۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
روان‌سازی در تجارت ایران و پاکستان با افتتاح دومین گذرگاه مرزی

روان‌سازی در تجارت ایران و پاکستان با افتتاح دومین گذرگاه مرزی

مقامات ایران و پاکستان که طی سال‌های اخیر طرح افزایش گذرگاه‌های مرزی را در دستور کار قرار دادند، امروز دومین گذرگاه مرزی رسمی میان دو کشور را افتتاح کردند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، ایران و پاکستان با داشتن ۹۰۹ کیلومتر مرز مشترک تنها از یک گذرگاه مرزی «میرجاوه-تفتان» برخوردار بودند و گذرگاه مرزی «ریمدان-گبد» نیز امروز افتتاح شد. دستاوردی که حاصل سفر ماه گذشته وزیر امور خارجه به پاکستان بود.

محمدجواد ظریف، در دیدار با مقامات پاکستانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به‌زودی گذرگاه «ریمدان» در استان سیستان‌ و بلوچستان را افتتاح خواهد کرد و از طرف پاکستانی خواست تا این کشور نیز گذرگاه «گبد» را باز کند. همچنین پیشنهاد شد به‌مرور گذرگاه‌های مرزی دیگری ازجمله گذرگاه «پیشین» - «مند» بین دو کشور افتتاح شود و معبرهای ورودی و خروجی میان دو کشور افزایش یابد. تا اینکه امروز، دستیار ویژه وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «گذرگاه مرزی ریمدان-گبد با حضور مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران و پاکستان افتتاح می‌شود.»

در همین زمینه، سید محمدعلی حسینی، سفیر ایران در پاکستان در گفت‌وگویی، تأکید کرد که افتتاح این گذرگاه موجب روان‌سازی در تجارت و حمل‌ونقل می‌شود.

به گفته او، هدف از این گذرگاه جدید تسهیل تجارت مشترک، افزایش ارتباطات مردمی و روان‌سازی حمل‌ونقل میان دو کشور است.

حسینی فعالیت رسمی گذرگاه ریمدان-گبد را اقدامی مؤثر و مهم در رابطه با افزایش و تقویت همکاری‌های ایران با همسایگان دانست و گفت: با توجه به اهمیت روابط کشورمان با پاکستان طبیعتاً فعالیت این گذرگاه جدید آثار و تبعات مفیدی برای هر دو ملت و دو کشور دارد.

طبق توضیحات او، در صورت استفاده از گذرگاه ریمدان بار ترافیکی و تراکم تردد و حمل‌ونقلی در تنها مرز رسمی دو کشور واقع در میرجاوه-تفتان کاهش‌یافته و بخشی از آن به دومین مرز منتقل می‌شود که باعث تسهیل تردد و روان‌تر شدن حمل‌ونقل خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم معتقد است: «پس از افتتاح راه‌آهن خواف – هرات، ایجاد این گذرگاه مرزی بین دو کشور دوست و همسایه، نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران برای تعامل و همکاری با همسایگان خود اولویت ویژه‌ای قائل است و راه رشد و تعالی منطقه غرب آسیا را در همکاری نزدیک کشورهای همسایه می‌بیند.»

تجارت ایران و پاکستان به روایت آمار و ارقام
طبق آخرین گزارشی که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران از تجارت ایران و پاکستان منتشر کرده است، حجم تجارت کالایی کشور پاکستان در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۴ میلیارد دلار بوده که از این میان حدود ۶۰ میلیارد دلار آن مربوط به واردات پاکستان از سایر کشورها و ۲۴ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات این کشور به جهان بوده است. بر اساس آمارهای مرکز تجارت بین‌المللی، از حدود ۳۹۷میلیون دلار تجارت کالایی پاکستان با ایران، حدود ۲۲۸میلیون دلار مجموع صادرات پاکستان به ایران بوده که حدود ۰.۱درصد از ارزش کل صادرات پاکستان را تشکیل می‌دهد. همچنین کل واردات کالایی پاکستان از ایران در سال ۲۰۱۸حدود ۳۷۴میلیون دلار بوده و ۰.۶درصد از واردات پاکستان را به خود اختصاص داده است.

استفاده از حمل‌ونقل چندوجهی جاده‌ای، ریلی و دریایی، مشکلات نقل‌وانتقال بانکی و کارمزدهای بالای آن و لزوم استفاده از سیستم تهاتری با کشور پاکستان و همکاری بانک مرکزی در این زمینه، مذاکرات برای ارائه تخفیف و ایجاد جذابیت در خصوص محصولات نفتی و پتروشیمی با توجه به کاهش قیمت نفت و افت تقاضا ازجمله موضوعاتی بودند که در نشست اردیبهشت‌ماه معاونت امور بین‌الملل اتاق ایران با سفیر ایران در پاکستان، به‌عنوان موانع توسعه تجارت ایران و پاکستان مطرح شدند.

در این نشست، محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران ضمن برشمردن ظرفیت‌های تجاری بالغ‌بر ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور ایران و پاکستان، بازار پاکستان برای ایران را بسیار بااهمیت عنوان و بر لزوم داشتن نگاه بلندمدت برای تجارت با این کشور تأکید کرد.

کد خبر: ۶۱٬۶۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha