۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
صیامی: بازار سرمایه بازی با گرگ‌هاست| شاه منصوری: رشد کامودیتی‌ها بهانه سبز شدن این هفته بورس
استراتژی سرمایه گذاری این هفته در گفتگو با کارشناسان؛

صیامی: بازار سرمایه بازی با گرگ‌هاست| شاه منصوری: رشد کامودیتی‌ها بهانه سبز شدن این هفته بورس

کارشناسان می‌گویند که بازار سرمایه برای هفته جاری اگر اتفاقی صورت نگیرد و یا خرابکاری در بازار رخ ندهد بازار مثبتی خواهد بود.

بازار؛ گروه بورس: شاخص کل هفته قبل خود را با ۱میلیون ۴۱۳ هزار واحد به پایان رساند این در حالی بود که در اوایل هفته، خود را به نزدیکی ۱میلیون ۵۵۰ هزار واحد رساند اما در دو روز آخر با ریزش‌های سنگین این رتبه را از دست داد.

دلیل منطقی که بتوان ریزش حدود ۸۰ هزار واحد روزهای پایانی هفته را به گردن آن انداخت در بین کارشناسان پیدا نشد تا اینکه تعدادی از کارشناسان گفتند، سهامداران خرد به خاطر یک شایعه دست به فروش سنگین زدند که با تکذیب آن روز بعد بازار حالت بهتری پیدا کرد.

ریزش سنگین هفته قبل به قول برخی از صاحب نظران چیزی بسیار عجیبی نیست و معتقدند تا جیب سهامداران حقوقی پر از سهم نشه دست از این بازی ها بر نمی‌دارند و ممکن است که هر بار از آستین خود یک شایعه خارج کنند.

بازار سرمایه بازی با گرگ‌هاست
حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در خصوص هفته‌ای که گذشت گفت: فعلا بازار به صورت نوسانی حرکت می‌کند و تا جیب بازیگردان سهم  پر از  سهم  نشود نمی‌توان قیمت سهم را به درستی رصد کرد یا اینکه تحلیلی برای آن ارائه داد، این بازیگردان‌ها آنقدر در بین سهامداران خرد امید و ناامیدی ایجاد می‌کنند تا سهامداران سمج هم دست از سهم بکشند و آن را بفروشند.

صیامی اضافه کرد:  وقتی چپ بازی گردان پر از سهم شد، در سهم را قفل می‌کند و تا مدت‌ها به کسی هم اجازه ورود در معاملات سهم را نمی‌دهند و حداقل تا رشد ۸۰ تا ۹۰ درصد، سهم  را بین خودشان جابه جا می‌کنند.

وی در واکنش به ریزش سنگین بازار در هفته گذشته گفت: اصلا این ریزش عجیب نیست و شاید برای کسی که بازار را به درستی نمی‌شناسد این ریزش‌ها عجیب باشد و حتی به قولی، خیلی از این کسانی را که وارن بافت شده بودند از این ریزش درجا خوردند، چون بازی را بلد نیستند.

ما در دوران ریزش شاهد هستیم که هر روز برخی از افراد نقاطی را به عنوان نقاط حمایت و مقاومت معرفی می‌کنند ولی درست از آب در نمی‌آیند که به نظر بنده تنها دلیل آن عدم خواست بازیگردان‌ها است

این کارشناس ادامه این روند را منوط به شناوری سهم‌های می‌داند و می‌گوید: آنقدر این کار تکرار می‌شود تا حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد شناوری سهام  به  دست بازی گردان‌های سهم بیفتد و بستگی به این دارد که چقدر سهامداران سهم پای سهم نشسته باشد. ممکن است یک سهم را سه ماه و سهم دیگر را در طول یک سال از بازار جمع کنند.

تحلیل صیامی در مورد آینده بازار این است که به احتمال زیاد یک ریزش سنگین در بورس خواهیم داشت اما نه به اندازه کف قیمت قبلی که سهم‌ها به آن رسیده بودند. او افزود: برخی از سهم‌ها  شاید ۵ تا ۶ درصد پایین‌تر از کف قبلی خود هم بیاییند اما در عین ناباروری بعد از ریزش با یک رشد سنگینی شروع به کار خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه زمان این ریزش را ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد تخمین زد و گفت:  بعید می‌دانم به این زودی چنین ریزش سنگینی را داشته باشیم، اما من فعلا شاخص ۱میلیون ۷۰۰هزار را ملاک ریزش سنگین دوم قرار دادم، به هر حال نیاز به رصد بیشتر می‌باشد و دادن نظر قطعی در این باره اشتباه است.

صیامی ادامه داد: بیشتر کارشناسان بر این باورند که اگر شاخص ۱میلیون ۷۰۰را رد کند دیگر ریزشی نخواهد بود، به نظر من باید در همین نقطه ترسید به عبارتی هر کجا که امیدواری به بازار داده می‌شود باید ترسید و هر کجا که ترس به بازار حاکم می‌شود باید امیدوار بود، چرا که نمودار آن چیزی را نشان می‌دهد که بازیگران می‌خواهند.

او در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر مواقع نقاط حمایتی و مقاومتی که تحلیل گران تکنیکال بیان می‌کنند اتفاق نمی‌افتد؟ گفت: ما در دوران ریزش شاهد هستیم که هر روز برخی از افراد نقاطی را به عنوان نقاط حمایت و مقاومت معرفی می‌کنند ولی درست از آب در نمی‌آیند که به نظر بنده تنها دلیل آن عدم خواست بازیگردان‌ها است.

صیامی درباره رفتار شناسی بازار در این روزها اظهار داشت: باید سرمایه گذاران خرد متوجه شوند که بازی سهامداران پول درشت چگونه است که این افراد یا حقوقی‌های بازار هستند یا بازیگردان سهم یا اینکه حقوقی‌های غیر درصدی که اسمشان در لیست حقوقی سهم نیست، به هر حال برای معاملات بهتر در بازار سعی کنند این موارد را درست رصد کنند.

وی با اشاره به اینکه سهامداران بزرگ در این بازار به فکر خودشان هستند با این تعبیر که بازی بورس بازی با گرگ‌هاست جمله خود را به پایان رساند.

برخی از سهم‌ها  شاید ۵ تا ۶ درصد پایین‌تر از کف قبلی خود هم بیاییند اما در عین ناباروری بعد از ریزش با یک رشد سنگینی شروع به کار خواهند کرد

احتمال ورود شاخص به ۱میلیون ۲۰۰هزار
اسفندیار شاه منصوری کارشناس دیگر بازار سرمایه  در گفتگو با بازار در مورد وضعیت کلی بازار گفت: اگر بازار توسط یک عده خراب نشود، رشد قابل توجه کامودیتی‌ها(کالاهای اساسی) می‌تواند محرک خوبی برای هفته پیش روی بازار باشد.

شاه منصوری سه عامل برای ریزش هفته قبل عنوان کرد و در همین باره افزود: کنسل شدن عرضه‌های اولیه در آخر هفته، انتشار شایعه عجیب و غریب در بازار و انتظار کاهش نرخ دلار با پیروزی قطعی بایدن سه عاملی است که سبب ریزشی شدن بازار در هفته گذشته شد.

 وی در پیشنهاد به سهامداران خرد در هفته پیش رو گفت: باید محتاط رفتار کرد تا اینکه خیالتمان از برگشت بازار راحت باشد چون این احتمال وجود دارد که شاخص تا ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد هر ریزش کند ولی اگر بازار زودتر به حالت تعادل برگردد وارد فاز صعودی خواهیم شد.

او می‌گوید: انتظار بر این است که بازار سرمایه بتواند تا پایان سال بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران بکند اما حواسمان باید باشد که در انتخاب سهام در بازار سرمایه از این به بعد دقت لازم را داشته باشیم و سهام ارزنده را خریدار کنیم. شرایط بازار به گونه‌ای است که مثل گذشته نمی‌توانیم هر سهمی را که انتخاب می‌کنیم انتظار سودآوری چندانی از آن داشته باشیم و باید با احتیاط و تحلیل سهم‌های را که ارزش سرمایه گذاری و پیشبینی سودآوری بالاتری دارند را انتخاب کنیم.

۲ دلیل ترس سهامداران
فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه در گفتگوی که بازار داشت گفت: علاوه  بر تصورات کاهش نرخ ارز در آینده، سهامداران نسبت به پی به ای شرکت‌ها نگرانی دارد  به همین دلیل شاهد فروش سهامداران خرد در این بازار هستیم.

او هم مانند سایر کارشناسان بازار نسبت به آینده بازار امیدوار است و می‌گوید که بازار سرمایه بهترین بازار در بین بازارها موازی است.

به هر حال این مسئله را نمی‌توان نادیده گرفت که به گفته اقتصاددانان و همچنین تجربیات کشورهای مختلف آخرین امید اقتصادی یک کشور بازار سرمایه است و هیچ کدام از بازارها توانی مانند این بازار ندارند که بتواند هم تولید را رونق دهد و هم باعث کاهش نقدینگی در جامعه شود.

کد خبر: ۶۱٬۵۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha