۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲
فراخوان شرکت های دانش بنیان برای توسعه نرم افزاری بورس
مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خبر داد

فراخوان شرکت های دانش بنیان برای توسعه نرم افزاری بورس

دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، از شکستن رکورد تعداد معاملات بازار سرمایه در ماه جاری خبر داد و گفت: در اواسط آذر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار معامله با ارزش معاملاتی ۳۰ هزار میلیارد تومان در سامانه معاملات به ثبت رسید.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، روح الله دهقان گفت: این در حالی است که در رکورد شکنی اخیر،   هیچ گونه کندی و عقب افتادگی در سامانه معاملاتی گزارش نشد.

وی ضمن بررسی آخرین وضعیت زیرساخت‌های بازار سرمایه، اظهار داشت: موتور و معماری اصلی سامانه معاملاتی متعلق به یک شرکت فرانسوی است اما با تشدید تحریم ها ارتباطات در این بخش ادامه نیافت و لذا سامانه ای که الان در بورس تهران استفاده می شود، با آنچه فرانسوی ها تحویل دادند، بسیار متفاوت است.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، اظهار داشت: ظرفیت سامانه قبلی حداکثر ۲۰۰ هزار معامله در روز بود که در زمان خرید این سیستم، بیشترین تعداد معاملات در روز ۶ تا ۷ هزار تراکنش بود و شرکت فرابورس هم هنوز راه اندازی نشده بود.

دهقان ادامه داد: هم اکنون بخش هایی از سامانه معاملاتی بازنویسی شده و سامانه هایی از قبیل سامانه سفارش گیری، سامانه محاسبه شاخص، و برخی دیگر از سامانه های نظارتی هم که معاملات را کنترل می کنند، بومی شده یا تولید داخلی است.

 وی در عین حال تصریح کرد: در حوزه فناوری اطلاعات بازار سرمایه، همچنان نیاز به توسعه مداوم زیرساخت ها، بخش هایی از سامانه معاملاتی  و ابزارهای نظارتی داریم تا ناظر امکان کنترل و رصد دقیق تر بازار را داشته باشد.

به گفته دهقان، سامانه ای که پیش از این در روزهای اوج بازار دچار مشکل و کندی می شد، در واقع پاسخگوی تراکنش ها بالا را نداشت؛ اما در یک سال و نیم گذشته بخش هایی از سامانه با تلاش تیم داخلی بومی سازی و بهبود داده شد؛ به نحوی که اکنون این سامانه حدود ۱۶ هزار تراکنش در ثانیه و نزدیک به ۴ میلیون معامله در روز را به شکل روان پوشش می دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی فعالان بازار معتقدند سامانه معاملاتی فقط در روزهای مثبت دچار اختلال می‌شود و در روزهای منفی هیچ مشکلی ندارد، گفت:  به طور کلی  تعداد تراکنش‌ها در روزهای مثبت بیشتر از روزهای منفی است؛   بحث دیگر اینکه نسخه جدید سامانه معاملات در ابتدای شهریور ماه آغاز به کار کرده است.

دهقان افزود: البته در بررسی اشکالات، باید سیستم های آنلاین کارگزاری ها را از هسته معاملات تفکیک کرد؛ چرا که وقتی هسته معاملات دچار مشکل می‌شود سیستم آنلاین همه کارگزاری‌ها با مشکل مواجه می‌شود و اگر یک کارگزاری مشکل دارد و سایر درگاه‌ها مشکلی ندارند به این مفهوم است که هسته معاملات کارش را درست انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، با فراخوان شرکت های دانش بنیان برای توسعه نرم افزاری بورس اظهار داشت:یکی از نیازهای اصلی، تربیت نیروهای متخصص حوزه فناوری اطلاعات است که در عین شناخت آی تی، با بیزینس بازار سرمایه هم آشنایی داشته باشند.

دهقان گفت: تاکنون  تیم هایی هم مراجعه کرده اند اما فعلا در حال بررسی موضوع هستند و هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده اند.

وی افزود:  حضور شرکت هایی که بتوانند ابزارهای جدید از جمله ابزارهای مشتقه بازار، معاملات آتی، اختیار معامله و فروش تعهدی  را در این بازار به کار گیرند، بسیار موثر است، چرا که بستر اصلی همه  اینها یک  سامانه معاملاتی پیشرفته است.

کد خبر: ۶۱٬۹۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha