۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۳
تفاوت قیمت‌ها در آخرین یلدای قرن؛ چتر گرانی بر بازار میوه و آجیل پهن شد
گزارش بازار از گرانی میوه‌های یلدایی؛

تفاوت قیمت‌ها در آخرین یلدای قرن؛ چتر گرانی بر بازار میوه و آجیل پهن شد

یزد- کرونا، تورم و رکود در بازارهای سال ۹۹ حتی شب تاریخی یلدای ایرانیان را هم تحت تأثیر قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که جدا از شعار دوری و دوستی برای یزدی‌ها، امشب دست‌کم برای قشر متوسط با سفره‌هایی خالی‌تر از همیشه برگزار می‌شود.

فاطمه رهبر یزدی؛ بازار: مشکلات اقتصادی و کرونا دست به دست هم داده تا طولانی‌ترین شب سال را برای مردم به یک قرنطینه تبدیل کند. گران‌شدن میوه‌ها نیز آب پاکی را روی دست مردم ریخته است و مزید بر علت شده تا یلدای ۹۹ متفاوت‌تر از همیشه جلوه دهد. کرونا دورهمی‌های یلدا را مختل کرد، اما هنوز هم سفره یلدا طبق عادت در بسیاری از خانه‌ها پهن می‎شود و به همین منظور، بازار میوه و تره‌بار همچنان نیز برای مردم جایگاه خود را دارد.

خرید میوه‌های یلدایی از مرسومات قبل از یلدا است، اما امسال دست و پنجه نرم کردن با چالش گرانی، گویا این توانایی را دارد که رنگ‌های قرمز و نارنجی سفره یلدا را حذف کند و رنگ‌های ارزان‌تر دیگری را جایگزین کند. هر چند شب چله یکی از رسومات مردم ایران و از ارزشمندترین مراسم زمستانی مردم به شمار می‌رود، اما امسال قصه یلدا فرق دارد.

حذف ساده‌ترین غذاها به بهای گرانی
یکی از زنان سالمند یزدی به خبرنگار بازار می‌گوید: متاسفانه توان خرید برخی از اقلام مانند میوه‌های یلدا را نداریم و یکی از فرزندانم که وسع مالی بهتری دارد برای من خرید را انجام داده است.

زهرا دهقان با بیان اینکه قبلا می‌توانستیم به ارزان‌ترین قیمت‌ها یک صبحانه مثلأ «اشکنه» درست کنیم اما حالا گرانی‌ها موجب شده تا برای تهیه ساده‌ترین غذاها نیز دچار مشکل شویم، می‌افزاید: تمام درآمد ما از حقوق بازنشستگی همسرم بوده  که همین درآمد نیز با توجه به هزینه‌های درمان، برق، آب، گاز، تلفن و مسائل متعدد دیگر، کفاف یک زندگی ساده با رفاه نسبی را هم نمی‌دهد.

توان خرید برخی از اقلام مانند میوه‌های یلدا را نداریم

یکی از دیگر شهروندان که صاحب چند فرزند است، از وضعیت گرانی بازار میوه گلایه دارد و می‌گوید: افزایش قیمت‌ها قبل‌تر از یلدا هم سرسام‌آور بود و من به شخصه قادر به تهیه هرگونه اقلام میوه برای فرزندانم نبودم. امسال نتوانستم انار بخرم و تنها به خرید هندوانه اکتفا کردم ولی ای کاش تبلیغات یلدا و سفره‌های رنگین هم در این روزهای گرانی کمتر بود تا شرمنده فرزندان خود نشویم.

فراوان اما گران!
حسین مشرف، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد به خبرنگار بازار می‌گوید: هر کیلوگرم هنداونه از  یک هزار و ۵۰۰ تا دو هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‎شود و کمبودی نیز در این خصوص وجود ندارد مثلاً  هر کیلوگرم انار بین پنج تا ۲۰ هزار تومان بسته به نوع انار در بازار میادین میوه و تره بار عرضه می‎‏شود.

مشرف با بیان اینکه با وجود وفور اقلام میوه، توان مردم برای خرید کاهش یافته است، می‌گوید: شاهد کاهش ۳۰ درصدی تقاضا و توان خرید در بازار میوه هستیم که عواملی مانند کرونا و صادرات بر آن تاثیرگذار بوده‌اند.

با وجود وفور اقلام میوه، توان مردم برای خرید کاهش یافته است

وی می‌افزاید: با وجود تلاش‌ها برای جلوگیری از افزایش قیمت‌، امکان کاهش قیمت وجود ندارد و اظهار می‌کند: متاسفانه هزینه‌های کشاورزان بسیار بالا رفته و در غیر این صورت کشاورز نمی‌تواند قادر به کشت محصولات خود باشد.

انارهای بی مشتری 
حمیدرضا زارع، یکی از باغداران استان یزد که محصولات انار خود را عمدتا به صورت فراوری عرضه می‌کرد، می‌گوید: امسال فراوری انار برخلاف سال‌های گذشته به صرفه نیست و به علت گران قیمت بودن محصولات فراوری مانند رب انار، تقاضا بسیار پایین است.  
وی با بیان این که امسال تمام انارهای خود را به صورت فله در بازار عرضه کرده است، می‌گوید: با وجود این که در آستانه یلدا هستیم باز هم خریدار چندانی برای انار وجود ندارد و این افزایش چند برابری قیمت‌ها تقاضا را بسیار کاهش داده است.

نظارت تشدید می شود
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار یزد به نظارت چند برابری بر بازار میوه خصوصأ در آستانه یلدا اشاره می‌کند و می‌گوید: بازرسان مربوط به گشت‌های مشترک تعزیرات، سازمان صمت، اتحادیه و همچنین اتاق اصناف نظارت خود را بر بازار میوه تشدید کرده‌اند تا افزایش قیمت و گرانفروشی در این بازار شاهد نباشیم.

شاهد کاهش ۳۰ درصدی تقاضا و توان خرید در بازار میوه هستیم

مشرف با بیان این که قیمت برخی از اقلام مانند پیاز، پرتقال و سیب درختی متأثر از نوسانات بازار صادرات است، تصریح می‌کند: با کاهش صادرات پیاز قیمت این محصول کاهش یافته اما متأسفانه بعضأ شاهد عکس این هم هستیم. با توجه به کاهش صادرات پیاز، هر کیلوگرم از این محصول بین ۵۰۰ تا شش هزار تومان عرضه می‎‏شود.

وی در مورد سایر قیمت‌های بازار میوه خاطرنشان می‌کند: هر کیلوگرم سیب‌زمینی بین سه هزار و ۱۰۰ و دو هزار تومان و هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین سه تا هفت هزار تومان عرضه می‎شود. قیمت هر کیلوگرم از انواع پرتقال چهار تا ۱۵ هزار تومان بسته به نوع این محصول است.

نظارت بر گرانفروشی، مُسکن بازار یلدا 
البته حالا که گرانی به دنبال بی‌برنامگی‌ها چتر بازار میوه های یلدا شده است، بهتری راهکار نظارت جدی بر بازار و جلوگیری از گرانفروشی و ناهماهنگی در نرخ ها است ئییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این باره از تشدید بازرسی و نظارت بر میادین میوه و تره‌بار، میوه فروشی‌ها و عرضه کنندگان خشکبار و دیگر مایحتاج عمومی مردم استان در آستانه شب یلدا خبر می‌دهد.

محمدرضا علمدار یزدی با بیان این که بازرسان این سازمان در کنار همکاری با مأموران ناظر بر اجرای محدودیت‌های کرونایی، نظارت بر بازار شب یلدا را برای کنترل قیمت‌ها و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان آغاز کرده‌اند، می‌گوید: بازار در روزهای منتهی به آخر پائیز و شب یلدا با افزایش میزان خرید و تقاضای کالاهای مصرفی مواجه شده و طرح تشدید نظارت ویژه بر بازار یلدا اجرا می‌شود همچنین  مردم در صورت مواجهه با هرگونه تخلف موارد را به شماره تلفن ۱۲۴ اعلام کنند. 

علمدار یزدی در پایان خاطرنشان می‌کند: سامانه ۱۲۴شبانه روز برای دریافت شکایات، انتقادات، پیشنهادات و نظارت مردمی فعال است و شهروندان می‌توانند هر گونه تخلف اقتصادی در زمینه عدم درج قیمت، صدور فاکتور، تقلب و گرانفروشی را از این طریق اعلام کنند اپلیکیشن آپ نیز برای دریافت گزارشات و شکایات مردم در دسترس می باشد.

این روزها که علاوه بر کرونا، مشکلات اقتصادی نیز بر شانه‌های مردم سنگینی می‌کند، میوه به عنوان یکی از نیازهای اصلی مردم نباید غمی بر سفره‌های مردم شود و لازم است مسئولان مشکلات ریشه‎ای کشور اعم از بی‌برنامگی صادرات و هزینه‌های بالای کشاورزی را با راهکارهای کارشناسانه برطرف کنند.

کد خبر: ۶۱٬۵۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha