۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
 وزارت جهاد کشاورزی آمار نمی دهد؛ افغانستان و عراق خواهان بوقلمون غیر صنعتی ایران
بزرگترین تولیدکننده گوشت بوقلمون کدام کشور است؟

وزارت جهاد کشاورزی آمار نمی دهد؛ افغانستان و عراق خواهان بوقلمون غیر صنعتی ایران

مسئولان دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی از ارائه آمار حجم تولید گوشت بوقلمون ممانعت می کنند اما آمارهای جهانی نشان می دهد که ایران با تولید ۶هزار تن گوشت بوقلمون در سال ۲۰۱۹ در جایگاه ۳۱ دنیا قرار گرفته است. بر اساس آمارهای جهانی همچنین در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کشورهای ایالات متحده، برزیل و آلمان سه کشور برتر در تولید گوشت بوقلمون بوده اند.

بازار؛ گروه کشاورزی: بوقلمون از جمله طیور پرورشی است که به دو گونه صنعتی و بومی در کشورهای مختلف پرورش می یابد و گوشت آن از سوی برخی تولیدکنندگان اصلی به سایر کشورها نیز صادر می شود. نکته جالب توجه در مورد این پرنده دارا بودن دو نوع گوشت سفید و قرمز است به طوری که گوشت ران بوقلمون قرمز و گوشت سینه بوقلمون سفید رنگ است. در بحث تولید گوشت بوقلمون کشورهای آمریکا، برزیل، آلمان، فرانسه و ایتالیا به ترتیب در جایگاه اول تا پنجم جهان قرار دارند.  کشور ایران نیز در جایگاه ۳۱ دنیا و پیش از کشورهایی همچون «آفریقای جنوبی، اسلوونی، سوئد، چین و تایوان» قرار دارد. گفتنی است در حال حاضر اگرچه صادرات گوشت بوقلمون از ایران آزاد است اما ممنوعیت صادرات جوجه بوقلمون از سوی دولت اعلام شده است.

افشین پهلوان کارشناس بوقلمون دفتر طیور ماکیان وزات جهاد کشاورزی به خبرنگار «بازار» گفت: در حال حاضر صادرات جوجه بوقلمون ممنوع شده است و تا اطلاع ثانوی امکان صادرات کلیه گونه ها وجود ندارد مگر اینکه در یک مقاطع خاص اجازه صادرات به صورت مقطعی داده شود.

پهلوان افزود: این اقدام در راستای حفظ ذخیره ژنی انجام شده است و از سوی دیگر به دلیل اینکه برای پرورش این پرندگان ارز دولتی صرف می شود، ممنوعیت صادرات اعمال شده است.

وی ادامه داد: با این وجود صادرات بوقلمون آن هم به صورت کشتار شده، آزاد است. البته به شرطی که بتوانند استانداردهای کشور مبدا را برآورده کنند که تا حدودی کار سختی است.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که کدام کشورها خواهان گوشت بوقلمون ما هستند، گفت: بوقلمونی که در کشور تولید می شد غالبا صنعتی است و بوقلمونی که از  طریق مرزها به آن طرف می رود بوقلمون بومی است که اصولا به دلیل مباحث فرهنگی مردم بومی آن مناطق به آن طرف مرزها برده می شود.

پهلوان، کارشناس بوقلمون دفتر طیور ماکیان وزات جهاد کشاورزی : بوقلمونی که در کشور تولید می شد غالبا صنعتی است با این وجود کشورهایی مانند عراق و افغانستان خواهان بوقلمون بومی ما هستند

وی تصریح کرد: البته بوقلمون غیرصنعتی و بومی رشد زیادی ندارد و غالبا کشورهایی مانند عراق و افغانستان خواهان بوقلمون بومی ما هستند.

پهلوان در خصوص قیمت گوشت بوقلمون در بازار نیز گفت: قیمت ها بستگی به عرضه و تقاضا دارد اما قیمت لاشه ران بوقلمون که گوشت قرمز است در قصابی ها بین ۴۲ تا ۴۶ هزار تومان است.

مکزیک؛ خریدار ۶۸ درصد از گوشت بوقلمون تولیدی آمریکا
کشور آمریکا از جمله کشورهای بزرگ تولید گوشت بوقلمون در دنیا محسوب می شود به طوری که بر اساس آمار جهانی، در سال ۲۰۱۹، حدود ۲۲۹ میلیون بوقلمون به وزن ۶۳۹ میلیون پوند در ایالات متحده تولید شده است! و در جایگاه اول تولیدکنندگان گوشت بوقلمون در دنیا قرار گرفته است.  از سوی دیگر آمارها نشان می دهد از ابتدای سال ۲۰۲۰ کشور حدود ۶۸ درصد از کل صادرات گوشت بوقلمون ایالات متحده به کشور مکزیک بوده است.

برزیل؛ دومین تولیدکننده بزرگ گوشت بوقلمون در دنیا
از سال ۲۰۱۴، تولید گوشت بوقلمون برزیل سالانه ۴.۶٪ افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۹، این کشور در مقایسه با سایر کشورهای موجود با تولید ۵۸ میلیون تن گوشت بوقلمون در جایگاه دوم قرار گرفت.

روند افزایشی تولید بوقلمون در آلمان ادامه دارد
آلمان از دیگر کشورهای صنعتی است که در زمینه پرورش بوقلمون و تولید گوشت بوقلمون وضعیت نسبتا قابل توجهی دارد به طوری که در حال حاضر سومین تولیدکننده گوشت بوقلمون در دنیا محسوب می شود.  بر اساس آمارهای جهانی ارائه شده، در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۴۷۰.۵۸ هزار تن گوشت بوقلمون در آلمان تولید شده است که در مقایسه با سال قبل که به میزان ۴۶۷.۲۱ هزار تن بوده، افزایش داشته است.

آمارهای جهانی نشان می دهد که در حالی که ایالات متحده رتبه اول تولید گوشت بوقلمون را دارد از ابتدای سال ۲۰۲۰ نیز ۶۸ درصد از کل صادرات گوشت بقلمون تولیدی این کشور به مکزیک صادر شده است

فرانسه تولید گوشت بوقلمون را در ۲۰۱۹ کاهش داده است
کشور فرانسه نیز از دیگر تولیدکنندگان گوشت بوقلمون است که بر اساس آمار ارائه شده مربوط به سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ نشان می دهد که میزان تولید گوشت بوقلمون در این مدت ۵ ساله نوسان داشته است به طوری که بالاترین میزان تولید گوشت بوقلمون در کشور فرانسه در سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که حجم تولید به ۳۶۵ هزار تن رسیده است بوده، در حالی که کمترین تولید در سال ۲۰۱۹ و به میزان  ۳۲۶ هزار تن بوده است.  آمارهای جهانی همچنین حاکی از این است که کشور کانادا نیز با تولید ۱۴۶ هزار تن بوقلمون در سال ۲۰۱۹ در بازار جهانی گوشت بوقلمون سهمی را به خود اختصاص داده است.

کاهش ۰.۴درصدی سالانه تولید گوشت بوقلمون در ایتالیا
کشور ایتالیا پنجمین کشور تولیدکننده گوشت بوقلمون در دنیا محسوب می شود. با این وجود آمارهای جهانی حاکی از این است که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، تولید گوشت بوقلمون در ایتالیا سالانه ۰.۴ درصد کاهش داشته است و در سال ۲۰۱۹ میزان تولید گوشت بوقلمون در ایتالیا به بالغ بر ۳۰۴هزار تن رسیده است.

اگرچه اطلاعات دقیقی در خصوص میزان تولید گوشت بوقلمون در ایران از سوی دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی ارائه نمی شود اما آمارهای جهانی نشان می دهد که تولید گوشت بوقلمون در ایران از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سالانه ۰.۵ درصد افزایش داشته و  در سال ۲۰۱۹ با تولید ۶هزار تن در جایگاه ۳۱ دنیا قرار گرفته است

 ایران در بازار جهانی گوشت بوقلمون چه رتبه ای دارد؟ |قیمت گوشت ران بوقلمون در ایران نصف گوشت قرمز است
کشور ایران نیز جزو تولیدکنندگان گوشت بوقلمون در دنیا محسوب می شود. اگرچه اطلاعات دقیقی در خصوص میزان تولید گوشت این پرنده از سوی دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی ارائه نمی شود اما شنیده ها حاکی است حجم تولید گوشت بوقلمون در ایران سالانه حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است که غالبا صنعتی است و مصرف داخلی دارد.

با این وجود آمارهای جهانی تفاوت فاحشی با این شنیده ها دارد و نشان می دهد در عین حال که تولید گوشت بوقلمون در ایران از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سالانه ۰.۵ درصد افزایش داشته است، در سال ۲۰۱۹ با تولید ۶هزار تن در جایگاه ۳۱ دنیا قرار گرفته است.

با این وجود یک پرورش دهنده بوقلمون به خبرنگار «بازار» می گوید: بر اساس آنچه ما شنیده ایم در بحث  تولید گوشت بوقلمون ایران رتبه ای بین ۱۷ تا ۱۸ در سطح دنیا داریم.

مسعودی در خصوص قیمت گوشت بوقلمون نیز می گوید: در حال حاضر قیمت گوشت بوقلمون کمی بالا رفته چون نهاده گران شده اما تا پیش از گرانی نهاده ها، قیمت گوشت ران بوقلمون یک سوم قیمت گوشت قرمز دام بود.

وی تصریح می کند: به این ترتیب در حال حاضر قیمت گوشت ران بوقلمون تقریبا به ۵۰ درصد گوشت دام رسیده است. اما گوشت سینه بوقلمون که سفید است از گوشت مرغ گرانتر است.

روند افزایشی فروش گوشت بوقلمون در روسیه
بخش دیگری از گزارشات و آمارهای جهانی به روند صعودی و یا نزولی فروش گوشت بوقلمون در برخی کشورها اختصاص داده شده است. آمارهای منتشر شده جهانی در این بخش، نشان می دهد که  حجم فروش گوشت بوقلمون در روسیه طی دوره ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ تقریباً ۵۷ هزار تن افزایش یافته است. در حقیقت حجم فروش گوشت بوقلمون در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۷۲ هزار تن بوده و با سیر روندی افزایشی در سال ۲۰۱۹ به حجم تقریبی ۲۲۹ هزار تن رسیده است.

از سوی دیگر حجم فروش گوشت یا احشاء بوقلمون تولید شده در انگلستان  بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۹ نیز مورد بررسی قرار گرفته است و آمارهای ارائه شده نشان می دهد که در سال ۲۰۱۹ میزان فروش گوشت بوقلمون در انگلستان تقریبا ۱۸ هزار تن بوده است.

کد خبر: ۶۱٬۷۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha