۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به فصل ریسک‌های خارج از بازار نزدیک می‌شویم| نوسانگیری حقوقی‌ها از حقیقی‌های خرد
استراتژی روزانه در گفتگو با کارشناس؛

به فصل ریسک‌های خارج از بازار نزدیک می‌شویم| نوسانگیری حقوقی‌ها از حقیقی‌های خرد

کارشناس بازار سرمایه از نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری کشور و ریسک‌های خارج از بازار خبر داد.

رامین کیانی؛ بازار: در معاملات روز گذشته، شاخص کل این بازار در ۱۵ دقیقه ابتدایی معاملات، در اثر رشد ارزنده‌ترین سهم‌های خود مانند نمادهای «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی» و «باما» با جهشی بیش از ۲۳ هزار واحدی توانست قسمتی از سقوط‌های سهمگین روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه خود را جبران کند. بعد از این هم این شاخص کمی به پایین بازگشت اما دوباره با شیبی بسیار ملایم به صعود خود ادامه داد تا در پایان معاملات رشدی ۳۱ هزار واحدی داشته باشد. شاخص کل هم‌وزن نیز دیروز وضعیتی مشابه داشت و در طول معاملات امروز به طور کامل صعودی بود که در انتهای معاملات هم ۸ هزار واحد افزایش یافت.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با شرایط بورس در روز گذشته اظهار کرد: در واکنش به ریزش قیمت سهام در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته، بازار شنبه‌ای سبز را سپری کرد و ورود بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی در معاملات روز جاری در مثبت شدن بازار تأثیر به سزایی داشت.  با خرید سهام در کف حمایتی روز چهارشنبه توسط سرمایه‌گذاران حقوقی و ورود پول حقیقی در معاملات دیروز شاید عبارت نوسانگیری حقوقی‌ها از حقیقی ها بیراه نباشد.

اعلام پیشنهاد ۱۰۱ درصدی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در نماد «شپنا» که کمتر از توقع سرمایه‌گذاران بود، منجر به افزایش فشار فروش در گروه پالایشی گردید

بازار به صورت شارپی بالا نخواهد رفت
رادان در ادامه گفت: البته در این امر، نمی‌توان سرمایه‌گذاران نهادی را مقصر دانست و به هر روی، نباید سبزپوشی دیروز را حمل بر آغاز دور جدیدی از رشد یکپارچه بازار دانست، بلکه در شرایط فعلی که بازار در حالت تعادلی قرار گرفته است، باید از چرخش پول میان سهام گروه‌ها و صنایع مختلف بهره برده در روزهایی که هیجان خرید حاکم می‌گردد برای استفاده از فرصت خرید در روزهای هیجان فروش تأمین نقدینگی نمود. چه بسا که این امکان وجود داشته باشد در یک روز در برخی سهم‌ها هیجان خرید و در سهام دیگر هیجان فروش بی مورد وجود داشته باشد که از این فرصت در یک روز می‌توان بهره برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بازار روز شنبه گروه‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و هلدینگ با اقبال سهامداران مواجه بودند، تصریح کرد: این همچنین به افزایش بیش از ۳۱ هزار واحدی شاخص کل کمک نمودند و در مقابل گروه‌های پالایش، بانک و خودرو با افزایش عرضه مواجه بوده و بعضا فرصت‌های خرید مناسبی را ایجاد نمودند.

نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و رقابت احزاب و گروه‌ها برای تصدی این کرسی و همچنین تغییرات پیش رو در روابط بین‌الملل کشور در ابعاد هسته‌ای و FATF احتمال رخداد ریسک‌های خارج از بازار را به تدریج بیشتر می‌کند

رادان افزود: اعلام پیشنهاد ۱۰۱ درصدی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در نماد «شپنا» که کمتر از توقع سرمایه‌گذاران بود، منجر به افزایش فشار فروش در گروه پالایشی گردید. این در حالیست که حاشیه پالایش در پالایشگاه‌های ایران بر اساس محاسبه برخی تحلیلگران از پنج دلار عبور کرده است. با کاهش ارزش سهام شرکت‌های پالایش، ارزش بازار صندوق پالایش یکم نیز به کمتر از زمان پذیره‌نویسی نزول کرده و برای پذیره‌نویسان خالص بازده منفی را به همراه داشته است.

وی در رابطه با ادامه روند معاملات در هفته جاری خاطرنشان کرد: در ادامه معاملات هفته جاری، می‌توان کماکان انتظار بازار پر گردشی را داشت که یکی دو روز مثبت و سپس تعادل یا اصلاح محتمل‌ترین حالت آن است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: در عین حال، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و رقابت احزاب و گروه‌ها برای تصدی این کرسی و همچنین تغییرات پیش رو در روابط بین‌الملل کشور در ابعاد هسته‌ای و FATF احتمال رخداد ریسک‌های خارج از بازار را به تدریج بیشتر می‌کند؛ با این حال، رشد قیمت جهانی محصولات صادراتی کشور به ویژه در زمینه‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی سرمایه‌گذاران را مجاب به خرید در قیمت‌های فعلی می‌نماید.

کد خبر: ۶۱٬۷۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha