۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
پای لنگ صادرات در قطب شیرینی
بازار گزارش می‌دهد؛

پای لنگ صادرات در قطب شیرینی

تبریز- آذربایجان با تولید سوغاتی و شیرینی‌های مخصوص به خود، توانسته است صنعت تولید شکلات و شیرینی را به یک برند در استان تبدیل سازد.

بازار- آناهیتا رحیمی؛ آذربایجان، علاوه بر طبخ غذاهای محلی و اصیل که در جای جای آن نهفته است، جایگاه خاصی در تولید شکلات و به خصوص شیرینی‌ دارد و تا جایی پیش رفته است که این تولید را به یک برند تبدیل کرده است و در هر زمان به ویژه اعیاد باستانی، شیرینی‌های تولید شده در آذربایجان، حرف اول و آخر را می‌زند.

شیرینی، حتی با شنیدن اسمش، حسابی دهان‌مان آب می‌افتد و وسوسه مزه مزه کردنش می‌شویم؛ قرابیه مخصوص، لوز زعفرانی، نوقا، ریس، راحت الحلقوم، باقلوای مخصوص تبریز، زولبیا و بامیه را از میان هزاران شیرینی گلچین کرده‌ام تا بار دیگر زیبایی‌های آذربایجان را بر سر زبان‌ها جاری سازم؛ تنوع بی نظیر شیرینی در تبریز موجب شده است تا این برند را از آن خود سازد و گردشگران زیادی را مجذوب خود کند.  

این قنادی یکی از قدیمی‌ترین قنادی‌های تبریز است که بیش از نیم قرن پیش افتتاح شده است. تنوعی از شیرینی‌های مرغوب و البته ازدحام مشتریان؛ با یک سلام و خداقوت، گفت‌وگوی خود را با مدیریت قنادی پاپا شروع کردم.

ادامه شغل پدری با ۱۴ کادر مجرب 

سهراب مهرپرور، ۶۰ سالی می‌شود که شغل پدر مرحوم خود را با ۱۴ کادر مجرب ادامه می‌دهد.

مدیر یک قنادی در تبریز به خبرنگار بازار می‌گوید : تمام شیرینی‌های تبریز، خوب و خوشمزه است به خصوص شیرینی‌های مخصوص تبریز نظیر لوز زعفرانی، قرابیه بادام و یا سوغاتی‌های شهر تبریز هم‌ چون اریس، نوقا، راحت الحلقوم، البته باید گفت کیک عروسی و تولد نیز به انتخاب مشتری از روی مدل انتخابی و یا انتخاب از کاتالوگ موجود در قنادی آماده می‌شود.

عضویت یک هزار و ۶ نفر در اتحادیه شیرینی فروشان

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان تبریز در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: در کلانشهر تبریز  یک هزار و ۶ نفر عضو اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان هستند.

یوسف عبدالله زاده با تأکید بر اینکه این شغل موجب اشتغال‌زایی برای ۲۶ هزار نفر در سطح کلانشهر تبریز شده است ادامه می‌دهد : هیچ‌گونه افزایش قیمت شیرینی وجود ندارد؛ قیمت در صنف قنادی تا حدودی برابر است و می‌توان گفت که قیمت دولتی وجود ندارد.

عدم افزایش قیمت شیرینی 

وی بیان می‌کند : در برخی از مواقع، افزایش قیمت در صنف قنادان به دلیل افزایش مواد اولیه به وجود می‌آید که در این میان  باید گفت ارائه مواد اولیه و حمایت از آن به صورت دولتی وجود ندارد.

عبدالله زاده اضافه می‌کند : شرینی‌های گران قیمت اعم از قرابیه و گردویی که به دلخواه مشتری در جعبه خریداری می‌شود به هنگام محاسبه، قیمت جعبه شیرینی از آن کسر می‌شود.

وی، افزایش قیمت مواد اولیه را از مشکلات در این حوزه برشمرده و ادامه می‌دهد : دستمزد تمام کارگرانی که در این صنف، فنی هستند و هم چنین پرداخت حق بیمه آنان که هیچگونه  کمک دولتی در آن وجود ندارد از سایر مشکلات در این حوزه می‌باشد؛ مهم‌تر از آن هزینه‌های پرداختی برای انرژی را نیز می‌توان از مهم‌ترین مشکلات در صنف قنادی عنوان کرد.

رئیس اتحادیه شیرینی فروشان و قنادان تبریز بیان می‌کند : قرابیه، لوز زعفرانی، باقلوا بادام و سوهان عسلی از شیرینی‌های قدیمی آذربایجان به شمار می‌آیند که شیرینی‌های خشک و خامه‌ای نیز وجود دارند.

عدم حمایت دولتی در صادرات شیرینی 

وی، عدم حمایت دولتی را از علل اصلی عدم صادرات شیرینی معرفی کرده و ادامه می‌دهد : صادرات در شکلات انجام می‌گیرد اما صادرات شیرینی وجود ندارد و به جز برخی از صادرات شیرینی‌های خشک به عراق، افغانستان و پاکستان انجام نمی‌گیرد.  

عبدالله زاده در ادامه بیان می‌کند : صادرات شیرینی باید در عرض ده روز تولید و انجام گیرد که سخت‌گیری‌های انجام گرفته در حوزه‌های گمرک، بسته بندی و آزمایش، مدت زمان زیادی را می‌طلبد و هزینه بسته بندی حتی از قیمت شیرینی بالاتر می‌رود.

لزوم حمایت دولت در صنف شیرینی فروشان

وی، حمایت دولتی را امری ضروری دانسته و اضافه می‌کند : شیرینی‌ها در تمام مراسمات وجود داشته و به این دلیل حمایت دولت از این صنف، بسیار مهم می‌باشد؛ اکثر مغازه‌های شیرینی فروشی شیک بوده و تمامی کارفرمایان نیز در صدد این هستند تا ارائه خدمات آنان در شأن آذربایجان باشد.

عبدالله زاده در پایان بیان می‌کند : دولت باید در رابطه با انرژی، حق بیمه و بهداشت از این صنف حمایت کند و در این میان   امری که بسیار مهم می‌باشد این است که به دلیل رقابت در این حوزه، افرادی که به اخذ مجوز اقدام می‌کنند قبل از راه اندازی مغازه به اتحادیه مراجعه کنند تا راهنمایی‌های لازم در این رابطه به آنان ارائه شود.  

دستمزد، حق بیمه، هزینه‌های پرداختی انرژی، عدم حمایت دولت برای صادرات شیرینی و گرانی مواد اولیه از مهم‌ترین عواملی است که گریبان گیر تولید کنندگان شده است؛ اگر دولت حامی تولید کنندگان ایرانی است باید گام‌های مؤثری را در حمایت از یک برند مخصوص بردارد و با هموار ساختن راه، زمینه را برای اشتغالزایی هر چه بیشتر در کشور و افزایش این برند فراهم سازد.

کد خبر: ۶٬۲۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha