پلاستیک با کیفیت در سه ماه، اولین گام در جهت صنعتی شدن این روند است.

اویل پرایس در این زمینه نوشت: «این اولین گام در جهت تغییر صنعت پتروشیمی است. مطالعات اولیه برای اجرای این طرح از سال ۲۰۱۷ شروع شده است و بالاخره بعد از سه سال این مطالعات به عمل رسیده است. فنلاند در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تمامی پالایشگاههای خود را مجهز به این سیستم تازه بکند و در همین بازه زمانی انتقال این تکنولوژی به دیگر کشورهای اروپایی را نیز در دستور کار قرار دهد. به نظر می رسد ما در آستانه تحولی بزرگ در صنعت پتروشیمی قرار داریم و وارد عصری می شویم که دیگر از چالشهای قدیمی خبری نیست.»

تحولات بزرگ تری در راه است
مرسدس آلونسو، مدیر عامل شرکت Neste در مورد این پروژه گفت: «ما به دلیل موفقیت خود برای تکمیل فرایند استفاده از زباله های پلاستیکی مایع به عنوان ماده اولیه صنعت پتروشیمی و در سطح صنعیت بسیار هیچان زده هستیم زیرا می دانیم در ابتدای راهی پر پیچ و خم و البته پر از تحول و پیشرفت قرار داریم. هنوز راه درازی برای ایجاد تغییر در صنعت پتروشیمی و کاهش وابستگی این صنعت به نفت در پیش داریم ولی اطمینان داریم که می توانیم انتشار کربن از این صنعت را به حداقل برسانیم. ما در نظر داریم منبع انرژی مورد نیاز برای صنعت پتروشیمی را منابع احیا شدنی و پاک تبدیل کنیم و زباله های پلاستیکی مایع را به عنوان ماده اولیه برای تولید پلاستیک های  جدید و محصولات پتروشیمی دیگر استفاده کنیم. در صورت اجرایی شدن این دو تحول در سطح صنعتی، می توان انتشار کربن از این صنعت را به حداقل رسانید.»

مارکو پکولا، مدیر بخش فراورده های نفتی این شرکت هم با اشاره به ضرورت کاهش ردپای کربن در محیط زیست توسط تمامی صنایع گفت: «توسعه تکنولوژیکی و به کار گیری تجهیزات مدرن اولین گام برای کاهش انتشار کربن است ولی باید تخصص و علم روز را هم برای  استفاده از زباله هاو پسماندهای پلاستیکی و تبدیل آن به بهترین و باکیفیت ترین محصولات پتروشیمی به کار بگیریم. این راهی است که باید نه تنها در فنلاند که در تمامی دنیا در پیش گرفته سود تا هم از حجم زباله های پلاستیکی کاسته شود و هم استفاده از نفت تنزل پیدا کند.»

کد خبر: ۶۲٬۲۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha