۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
آخرین یلدای قرن با طعم کرونا و تلخی گرانی؛ شب چله شرمسار خانواده‌ها ماند
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

آخرین یلدای قرن با طعم کرونا و تلخی گرانی؛ شب چله شرمسار خانواده‌ها ماند

قم- خانواده‌های ایرانی در حالی آخرین یلدای قرن را جشن می‌گیرند که گرانی و کرونا طعم‌ها را تلخ کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایرانیان در فرهنگ و تمدن خود مناسبت‌های ملی بسیاری از جمله شب یلدا دارند، این آیین نزدیک به چند هزار سال است که در آخرین شب پاییز که تاریک‌ترین و طولانی‌ترین شب سال است آیین‌ها و رسوم مختلفی برگزار می‌شود که مهم‌ترین آن دورهمی شیرین در کنار طعم انواع میوه‌های مختص این فصل از سال است.

میوه‌هایی هم چون انار، هندوانه و آجیل و غیره جزو لاینفک سفره یلدایی ما ایرانیان است و شیرینی این میوه‌ها وقتی است که خانواده‌ها و بزرگ‌ترهای فامیل دور هم جمع می‌شوند اما امسال همه یلدایی متفاوت به دور از دورهمی شاد خانوادگی را لمس می‌کنیم؛ بله آخرین یلدای قرن باید زیر سایه شوم کرونا به صورت مجازی و به دور از دورهم بودن برگزار شود.

اما این فقط یک روی سکه است؛ گرانی و افزایش قیمت لحظه‌ای انواع میوه و آجیل که باید در سفره‌های یلدایی ما باشد به دلیل ضعف در نظارت‌ها از سفره‌ها حذف شده است و گرانی و مشکلات اقتصادی و نبض تند بازار شب یلدا کام مردم را از شیرینی هندوانه تلخ کرده است؛ اگر سری به بازار میوه و تره بار قم بزنیم و یا وضعیت خشکبار را جویا شویم با گلایه و اعتراض شهروندان روبرو می‌شویم.

همان طور که عید نوروز ما خراب شد کرونا شب یلدای ما را دگرگون کرد و کاش فقط سایه شوم کرونا بود، باید گرانی و افزایش غیر منطقی قیمت‌ها را هم تحمل کنیم

در شرایط سخت و طاقت فرسای کرونایی و مشکلات اقتصادی که دامن‌گیر مردم شده؛ آثار این تورم و گرانی بر روی خانواده‌های آسیب‌پذیر و ضربه دیده از این ویروس مهلک بیشتر نمایان است؛ در رسانه‌ها هم مسئولان سخن از پرداخت وام یک میلیونی و یا کمک هزینه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی به افراد آسیب دیده خبر داده‌اند ولی مگر می‌شود با یک میلیون تومان پول در این زمانه سخت کرونایی و اقتصادی مشکلی را حل کرد؟

وام و کمک هزینه مشکلی را حل نمی‌کند و ستاد تنظیم بازار و مشاورین اقتصادی دولت اگر چاره‌ای برای بازار و نرخ‌های نجومی آن کنند که لحظه به لحظه در حال منفجر شدن است رضایت بیشتری برای اقشار آسیب پذیر را به همراه خواهد داشت.

سال‌های گذشته در این وقت سال با هیاهوی مردم برای خرید میوه شب یلدا و آجیل روبرو بود و مغازه‌های آجیل فروشی برو و بیایی داشتند اما امسال هرچند از دورهمی خانوادگی خبری نیست ولی خانواده‌ها در منزل خود به دور از دید و بازدیدها شب یلدا را قرار است برگزار و سفره ساده‌ای به پا کنند اما قیمت انواع آجیل و میوه آن‌ها را از بازار فراری داده است.

خرید فقط به خاطر دل شاد کردن بچه‌هایمان
یک کارگر بازنشسته در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: همان طور که عید نوروز ما خراب شد کرونا شب یلدای ما را دگرگون کرد و کاش فقط سایه شوم کرونا بود، باید گرانی و افزایش غیر منطقی قیمت‌ها در بازار میوه را هم تحمل کنیم؛ هرچند سفارش شده دورهمی نداشته باشیم ولی باید برای خانواده خودم اندک چیزهایی را خریداری کنم.

محمدرضا تقی زاده که دو سالی است بازنشسته شده و سرپرست و نان آور یک خانواده شش نفره است که بیشتر فرزندان او محصل هستند، درباره قیمت میوه‌های شب یلدا بیان می‌کند: به هر مغازه آجیل فروشی که رفتم قیمت‌ها سر به فلک کشیده است؛ از ۱۰۰ هزار تومان به بالا، درجه دوم و شاید آجیلی که برای سال قبل بوده را کیلویی بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان می‌دهند، خدا را شاهدم اگر به خاطر شادی فرزندانم نبود که شرمنده نباشم همین یکی دو کیلو را هم نمی‌گرفتم.

حذف نمادهای مهم شب یلدا در سایه گرانی
به میدان تره بار نزدیک میدان مطهری می‌روم، هرچند با ازدحام جمعیت روبرو شدم ولی خریدار به آن صورتی دیده نمی‌شود، باب گفت‌وگو را با یک بانوی میان سال قمی باز می‌کنم، او خود را زینت بهرامیان معرفی می‌کند و می‌گوید: به بیشتر مغازه‌های این میدان سر زدم، در این فکر بودم که اینجا قیمت‌ها با نظارت بیشتری عرصه می‌شود ولی انگار قیمت‌ها بالاتر است؛ دست به هر میوه‌ای می‌زنی کلی قیمت آن را بالا کشیدند مگر نظارت نمی‌شود؟

یک وام ناچیزی به همسرم دادند که فقط توانسته پول اجاره بهای مغازه خود را پرداخت کند، طلاهایم را هم فروختم

بهرامیان که خانه‌دار است و همسرش شغل آزاد داشته و شاکر روزگار خود بودند، اکنون در سایه این ویروس و منحوس کسب و کار خود را از دست داده و عنوان می‌کند: یک وام ناچیزی به همسرم دادند که فقط توانسته پول اجاره بهای مغازه خود را پرداخت کند، طلاهایم را هم فروختم، اجداد و نیاکان ما اگر فکر این روزها را می‌کردند هرگز آجیل را نماد شب یلدا نمی‌کردند.

به گفته وی، اکنون انار کیلویی ۲۰ هزار تومان؛ پرتقال کیلویی ۱۲ هزار تومان تازه آن هم با کیفیت متوسط ولی هندوانه که تا دیروز چهار هزار تومان بود امروز انگار مسئولان بزرگواری کرده و هندوانه را با قیمت دو هزار تا دو هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند؛ مرغ و گوشت که از سفره‌ها پرید؛ امروز میوه‌های شب یلدا و آجیل هم از سفره‌های ما رفت، آخر در چنین شرایط کرونایی که مردم یک دورهمی هم ندارند نباید شادی داشته باشند؟

برای پیگیری بازار شب یلدا و اقدامات مهم ستاد تنظیم بازار و همچنین نحوه نظارت‌ها به سمت سازمان صمت رفتم، مسئول مربوطه پاسخگو نبود تلفنی هم جویای وضعیت شدم ولی اتفاق خاصی رخ نداد به سمت اتاق اصناف رفتم به دور از تعارفات، مسئولان این مرکز همیشه پاسخگوی رسانه‌ها بوده است.

تشدید نظارت‌ها بر بازار شب یلدا
رئیس اتاق اصناف استان قم به خبرنگار بازار می‌گوید: با توجه به اعمال محدودیت‌های شب یلدایی در استان قم به دلیل کرونا اصناف تا ساعت ۱۸ فقط مجوز فعالیت دارند و به اصناف هم تذکر دادیم که ساعات فعالیت را محدود کنند و از زرق و برق‌هایی که سال گذشته در مغازه‌ها برای جذب مشتری استفاده می‌کردند آن را حذف نمایند.

حسن احمدلو می‌افزاید: ۲۰ گروه بازرسی و تیمی برای نظارت بر بازار شب یلدا تشکیل شده است، نظارت‌ها و بازرسی‌ها هم تشدید شده، مردم اگر تخلفی را دیدند با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند.

۲۰ گروه بازرسی و تیمی برای نظارت بر بازار شب یلدا تشکیل شده است، نظارت‌ها و بازرسی‌ها هم تشدید شده، مردم اگر تخلف‌ها را با شماره تلفن ۱۲۴ اطلاع دهند

وی در پاسخ به این سؤال در ارتباط با افزایش قیمت آجیل و انار و هندوانه عنوان می‌کند: بهترین نوع انار در بازار قم که انار ساوه است بین ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت ۲۰ هزار تومانی انار خلاف است و مواردی اگر دیده شده به اتاق اصناف تذکر دهند اما هندوانه چند روز قبل قیمت آن چهار هزار تومان بود که اکنون با قیمت دو هزار تومان در بازار عرصه شده است.

وی می‌گوید: اقبال چندانی بر بازار آجیل نیست و خرید آجیل در مقایسه با سال گذشته با کاهش چشمگیری روبرو بوده است، کرونا به این بازار ضربه سنگینی وارد گرده است.

گرانی برخی از اقلام که با شادی‌ها و آیین‌های سنتی مردم در ارتباط است فشار روحی بسیاری بر اقشار آسیب پذیر وارد می‌کند که شایسته است مسئولان مربوطه با نظارت بیشتر و حذف واسطه‌ها مانع تلخ شدن کام مردم در ایام شادی شوند.

کد خبر: ۶۱٬۷۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      2 0
      به لطف مسئولین و دولت مردم دارن این روزای تلخ رو می بینن
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      3 0
      سلام این گرونی و این قیمتهای نجومی واقعا باعث ناراحتی و عذابمون شده به داد مردم برسید