۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
اتحاد مسکو و ریاض در راهبرد اوپک پلاس

اتحاد مسکو و ریاض در راهبرد اوپک پلاس

عربستان و روسیه اعلام کردند که این دو کشور راهبرد مشترکی در توافق اوپک پلاس دارند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، روز شنبه (۲۹ آذرماه) در نشست مطبوعاتی مشترکی اعلام کردند که ائتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک پلاس) ممکن است راهبرد کنونی خود برای مدیریت بازارهای نفت را تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید کنند تا مانع سوءاستفاده دلالان شوند.

نمایش اتحاد بین بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این ائتلاف در حالی رخ داد که نواک در حاشیه گفت‌وگوهای دوجانبه عربستان و روسیه برای دیداری نادر با عبدالعزیر به ریاض سفر کرد.

وزیر انرژی عربستان با بیان اینکه شکاکان و دلالان بازار همچنان مردد باقی خواهند ماند، گفت: حدود ۹ ماه است که در توافق کاهش تولید اوپک پلاس هستیم و این توافق تا آوریل ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت، این در حالی است که این توافق می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ تمدید شود.

هر دو کشور تنها دو هفته پس از مذاکرات دشوار ائتلاف اوپک پلاس هم اکنون در جبهه‌ای واحد گام بر می‌دارند. ائتلاف اوپک پلاس سرانجام توافق کردند که از ماه ژانویه تولید نفت خام را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند و ماهانه درباره افزایش بیشتر تولید تصمیم بگیرند.

نواک گفت: حضور بسیاری از کشورها در نشست‌های اوپک پلاس بیانگر دیدگاه‌های مختلفی است. همکاری ما ادامه خواهد یافت، حتی اگر نیازی به هیچ اقدامی نباشد.

نواک افزود: بازار هنوز بسیار شکننده است و ما باید ماهانه تقاضا را کنترل کنیم، زیرا در گذشته بهبود باثبات‌تر بود. باید نشست‌های بیشتری داشته باشیم.

افزون بر این، روسیه و عربستان درباره نقشه راه همکاری جدیدی توافق کردند که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ امضا خواهد شد.

این توافق به ۳۰ پروژه کنونی به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار شامل ۲۴ طرح در زمینه نفت، گاز و انرژی هسته‌ای موجود اضافه خواهد شد.

عبدالعزیز گفت: ۷۴ طرح ابتکاری جدید خود را در نشست بعدی در پایان ماه مارس اعلام خواهیم کرد.

هم‌اکنون حجم تجارت روسیه و عربستان سعودی با وجود همه‌گیری کرونا ۶۰ درصد در سال افزایش داشته است. هر دو طرف افزودند، حجم تجارت خارجی دو طرف تا سال ۲۰۲۴ به ۵ میلیارد دلار برسد.

کد خبر: ۶۱٬۹۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha