۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۹
تسهیلات رونق تولید گره‌گشای مشکلات کشاورزی همدان| ۱۲۵ واحد به بانک معرفی شدند
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تسهیلات رونق تولید گره‌گشای مشکلات کشاورزی همدان| ۱۲۵ واحد به بانک معرفی شدند

همدان - برخی واحدهای تولیدی بخش کشاورزی استان همدان با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند که بر همین اساس ۱۲۵ طرح برای تامین سرمایه در گردش با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز از محل تسهیلات رونق تولید به بانک معرفی شده و ۱۹ طرح ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: خودکفایی و تأمین امنیت غذایی مردم مهم‌ترین هدف و راهبرد در بخش کشاورزی است که خوشبختانه در فضای اقتصادی کنونی که فشار تحریم‌های دشمن روزبه‌روز در حال افزایش است کشاورزی رونق خود را دارد.

اما آنچه مسلم است در صورت رونق فضای تولید در بخش کشاورزی و سود منطقی بهره‌برداران، میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش می‌یابد و بر همین اساس برای کاهش اثرگذاری تحریم‌های اقتصادی به‌خصوص در بخش کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی منسجم، بسیج همه امکانات و ظرفیت‌ها و همچنین بهره‌گیری از روحیه جهادی و کار و تلاش مضاعف است.

کشاورزی همدان از ظرفیت‌های مهم توسعه استان به شمار می‌رود
کشاورزی همدان که یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه استان به شمار می‌رود تلاش کرده مسیر هدف‌گذاری شده را هرچند سخت اما مستمر بپیماید تا ضمن تقویت توان تولیدی در اقتصاد کشاورزی کشور نیز ایفای نقش داشته باشد.

بر همین اساس اقداماتی در راستای تقویت تولید کشاورزی صورت گرفته که به‌منظور بررسی این اقدامات خبرنگار بازار گفتگویی با معاون برنامه‌ریزی  سازمان جهاد کشاورزی استان همدان انجام داده که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه بخش کشاورزی در استان همدان باوجود همه مشکلات هم از جنبه تحریم‌ها و هم از طریق مشکلات ناشی از کرونا خوشبختانه توانسته با اتکا به توانمندی‌های داخلی فعال باشد، اظهار کرد: بخش کشاورزی همدان توانسته نقش خود را در امنیت غذایی ایفا کند.

محمدرضا شهسواری با تأکید بر اینکه بخش کشاورزی به میزان کافی و باکیفیت مطلوب توانسته محصولات موردنیاز جامعه را تأمین کند و در اختیار عموم مردم قرار دهد، ادامه داد:۱۱۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در استان همدان وجود دارد و همه بهره‌برداران بخش کشاورزی با ایثارگری توانسته‌اند تولیدات کشاورزی را به ثمر برسانند تا جامعه بتواند با آرامش مسیر خود را ادامه دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال جاری چند محور در حوزه کشاورزی دنبال شده است، افزود: امسال سه برنامه به‌صورت برنامه کلان در استان همدان پیگیری می‌شود که یکی از این برنامه‌ها برنامه اقتصاد مقاومتی است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان یکی دیگر از برنامه‌ها را برنامه ششم توسعه دانست و بابیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نام‌گذاری شد، اضافه کرد: درزمینهٔ جهش تولید برنامه ویژه‌ای در استان همدان تدوین و در ادارات توزیع و سهم هر دستگاه در این برنامه مشخص‌شده است.

وی بابیان اینکه در برنامه جهش تولید ۱۳ برنامه برای کشاورزی استان همدان تدوین‌شده است، بیان کرد: در راستای حمایت واحدهای تولیدی؛ از تسهیلات بانکی تا اعتبارات عمرانی در نظر گرفته‌شده است.

۳۶۲ میلیارد تومان منابع بانکی با سود ۱۵ درصد در اختیار بسیاری از واحدهای تولیدی کشاورزی قرار می‌گیرد

شهسواری بابیان اینکه ۳۶۲ میلیارد تومان منابع بانکی با سود ۱۵ درصد در اختیار بسیاری از واحدهای تولیدی کشاورزی قرار می‌گیرد، افزود: با بانک‌های ملت، سپه، صادرات، کشاورزی و توسعه تعاون تفاهم‌نامه منعقدشده و روند معرفی طرح به این بانک‌ها ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴۸ طرح برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی‌شده است، اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال تمام این طرح‌ها را به مرحله پرداخت برسانیم.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه به پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی اشاره و بیان کرد: ۸۱ طرح در قالب ستاد تسهیل پیگیری و مشکلات ۳۷ طرح حل‌شده ضمن اینکه حل مشکلات ۳۲ طرح در حال پیگیری است اما برای ۱۲ طرح راه‌حلی برای رفع مشکل آن‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه بابیان اینکه در کنار جهش تولید تأمین منابع سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی دنبال می‌شود، عنوان کرد: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت پرداخت می‌شود.

امسال ۱۵ طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایر به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی و سه واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند

شهسواری با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات توسعه اشتغال روستایی و عشایری از چند سال گذشته انجام می‌شود، ادامه داد: امسال ۱۵ طرح توسعه اشتغال روستایی و عشایر به مبلغ ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به بانک‌ها معرفی و سه واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی بابیان اینکه از محل تسهیلات تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی امید به طرح‌هایی با ماهیت فناورانه تسهیلات پرداخت می‌شود، اضافه کرد: امسال یک طرح با ماهیت فناورانه به بانک‌ها معرفی‌شده که امیدواریم به‌زودی تسهیلات را دریافت کند.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه از محل اعتبارات ماده ۵۲ یک‌صد طرح به سیستم بانکی معرفی‌شده است؛ ادامه داد: اعتبار موردنیاز این ۱۰۰ طرح ۲۳۴ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه از محل اعتبارات مکانیزاسیون رقم بالایی درخواست شده و تقاضای تسهیلات وجود دارد، بیان کرد: امسال افزون بر یک هزار و ۶۲۹ تقاضا برای دریافت تسهیلات مکانیزاسیون به مبلغ ۱۳۲ میلیارد تومان به سیستم بانکی معرفی‌شده که یک هزار و ۳۰۳ مورد عقد قرارداد شده است.

نیاز انباشته درزمینهٔ تسهیلات مکانیزاسیون را پیگیری می‌کنیم
شهسواری با تأکید بر اینکه همچنان تقاضای انباشته‌ای در رابطه با مکانیزاسیون وجود دارد، افزود: تقاضا و نیاز انباشته درزمینهٔ تسهیلات مکانیزاسیون را پیگیری می‌کنیم.

وی در ادامه به تسهیلات رونق تولید اشاره کرد و بابیان اینکه برخی واحدهای تولیدی با کمبود سرمایه در گردش مواجه هستند، یادآور شد: از محل رونق تولید ۱۲۵ طرح برای تأمین سرمایه در گردش با ۳۸ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز به بانک معرفی‌شده و ۱۹ طرح ۴.۵ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان همچنین به توسعه آبیاری نوین در استان همدان اشاره کرد و بابیان اینکه برای توسعه آبیاری نوین امسال اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد، ادامه داد: برای توسعه آبیاری نوین در استان همدان حدود ۶۶ میلیارد تومان برنامه‌ریزی و تأمین‌شده و در این راستا ۲۶۲ طرح از این منابع به سیستم بانکی معرفی و ۲۱۸ طرح عقد قرارداد شده است.

۹۴۰ میلیارد تومان برای کشت پاییزه در نظر گرفته‌شده و بخشی از کشاورزان تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند

وی در ادامه به تسهیلات موردنیاز برای کشت‌های زراعی پاییزه اشاره کرد و افزود: برای کشت پاییزه رقمی به‌عنوان سرمایه در گردش اختصاص پیدا می‌کند که امسال بیش از ۹۴۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفته‌شده و بخشی از کشاورزان تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

شهسواری در ادامه به پرداخت سرمایه در گردش برای تأمین بذر پرداخت و بابیان اینکه برای این منظور ۷۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار تأمین‌شده و در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت، عنوان کرد: فعالان درزمینهٔ تولید بذر؛ جامعه هدف این تسهیلات هستند و ۶ واحد برای دریافت ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به سیستم بانکی معرفی‌شده‌اند.

وی در ادامه به طرح «فراز» در شهرستان ملایر اشاره کرد و افزود: تاکنون ۱۱۰ نفر برای مبلغ ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان دریافت تسهیلات طرح فراز به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان در رابطه با اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی نیز گفت: امسال باوجوداینکه سال دشواری ازنظر تأمین بودجه برای دولت بود، اما با توجه به اهمیت پروژه‌های عمرانی ۱۸ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی داشتیم که در شهرستان‌های استان همدان به پروژه‌های بخش کشاورزی اختصاص پیداکرده است.

وی با اشاره به اینکه امسال تخصیص خوبی نسبت به سال‌های گذشته در بخش کشاورزی را شاهد هستیم، بیان کرد: تاکنون ۴۸ درصد بودجه پیش‌بینی‌شده تأمین‌شده است.

درگزین نزدیک ۸۵ درصد تخصیص بودجه داشته که در نوع خود کم‌سابقه است
شهسواری بابیان اینکه برخی شهرستان‌ها با توجه به دسته‌بندی در بودجه تخصیص خوبی داشته‌اند، بیان کرد: به‌طور مثال شهرستان درگزین نزدیک ۸۵ درصد تخصیص بودجه داشته که در نوع خود کم‌سابقه است.

وی در ادامه بابیان اینکه سال گذشته فروردین‌ماه سیل بسیار مخربی در کشور و استان همدان رخ داد، افزود: تبعات و اثرات این سیل هنوز ادامه دارد اما دولت اعتبارات خوبی برای جبران خسارات سیل‌زدگان در نظر گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی استان همدان بابیان اینکه به استان همدان ۱۰۲ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای جبران خسارت سیل‌زدگان اختصاص داده شد که ۴۸ میلیارد تومان در اختیار بهره‌برداران قرار گرفت، افزود: ۱۶۲ میلیارد تومان اعتبار عمرانی مصوب شد اما ۵۰ درصد اختصاص پیدا کرد.

آنچه مسلم است تسهیلات رونق تولید گره‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات به شمار می‌رود ضمن اینکه بخش کشاورزی نیز در زمره این بخش‌ها قرار می‌گیرد و می‌توان با درنظرگرفتن اعتبارات مناسب گره از مشکلات واحدهای تولیدی کشاورزی باز کرد.

تسهیلات رونق تولید منابع بانکی را به سمت ارتقای تولید و اشتغال‌زایی رهنمون می‌کند بنابراین ارائه آن‌ها به متقاضیان از اهمیت بالایی برخوردار است و امید آنکه در کمترین زمان ممکن این تسهیلات به دست متقاضیان برسد.

کد خبر: ۶۲٬۱۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha