۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی آدرس اشتباهی دولتمردان است
یادداشت وارده؛

سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی آدرس اشتباهی دولتمردان است

مشهد- محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در یادداشتی ضمن اشاره به این موضوع که داستان کاهش صادرات، کناره‌گیری بازرگانان از بازرگانی و از دست رفتن بازارهای صادراتی یک قصه نیست، این گونه مطرح کرده که این مهم واقعیتی است که حالا برخی از دولتمردان با اتهام سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و آدرس اشتباهی برای پنهان کردن وظایف خود این قصه را پر غصه‌تر می‌کنند.

محمدحسین روشنک؛ بازار: انتشار خبر سوءاستفاده از ۷۰ کارت بازرگانی  و هم‌چنین دستگیری ۱۹ نفر در خراسان رضوی در این رابطه اگرچه یک خبر بود اما درواقع قصه‌ای پر غصه است، این خبر و اخباری از این دست در اذهان عموم چنین تداعی می کند که صادرکنندگان و واردکنندگان استان، ارزها را خورده‌اند و برده‌اند اما این خبر یا بهتر بگویم قصه سر دراز دارد.

حرف‌های ناگفته
گرچه دولتمردان ادعا می‌کنند که از کارت‌های بازرگانی سوءاستفاده شده است اما هیچ کجا گفته نشد که صادرکنندگان واقعی اگرچه خود را کنار کشیده و فعالیت را به حداقل رسانده‌اند اما اکثراً بدهکاری ارزی و ریالی معوقه نداشته و ندارند.

بازرگانان خوش‌نام استان خراسان رضوی دربازی‌های سوءاستفاده از کارت‌های بازرگانی و «گم» کردن ارزها با کمک دولتی‌ها نقشی نداشته‌اند.آنچه در خصوص گم شدن ارزهای وارداتی و صادراتی اتفاق افتاده نیز از قبل مشخص بوده و  حتی بار ها در این ابطه به دولتی‌ها هشدار داده بودیم!

با اطمینان خاطر باید اذعان کرد در خراسان رضوی هیچ سوءاستفاده‌ای از هیچ کارت بازرگانی توسط هیچ فردی بدون هماهنگی با بخش‌هایی از دولت ممکن نبوده و نخواهد بود.

تا آنجا که بنده به‌عنوان رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی اطلاع می کنم، هیچ صادرکننده واقعی استان خراسان رضوی در بین بازداشت‌شدگان نبوده و نیست.

هم‌چنین هیچ‌یک از کارت‌های بازرگانی که با کمک و یا سکوت بخش‌های دولتی از آن‌ها سوءاستفاده شده است، صادره از اتاق بازرگانی خراسان رضوی نبوده است و باید اذعان کرد: در سال‌های ۹۸-۹۹ هیچ ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان خراسان رضوی تخصیص داده نشده است.

ارزهایی که خوراک حیوانات خانگی می‌شود
متأسفانه دولت متهمی دم دست‌تر از کارت‌های بازرگانی و به قول خودشان کارتن‌خواب‌ها نیافته‌اند و این دو عامل شاید بهترین بهانه برای سرپوش گذاشتن بر ده‌ها میلیارد دلار ارزهای واردات و صادراتی مفقودشده است که توسط بخش خصوصی بلکه توسط برخی دولتی‌ها ازنظرها دورمانده است.

از بیست‌ویک فروردین ۱۳۹۷ تاکنون بارها در یادداشت‌ها و مصاحبه و سخنرانی‌ها به دولت‌مردان به‌ویژه معاون اول و رئیس دفتر رئیس‌جمهور و همچنین وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و متولیان گمرک هشدار داده‌شده، ارزهایی که برای واردات کالاها ازجمله خوراک گربه و سگ اختصاص می‌دهید به کشور برنمی‌گردد و کالاهای وارداتی و مورد نیاز مردم با ارز ۴۲۰۰ تومانی با محاسبه نرخ ارز آزاد به سفره مردم می‌رسد، تفاوت ارزش آن در بین راه، توسط تخصیص دهندگان، واردکنندگان رانتی و توزیع‌کنندگان تقسیم می‌شود.

‌بارها نوشته و گفته شد این نوع گرفتن تعهد ارزی برای برگشت ارز، فقط باعث می‌شود اکثر صادرکنندگان واقعی و باسابقه ازآن‌جهت که قادر به رقابت با آنان که قصد برگرداندن ارزها را ندارند، برند و بازارهای خود را رها کرده و از میدان خارج  شوند و میدان را جمعی در اختیار می‌گیرند که نه با صادرات آشنایی دارند و نه صادرکننده هستند، بلکه فقط و فقط به دنبال دلارهای صادراتی و وارداتی راه افتاده‌اند.

افت صادرات 
باید اذعان کرد ما صادرکننده‌ای بودیم که در سال حدود ۲۵ میلیون دلار به کشورهای آسیای میانه و افغانستان کالا صادر می‌کردیم.

تمامی فعالان بازار آسیای میانه می‌دانستند برند و نام تجاری که طی ۱۵ سال در آن کشورها ساخته بودیم و حداقل ۱۵ میلیون دلار خریدار داشت الآن به چه روزی افتاده است؟

متأسفانه به دلیل کوتاهی و سوء مدیریت برخی مدیران دولتی  صادرات ما از ۲۵ میلیون به ۴۰۰ هزار دلار رسیده و برند و بازارها از بین رفته است.

باوجوداینکه سال‌ها صادرکننده نمونه ملی و استانی و رئیس تشکل صادرکنندگان استان نیز بوده‌ایم بااین‌وجود سال گذشته در جشن تقدیر صادرکنندگان مجبور شدیم زمین صادرات که همان ریل‌های راه‌آهن و جاده‌ها است را ببوسیم و خود را از نمونه شدن و مدیریت تشکل جدا کنیم.

این نوشته‌ها قصه نیست، واقعیتی است که دست‌اندرکاران امر صادرات می‌دانند این واقعیت نه مربوط به ما بلکه مربوط به بسیاری از صادرکنندگان قدیمی و واقعی است که به این سرنوشت گرفتارشده‌اند.

واقعیت این است که تمامی این مشکلات درنتیجه تصمیمات غلط و ذینفعانِه بعضی دولتی‌ها ایجادشده و حاصل بیش از بیست سال فعالیت بنگاه ما و صدها دیگر چون ما را نابود کرده است اما با این وضعیت دولتمردان آدرس بازرگانان را برای سوءاستفاده از ارزهای دولتی می‌دهند غافل از ذکر این نکته که آن‌هایی که ارزها برده‌اند بازرگان نبوده‌اند.

تعداد محدودی بنگاه‌های بخش
خصوصی، خصولتی و دولتی در خراسان رضوی که بدهکاری ارزی دارند وجود دارد اما نه کارتن‌خواب هستند و نه فقیر و نه نامشخص، بلکه اکثراً بنگاه‌های معتبر و صاحب‌نام بوده که گرفتار تصمیمات غلط دولتی‌ها شده و تاکنون موفق به تسویه بدهکاری ارز صادراتی خود نشده‌اند.

کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی و اتحادیه صادرکنندگان و دیگر تشکل‌ها، بارها از بنگاه‌های بدهکار خواسته است تا نسبت به تسویه بدهکاری ارزی خود اقدام کنند تا حیثیت صادرکنندگان خراسانی محفوظ بماند.

دوستان دولتی نیز توجه داشته باشند در هیچ زمانی دادن آدرس اشتباهی عاقبت خوشی ندارد!

کد خبر: ۶۱٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha