۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
تسهیلاتی که به جای نجات، نمک بر زخم صنعت گردشگری قم زد؛ خسارتی که سال‌ها باقی می‌ماند
در کارگروه گردشگری قم مطرح شد؛

تسهیلاتی که به جای نجات، نمک بر زخم صنعت گردشگری قم زد؛ خسارتی که سال‌ها باقی می‌ماند

قم- با گذشت ۱۰ ماه از بحران کرونا و اجرای بسته دوم تسهیلات حمایتی برای بخش گردشگری این تسهیلات با وجود بروکراسی‌ها و قوانین دست و پا گیر نه تنها شفابخش نبود بلکه نمک بر زخم گردشگری هم زده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قم شهر زائرپذیری است که با حضور زائر و گردشگر ایرانی و خارجی زنده و اقتصاد آن می‌چرخد، طی سال‌های اخیر و با توجه به قراردادهایی که بین ایران اسلامی و کشور همسایه عراق بسته شد قم شاهد حضور میلیونی زائران عراقی بود که نه تنها با هدف زیارت بلکه برای درمان و استفاده از امکانات درمانی قم به این شهر سفر کرده که این امر در ورود ارز به کشور تأثیر خوبی داشت.

ولی هیچ‌کس فکرش نمی‌کرد روزی در اوج زمانی که شهر قم آماده میزبانی از زائران داخلی و خارجی به ویژه از کشورهای اسلامی و همسایه بود، ویروس منحوسی نه تنها صنعت گردشگری دنیا را زیر و رو کرد، این صنعت پول ساز در کشور و استان‌هایی که مقاصد مهم گردشگری بودند آسیب جبران ناپذیری وارد کند تا جایی که طبق گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی قم حتی بعد از کرونا آثار منفی آن همچنان در استان قم هویدا خواهد بود.

با گذشت ۱۰ ماه از بحران سخت کرونا هنوز صنعت گردشگری قم کاملاً تعطیل است و تاکنون نه از سوی مسئولان ملی و نه استانی هیچ نسخه شفابخشی ارائه نشده که هیچ بسته‌های حمایتی و تسهیلات کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا هم هرچند هم تنها جز اندکی از مشکلات دست اندرکاران بخش گردشگری را حل می‌کند ولی با بروکراسی‌های اداری و قوانین دست و پاگیری روبرو است.

واحدهای اقامتی و دفاتر گردشگری ما کاملاً تعطیل هستند و هیچ درآمدی ندارند ولی باید هزینه اجاره بها و یا عوارض و مالیات پرداخت کنند

کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگردی قم عصر دوشنبه به ریاست معاون امور زائرین استاندار و با حضور دست اندرکاران و فعالان این بخش با هدف پیگیری میزان آسیب‌ها و ضررها و هم‌چنین بررسی نحوه دریافت تسهیلات بخش دوم کرونایی در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد.

خسارت بیش از ۸۰۰ میلیارد ریالی کرونا به بخش گردشگری قم
در ابتدای این جلسه مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به آسیب بسیاری که بحران کرونا به بخش گردشگری قم وارد کرده، گفت: کرونا ویروس در این مدت بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال به بخش گردشگری قم آسیب وارد کرده و اکنون همه واحدهای اقامتی و گردشگر پذیر ما به دلیل عدم ورود زائر و گردشگر تعطیل است.

حمید یزدانی افزود: طبق آخرین برآوردی که تا اواخر دی‌ماه از خسارت‌های کرونا به بخش‌های مختلف گردشگری قم گرفته شده است، دفاتر خدمات و گردشگری و تأسیسات گردشگری و همچنین در بخش راهنمایان گردشگری نیز ضرر جبران ناپذیری وارد شده است، هم‌چنین در حوزه مؤسسات آموزش گردشگری دچار خسارت شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: هتل‌های استان قم علاوه بر بحران کرونا اکنون که این واحدها تعطیل هستند با چالش دیگری روبرو هستند که به عنوان مثال می‌توان از عوارض شهرداری و بدهی‌های مالیاتی نام برد.

وی عنوان می‌کند: با توجه به این که واحدهای اقامتی و دفاتر گردشگری ما کاملاً تعطیل هستند و هیچ درآمدی ندارند باید هزینه اجاره بها و یا عوارض و مالیات پرداخت کنند؛ واحدی که در طول این ۱۰ ماه بحران درآمدی نداشته است مگر می‌تواند بدهی مالیات و معوقات خود را پرداخت نماید؟

تأکید بر امهال عدم دریافت هزینه‌های حامل‌های انرژی
یزدانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راهکارهای قانونی حمایت از تأسیسات گردشگری استان بیان کرد: برای این امر میراث فرهنگی ۵ راهکار مد نظر دارد؛  این که دریافت هزینه‌های حامل‌های انرژی وفق بسته حمایتی ستاد ملی کرونا و هیئت دولت امهال شود و هم‌چنین اقساط تسهیلات دریافتی طبق بسته حمایتی ستاد ملی کرونا و هیئت دولت هم دریافت نگردد در ضمن بر بخشودگی و عدم دریافت عوارض از سوی شهرداری هم تأکید داریم.

وی افزود: مالیات وفق بسته حمایتی دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا از واحدها و تأسیسات گردشگری دریافت نشود همچنین حق بیمه تأسیسات گردشگری هم امهال شود.

واحدهای گردشگری به دلیل تعطیلی توانایی پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی را ندارند و یا اینکه بانک‌های عامل در ارسال درخواست‌ها تعلل می‌کنند

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قم، تسهیلات و بسته‌های حمایتی دولت در قالب وام به واحدها و تأسیسات گردشگری اختصاص یافته است این در حالی است که به دلیل تعطیلی توانایی پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی وجود ندارد و یا اینکه بانک‌های عامل در ارسال درخواست‌ها تعلل می‌کنند.

در ادامه جلسه دست اندرکاران بخش گردشگری استان قم ضمن اعتراض به پرداخت مالیات و معوقات با وجود نبود هیچ‌گونه درآمدی بعد از ۱۰ ماه بحران کرونا از قوانین دست و پا گیر در زمینه نحوه پرداخت تسهیلات و بسته‌های حمایتی دولت از سوی برخی بانک‌های عامل به ویژه بانک‌های خصوصی گلایه مند شدند.

دستگاه‌ها حامی بخش نیمه جان گردشگری قم باشند
معاون امور زائرین استانداری قم نیز در این جلسه گفت: به طور ویژه بخش گردشگری قم آسیب دید چرا که قم استانی زائرپذیر و به بخش گردشگری و خدمات متکی است و در این زمینه گردشگری قم کاملاً تعطیل است، باید دستگاه‌های اجرایی در زمینه پرداخت بسته‌های حمایتی و امهال برخی معوقات حامی این بخش باشند.

یونس عالی پور افزود: برای بررسی میزان خسارت‌ها و رسیدن به یک راه حل مطلوب نیاز به تشکیل ۵ جلسه داریم تا مشکلات را جمع‌بندی کنیم؛ اکنون ۱۰ ماه است بخش گردشگری ما تعطیل شده و آسیب جدی به آن وارد کرده با یک اتاق فکر باید پی یک راه حل باشیم.

وی گفت: باید امور مالیاتی، شهرداری و هم‌چنین بانک‌های عامل با دست‌اندرکاران این بخش همکاری کنند؛ کسی که درآمدی ندارد و در این مدت واحد او تعطیل است چگونه می‌تواند بدهی مالیاتی، اجاره بها و یا هزینه حامل‌های انرژی را بپردازد؟

مصوبات ستاد ملی کرونا لازم اجرا است
معاون امور زائرین استانداری قم گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از بخش خصوصی و یا دریافت تسهیلات کرونایی را با قوانین دست و پاگیر و بخش‌نامه‌های خود برای دست اندرکاران بخش گردشگری استان مشکل ساخته‌اند؛ مصوبات ستاد لازم اجرا است و دستگاهی که تخلف کند به شدت با وی برخورد خواهد شد.

نماینده اداره مالیات استان قم نیز در این جلسه گفت: اداره کل مالیات تا جایی که توانسته از بخش گردشگری حمایت کرده است و با ابلاغ برگه‌های مالیاتی آنها ۵ ماه وقت برای پرداخت مهلت دارند و حتی می‌توانند مالیات را به طور اقساطی تا ۳ سال پرداخت کنند.

موضوع بسته دوم حمایتی دولت در بخش گردشگری در دو نامه ابلاغ شده است که متولی این بسته خود میراث فرهنگی است

در ادامه این جلسه دست اندرکاران بخش گردشگری و واحدهای اقامتی و غیره از دست و پاگیر بودن قانون بهره‌گیری از بسته‌های حمایتی گلایه کردند و از این که باید هزینه و وقت خود را صرف رفتن به بانک‌های مختلف برای دریافت این بسته و تسهیلات کرونایی اعتراض داشتند.

نماینده شورای هماهنگی بانک‌های عامل استان قم هم بیان کرد: موضوع بسته دوم حمایتی دولت در بخش گردشگری در دو نامه ابلاغ شده است که متولی این بسته خود میراث فرهنگی است سامانه هم بر همین اساس ایجاد شده است، شیوه منطقی جدید بنگاه محوری است که قبلاً تسهیلات ناچیز بود ولی اکنون سقف آن مشخص است.

گفتنی است، در استان قم ۳۶ هتل، ۲۶ هتل آپارتمان و ۷۰ مهمانپذیر و هم‌چنین ۱۰۷ خانه مسافر و ۲ مرکز بومگردی فعالیت می‌کند.

کد خبر: ۶۲٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha