۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
رشد سالانه 12 درصدی کشت هیدروپونیک در هند
روی خوش کشاورزان هندی به کشت هیدروپونیک

رشد سالانه 12 درصدی کشت هیدروپونیک در هند

طی سالهای اخیر به دلیل بازده ضعیف سیستم کشاورزی سنتی در هند، کشاورزان به سمت کشت هیدروپونیک روی آورده اند.

به گزارش بازار به نقل از  «دیلی پایونیر»، دانشمندان آزمایشگاه شورای تحقیقات علمی و صنعتی- انستیتوی فناوری بیو منابع هیمالیا (CSIR-IHBT)، پالامپور به عنوان بازو کمکی در این زمینه برای کشاورزان عمل کرده و آنها را با دانش فنی در مورد تکثیر گیاهان در سیستم هیدروپونیک و آیروپونیک مجهز می کند تا این نوع کشت را برای تحول در سیستم کشارزی مد نظر قرار دهند.

سانجی کومار، مدیر IHBT گفت: از آنجا که اکثر مناطق روستایی هند در سال های اخیر با بازده ضعیف سیستم کشاورزی سنتی روبرو بوده، مهاجرت و تغییرکاربری را تجربه کرده است. از این رو باید جوانان ما تکنیک های جدید کشاورزی مانند هیدروپونیک و آیروپونیک را اتخاذ کنند.

در همین راستا، دانشمندان IHBT هر از گاهی برنامه های آموزشی در مورد این تکنیک کشاورزی را ارایه می دهند به طوریکه یکی از این برنامه ها اوایل ماه جاری برگزار شد و در آن کشاورزان، جوانان بیکار، دانشجویان از مناطق همچون هیماچال پرادش، اوتاراکند و گجرات در کارگاه آموزشی چهار روزه شرکت کردند.

هیدروپونیک تکنیکی برای رشد گیاهان بدون خاک با استفاده از حلال آب و مواد مغذی معدنی است در حالی که هوا کشت (آیروپونیک) تکنیکی برای رشد گیاهان در هوا بدون خاک و استفاده از مواد مغذی خارجی است. این تکنیک ها به دلیل افزایش چرخه برداشت و عرضه متعادل مواد مغذی، عملکرد و بازده اقتصادی بالاتری را در مقایسه با روش های سنتی کشاورزی فراهم می کنند.

پیش بینی می شود زمین های زراعی برای هر نفر تا سال ۲۰۵۰ به یک سوم مقدار موجود در سال ۱۹۷۰ کاهش یابد. از این رو برای صرفه جویی در مصرف آب، گیاهان باید به این روش کشت شوند چراکه که تنها ۱۰ درصد از آب مورد استفاده در مزرعه را مصرف می کند.

کومار اضافه کرد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود زمین های زراعی برای هر نفر تا سال ۲۰۵۰ به یک سوم مقدار موجود در سال ۱۹۷۰ کاهش یابد. از این رو برای صرفه جویی در مصرف آب، گیاهان باید به این روش کشت شوند چراکه که تنها ۱۰ درصد از آب مورد استفاده در مزرعه را مصرف می کند.

 وی گفت: کشاورزان علاقه مند می توانند برای تولید ادویه های غنی شده از مواد مغذی، محصولات گیاهی و با ارزش بسیار بالا که تقاضای زیادی در بازار شهری دارند، استارتاپ در این زمینه را راه اندازی کنند. اما قبل از ورود به چنین عرصه های جدید، آنها باید دانش فنی در مورد آن را داشته باشند.

دکتر راش کومار، هماهنگ کننده برنامه در IHBT افزود: این تکنیک های سازگار با محیط زیست می توانند در فضای کمتری انجام شوند به طوریکه از جمله روشهای موفقیت آمیز در کشورهای پیشرفته محسوب می شوند. وی گفت: به دلیل استفاده کمتر از آب، بهره وری بیشتر در واحد سطح، صرفه جویی در نیروی کار، عدم استفاده از سموم دفع آفات، خطرات محیطی وجود ندارد.

از آنجا که پیش بینی می شود جمعیت شهری هند به میزان ۵۰ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد، از این رو انتظار می رود بازار سیستم هیدروپونیک با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲.۱ درصد تا سال ۲۰۲۵ رشد کند.

 دکتر اشیش وارگات، هماهنگ کننده آموزشی IHBT گفت: می توان با کشت گیاهان، ادویه جات و گیاهان گلدار تحت سیستم هیدروپونیک و آیروپونیک درآمد تولید کرد. وی افزود: گرچه هزینه سرمایه گذاری اولیه برای راه اندازی سیستم زیاد است اما در طولانی مدت امکان بازده بهتری را برای کشاورزان را فراهم می کند.

کد خبر: ۶٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha