۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
صنعت مهم‌ترین مزیت توسعه در غرب استان سمنان است؛ سهم ویژه صنعت از اقتصاد
بازار گزارش می‌دهد

صنعت مهم‌ترین مزیت توسعه در غرب استان سمنان است؛ سهم ویژه صنعت از اقتصاد

سمنان- سه چهارم صنایع نامی استان سمنان در غرب و به خصوص در شهرستان‌های سمنان، گرمسار و ایوان‌کی هستند و بیش از ۷۵ درصد کل اشتغال صنعتی استان نیز به این منطقه اختصاص دارد در نتیجه باید گفت مهمترین مزیت اقتصادی آن‌ها صنعت است.

بازار؛ گروه استان‌ها: در گزارشی که هفته گذشته منتشر شد به مزیت‌های اقتصادی شرق استان سمنان اشاره کردیم. در واقع با مصاحبه با کارشناسان و مسئولان قصد داشتیم به این سوال پاسخ دهیم که شرق استان سمنان چه نیازی را از کشور تأمین می‌کند.

حال در قسمت دوم این گزارش قصد داریم به مزیت‌های اقتصادی غرب استان سمنان اشاره کنیم. در واقع می‌خواهیم ببینیم غرب استان سمنان چه نیازی از سطح کشور را در حوزه اقتصاد و تولید، تأمین می‌کند. پیش از آن باید گفت مزیت اقتصادی در غرب استان برعکس شرق، مشخص است.

مزیت های صنعتی
صنعت با اختلاف بسیار زیادی مهمترین مزیت اقتصادی غرب استان سمنان محسوب می‌شود تا جایی که بسیاری از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی غرب استان حتی در سطح کشور نیز یگانه هستند مانند اتوبوس سازی اسکانیا عقاب، فروسیلیس، بزرگترین کارخانه‌های داروی دامی کشور در گرمسار و امثال آن؛ اما قبل از رسیدگی به مزیت‌های اقتصادی غرب سمنان ابتدا باید نگاهی کلی به وضعیت صنعت استان سمنان بیندازیم.

در سطح استان سمنان ۱۱ شهرک صنعتی مصوب ۱۵ ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (در کنار مصوبه دو منطقه ویژه اقتصادی در دامغان و سمنان) وجود دارد که بجز شهرک صنعتی شاهرود، میامی و دامغان مابقی در غرب استان سمنان هستند این نشان می‌دهد شرایط صنعت در استان سمنان چه جغرافیایی دارد.

صنعت با اختلاف بسیار زیادی مهمترین مزیت اقتصادی غرب استان سمنان محسوب می‌شود

بیش از دو هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه در سطح استان سمنان فعالیت دارند که سه چهارم آنها در غرب این استان مستقر هستند لذا پرواضح است که به صورت مشخص مزیت اقتصادی غرب استان سمنان را صنایع بدانیم و سپس به مقوله معدن، گردشگری، کشاورزی و … بپردازیم.

تولید در بخش صنعتی
وحید ابوطالبی فعال حوزه تولید در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه صنعت مزیت بزرگ غرب استان سمنان و مشخصاً سمنان، گرمسار، ایوان کی و آرادان است، گفت: درست است که سرخه ۹۰ درصد گچ ایران را تأمین می‌کند و یا گرمسار در حوزه تأمین نمک و مهدی شهر در حوزه گردشگری و محصولات باغی داشته‌های چشم‌گیری دارند اما در مقابل حجم چند هزار میلیارد تومانی صنعت در غرب استان، تقریباً ناچیز به نظر می‌رسند.

ابوطالبی بیان کرد: فروسیلیس، اتوبوس اسکانیا، عقاب، مینی‌بوس سازی، داروهای دامی، سیمین روی سازنده فلزات، ابر و اسفنج سازی، هومان شیمی، آریا ترانسفورماتور، قیر و عایق، ماهان طب، آریا کن دارو، الکترو نوین پلاست، کوشش شیمی، تهران لنت سمنان و ده‌ها و ده‌ها کارخانه و واحد تولیدی صنعتی که در غرب استان سمنان بخشی از نیاز کشور را تأمین می‌کنند همگی از مزیت‌های اقتصادی این منطقه هستند که نام بردنشان به درازا می‌انجامد.

وی با بیان اینکه سمنان در حوزه قطعه سازی و خودرو سازی یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: کارخانه‌های فردا، قطعه سازی های متعدد در کنار مینی‌بوس سازی، اتوبوس سازی، موتور سیکلت و قطعات یدکی و … سبب شده تا نام سمنان به عنوان یک برند صنعتی در این حوزه مطرح شود، افزود: نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر فقط در زمینه قطعه سازی خودرو در سمنان مشغول به کار هستند لذا این امر نشان می‌دهد که صنعت قطعه سازی یکی از ریشه‌های تولید در غرب استان سمنان است.

قطعه سازی در سمنان
رستم سعدالهی رئیس انجمن مدیران صنایع و خوشه قطعات خودرو استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه بیش از ۱۲۰ واحد قطعه ساز در استان سمنان فعال است، گفت: سمنان در حوزه تولید قطعات خودرو در سطح کشور یک برند محسوب می‌شود.

سمنان در حوزه قطعه سازی و خودرو سازی یکی از قطب‌های صنعتی کشور محسوب می‌شود

سعد الهی با بیان اینکه واحدهای تولیدی بسیاری در سطح استان سمنان توانسته اند برای فروش محصولات تولیدی خود با شرکت‌ها و خودروسازهای معتبر کشور قرار داد امضا کنند، بیان کرد: این امر سبب شده تا بتوانیم شاهد تولیدات بسیاری در حوزه قطعات خودرو باشیم.

ظرفیت های صنعتی وابسته به معدن
از سوی دیگر استان سمنان در زمینه صنایع مرتبط با معدن نیز یدی طولا دارد. درباره این کارخانه یادداشتی از سوی محمود طاهری مدیر منابع انسانی و امور اداری فروسیلیس سمنان برای خبرگزاری بازار استان سمنان ارسال شده که بدین شرح است: در سال ۶۱ با اعتقاد بر این باور که صنایع متکی به منابع اولیه باید بیش از پیش توسعه وگسترش یابد تأسیس و با این عمل ضمن به کار گیری نیروی انسانی منطقه وجلوگیری از بیکاری و فعال کردن معادن کشور موجب صرفه جویی به میزان ۱۵ میلیون دلار و خود کفائی صنایع ذوب فولاد و ریخته گری از لحاظ مصرف فرو آلیاژ و قطع وابستگی گردیده است.

در این نوشتار آمده است: این واحد تولیدی در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در سمنان راه اندازی شده و با بهره گیری از کوره قوس الکتریکی با ظرفیت تولید ۲۵ هزار تن ذوب درسال بهمراه پیشرفته‌ترین دستگاه‌های کنترل کیفی, ابزار آزمایشگاهی و مطابق با استاندارد بین المللی ISO۵۴۴۵ توانست فروسیلیسیم ۷۵ درصد تولید و در بازار جهانی رقابت کند و مرغوبترین نوع فروسیلیسم را تولید می‌نماید.

شرکت فروسیلیس
درباره شرکت فروسیلیس همچنین آمده است: شرکت  یکی از مهمترین تولیدکنندگان فروسیلیسیم در خاورمیانه، با تولید محصولاتی ضمن با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی علاوه بر تأمین نیاز داخل کشور، اقدام به صادرات این محصول به کشورهای مختلف جهان می نمایدکه در سال ۱۳۹۶ عنوان صادر کننده برتر کشور را بدست آورد.

شرکت فروسیلیس ایران (سهامی عام) با صادرات به اروپا، آسیا و خاورمیانه مفتخر به دریافت جایزه بین المللی عقاب طلایی بابت کیفیت برتر اروپا در سال ۲۰۱۰ و همچنین صادر کننده نمونه ملی سال‌های ۸۹، ۹۲ و ۹۶ شد این امر نشان می‌دهد که سمنان یکی از مراکز اصلی صنایع مرتبط با معادن ایران است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت در استان سمنان از صدور یک هزارو ۷۷۵ مجوز صنعتی و اشتغالزایی هزار و ۷۲۰ نفر در صنایع این استان در ۹ ماه نخست سال ۹۸ خبر داد و گفت: هنوز نمی‌توان آمار قطعی سال ۹۹ را ارائه کرد اما به نظر می‌رسد سهم اشتغال صنعت سمنان بسیار در خور توجه است.

صادرات صنعتی سمنان
فرامرز محبوبی با بیان اینکه در سال ۹۸ واحدهای صنعتی استان با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال پروانه بهره‌برداری دریافت کردند، گفت: ۱۶۶ هزار و ۵۳۳ تن کالا به ارزش ۱۸۸ میلیون و ۷۱۲ هزار دلار در هشت ماه اول سال ۹۹ از گمرک استان سمنان صادر شده که صنعت در آن نقش عمده ای داشته است.

در سال ۹۸ واحدهای صنعتی استان با سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۱۷۰ میلیارد ریال پروانه بهره‌برداری دریافت کردند

وی افزود: عمده کالاهای صادراتی سال جاری از استان سمنان، هیدروکربن سبک، کابل زمینی، سودسوزآور، لوازم خانه‌داری از جنس پلاستیک، پودر لباسشویی، سرب تصفیه شده، سیلیسیوم، کربنات دی سدیم، کولر آبی، شیرینی و شکلات، بوده که عمدتاً به صنعت مرتبط هستند.

به نظر می‌رسد بتوان گفت مهمترین ویژگی و مزیت اقتصادی غرب استان سمنان، صنعت است زیرا سهم ویژه ای از اشتغال و تولید و حتی صادرات استان سمنان دارد. باید دید مسئولان در قبال این مزیت اقتصادی چه راهبردهای ارتقایی را در نظر خواهند داشت.

کد خبر: ۶۱٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha