۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
تفسیر قانون هسته‌ای مجلس از سوی رئیس جمهور خلاف قانون است
عضو کمیسیون اصل نود مجلس در گفتگو با بازار:

تفسیر قانون هسته‌ای مجلس از سوی رئیس جمهور خلاف قانون است

سیدنظام‌الدین موسوی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه رئیس جمهور اذعان داشته که طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مجلس را با تفسیر خود اجرا می‌کند یک اقدام غیر حقوقی است و خلاف قانون به حساب می‌آید.

سیدنظام‌الدین موسوی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی بازار، با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور پیرو نحوه اجرای «طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» موسوم به قانون هسته‌ای مجلس گفت: رئیس جمهور بارها تاکید کردند که حقوقدان هستند و علی القاعده ایشان فارغ از جایگاه رئیس‌جمهوری اگر حقوقدان هستند، به خوبی باید بدانند تفسیر قوانین مجلس بر عهده این نهاد گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه طبق قانون تفسیر قوانین مجلس بر عهده مجلس گذاشته شده است،افزود:  اگر رئیس جمهور احساس ابهامی در قانون مصوب مجلس داشته باشد باید تفسیر آن را از مجلس مطالبه کند لذا ایشان نمی‌توانند تفسیر خود را در مقام اجرا ملاک قرار دهد.

این نماینده مجلس ادامه داد: زمانی که مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را تصویب کرد و آن مصوبه به تایید شورای نگهبان رسید دیگر آن موضوع در مقام قانون قرار می‌گیرد و دولت باید آن را اجرا کند ولو اینکه آن را قبول نداشته باشد.

موسوی تاکید کرد: روزانه در مجلس موافقین و مخالفین پیرو طرح‌ها و لوایح صحبت می‌کنند و تصمیم‌گیری انجام می‌شود حتی نظر دولت پیرامون موضوعات اخذ می‌شود، اما نهایتاً زمانی که مجلس طرح و لایحه‌ای را مصوب و این موارد به و تاییدشورای نگهبان رسید، این مسئله دیگر قانون است.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  حتی اگر مجری قانون در مقام اجرا ابهامی پیرو قانونی داشته باشد باید بدانند که مفسر قانون، مجلس است کما اینکه مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است، حتی آئین‌نامه اجرایی و بخشنامه‌هایی که دولت تصویب می‌کند هم نباید مغایر با قانون باشد.

این نماینده مجلس اظهارداشت: اینکه رئیس جمهور اذعان داشته که طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مجلس را با تفسیر خود اجرا می‌کند یک اقدام غیر حقوقی است و خلاف قانون به حساب می‌آید.

کد خبر: ۶۱٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha