۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
بازارگردانی، ابزاری در مسیر سازندگی بازار
مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما تصریح کرد

بازارگردانی، ابزاری در مسیر سازندگی بازار

خسروشاهی، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما گفت: با احترام به همه نقدهای موجود، به نظر من مسیری که در بازارگردانی شروع شده، مسیری خوب و رو به پیشرفت در بازار سرمایه است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما، ضمن مثبت ارزیابی کردن وجود بازارگردان ها در بازارسرمایه بیان کرد: بازارگردانی یک نهاد نوپا است که به طور قطع در سال های اولیه خود باید مورد نقد قرار بگیرد، اصلاحاتی بر روی آن انجام شود و تقویت پیدا کند تا به این ترتیب در سال های آینده بر آثار مثبت آن افزوده شود، هرچند که تا این لحظه نیز دارای اثرات سازنده خوب و مناسبی در بازار بوده است.

وی با اشاره به هدف بازارگردانی در بازارسرمایه گفت: هدف اولیه نهاد بازارگردانی نقدشوندگی و تحدید نوسان تا حد امکان است. برخی بر این باورند که هدف اصلی بازارگردان نزدیک کردن قیمت به ارزش ذاتی است؛ در این خصوص بنده دو نقد اساسی دارم. نخست آنکه ارزش ذهنی و قیمت عینی است و اختلاف زیادی برای ارزش یک سهام بین تحلیلگران وجود دارد؛ بنابراین مبنا قرار دادن معیاری انتزاعی، بازارگردان را از هدف آن دور می‌­کند. دوم آن که در خصوص بازارگردانی نقدشوندگی بر قیمت رجحان دارد.

خسروشاهی در ادامه توضیح داد: تفسیر این جمله آن است که بازارگردان در هر قیمتی باید نقدشوندگی را برای سرمایه­ گذاران تسهیل کند. به دیگر سخن با کمترین اختلاف بین مظنه ­های خرید و فروش (تحدید دامنه نوسان) و البته تا حدی که امکان دارد نقدشوندگی سهم حفظ شود؛ حال در بازاری که حد نوسان وجود دارد، بازارگردان تا حد امکان باید از تشکیل صف جلوگیری کند یا تا حد امکان به تعادل نسبی آن کمک کند.

 مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری کاریزما تصریح کرد: با این تعاریف بازارگردان خوب و کارا، نهادی است که معاملات روان با حداقل هزینه نقدشوندگی را تسهیل می کند نه بازارگردانی که صرفا خرید یا به اصطلاح حمایت یک طرفه می کند. من اطمینان دارم شکل گیری بازارگردان در بازار سرمایه ایران با تمام نقدهایی که به آن وارد است، در آینده نزدیک، اثرات مثبت خود را بیش‌تر از حال نشان خواهد داد و همه فعالان بازار از این آثار بهره خواهند برد.

پیش بینی بازار
وی در بررسی روند بازار تا پایان سال گفت: به نظر من بازار افت خاصی تا پایان سال نخواهد داشت، ولی برای رشد بیشتر هم احتیاج به محرک‌های قویتری دارد و از آنجاییکه پیش بینی عوامل اثرگذار خیلی سخت شده است، به خصوص مسایل سیاسی و بین المللی که به نظر من می تواند محرک های قوی برای عوامل اقتصادی و نیز بازارسرمایه باشند؛ در مجموع می توان گفت رشد معقول و آهسته ای را می توان تا پایان سال برای بازارسرمایه متصور بود.

خسروشاهی تاکید کرد: همچنان به تحلیل بازار سرمایه اعتقاد دارم و به نظرم با تشکیل سبدی از سهام سودآور و بلندمدت می توان تا پایان سال علاوه بر کسب سود متعارف بدون ریسک، صرف ریسک قابل قبولی نیز محقق کرد. سرمایه گذاران غیرمتخصص و با کمبود زمان برای تحلیل را همچنان به سرمایه­ گذاری در بازار سرمایه از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری و یا سبدهای اختصاصی دعوت می کنم.

کد خبر: ۶۲٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha