۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۴
چانه‌زنی بر سر نان؛ سرگذشت نان‌هایی که خوراک دام می‌شوند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

چانه‌زنی بر سر نان؛ سرگذشت نان‌هایی که خوراک دام می‌شوند

مشهد- چانه گران نان با آرد آزاد، کمبود آرد و افزایش هزینه‌های تولید از جمله محورهای مورد بحث میان بخش خصوصی و دولتی‌هاست که هنوز حل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزوده شدن تعداد مشتریان در مقابل نانوایی‌ها و ایجاد صف برای خرید چند قرص نان اگرچه تا دو ماه پیش تعجب‌آور و غیرقابل مشاهده بود اما حالا یک ماه است که به تعداد مشتریان و صف در مقابل خبازی ها افزوده که خود نشان از لنگیدن یک جای کار دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، تعدادی از نانوایان که تا دیروز بر روی برگه‌های کوچک و دست‌نویس از تمام شدن آرد و کم بودن سهمیه مقابل چشم مشتریان اعتراض می‌کردند حالا به این موضوع نیز اکتفا نکرده و با نصب بنر و با جملات و کلمات درشت‌تری اعتراض خود را به کمبود آرد ابراز می‌کنند.

آردهایی که فساد می‌آورد
علی اسدی مالک یکی از  تولیدی‌های پخت نان مهم‌ترین دلیل وجود صف در مقابل نانوایی‌ها را گرانی آرد و قاچاق آن می‌داند و در این رابطه به خبرنگار بازار می‌گوید: تا دو ماه گذشته هر کیسه آرد آزاد تا ۷۵ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید و نانوایی‌های دولتی پز و نیمه‌دولتی پز علاوه بر سهمیه دولتی به خرید آرد آزاد از بازار نیز اقدام می‌کردند.

این تولید کننده نان فانتزی اظهار می‌کند: این در حالی است که یک کیسه آرد آزاد در حال حاضر به قیمت ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و لذا برای آزاد پزها به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست که با این قیمت آرد نسبت به پخت اقدام کنند.

وی بابیان اینکه از طرفی این قیمت‌ها موجب وسوسه بسیاری از نانوایی‌های دولتی شده است اظهار می‌کند: این موضوع به خروج و فروش آرد خارج از شبکه دامن می‌زند.

این خباز بابیان اینکه بخشی از سهمیه آرد که باید برای چانه گرفتن نان در شهر مصرف شود اما توسط دلالان به افغانستان حمل و قاچاق می‌شود بیان می‌کند: همه این عوامل دست‌به‌دست هم داده تا ساعت پخت نان کمتر شده لذا ایجاد صف مقابل نانوایی‌ها خود گواه این مشکلات است.

ناهمخوانی دخل‌وخرج
مسئول یکی از مجتمع‌های تولیدی نان در بلوار معلم مشهد که حالا بخشی از تولید نان‌های پرطرفدار خود را تعطیل کرده است به ما می‌گوید: تا پیش‌ازاین نان‌روغنی مشتری پر و پا قرصی داشت اما با روغن حلبی ۳۰۰ هزار تومان و سه برابر شدن یک کیسه آرد دیگر فروش این نان به قرصی ۱۰ هزار تومان هم صرفه اقتصادی ندارد.

علی حسینی مالک این مجتمع تولیدی که نان به نرخ آزاد پخت می‌کند به خبرنگار بازار می‌گوید: به دلیل گرانی و کمبود آرد لذا ساعت پخت را کاهش دادیم و برخی از پخت ها مانند تافتون و هم‌چنین نان‌های روغنی را تعطیل کردیم.

وی بابیان اینکه با این وضعیت ادامه کار میسر نبوده و مخارج اجاره و کارگر قابل پرداخت نیست عنوان می‌کند آزاد پزها در آستانه تعطیلی قرار دارند.

این تولید کننده علت شلوغی صف‌ها را کمبود آرد عنوان می‌کند و می‌گوید: برخی از همکاران ما در نانوایی‌های دولتی متأسفانه آرد کمتری خمیر می‌گیرند تا بتوانند با فروش آن در بازار آزاد بخشی از افزایش قیمت‌ها را جبران کنند و لذا این کاهش پخت به‌صف ها دامن می‌زند.

حسینی بابیان اینکه هرماه تعدادی از نانوایی‌ها به دلیل تخلف پلمپ شده یا سهمیه آرد آن‌ها قطع می‌شود می‌افزاید : تمامی این عوامل در کمبود نان تأثیرگذار است و لذا تعداد مشتریان در مقابل نانوایی‌ها بیشتر به چشم می‌خورد.

وی می‌گوید: از طرفی افزایش قیمت‌ها فشار بیشتری به مردم آورده و لذا ازآنجاکه نان‌های آزاد پز چندان صرفه اقتصادی برای خانواده ندارد لذا ازدحام در مقابل نانوایی‌های دولتی بیش از نانوایی‌های آزاد پز است زیرا قیمت نان دولتی ۵۰ تا ۶۰درصد از آزاد پزها ارزان‌تر است.

نان‌هایی که خوراک دام می‌شود
کمبود آرد و نان و هم‌چنین ازدحام در مقابل نانوایی‌ها تنها به  شهر مقدس مشهد ختم نشده و گزارش‌های رسیده از سایر شهرستان‌ها ازجمله قوچان و تربیت حیدریه نیز مؤید همین کمبود است.

در همین راستا رئیس اداره غله و خدمات بازرگانی شهرستان قوچان به نکته خاصی اشاره‌کرده و می‌گوید: یکی از دلایل پدیدآورنده شرایط فعلی در این شهرستان افزایش قیمت جو و نهاده‌های دامی است و با توجه به اینکه قیمت جو در ۴۰ روز گذشته افزایش‌ چشمگیری یافته و به قیمت ۴۲۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسیده است متأسفانه شاهد هستیم مردم با مینی‌بوس از روستاها به شهر آمده و نان به میزان زیاد خریداری می‌کنند که این نان درنهایت به مصرف خوراک دام می‌رسد.

اسدالله خموشی بابیان این نکته که سرانه مصرفی آرد هر شهروند ایرانی ماهانه ۷.۵ کیلوگرم است، گفت: این در حالی است که در قوچان سرانه آرد ماهانه برای هر فرد ۸.۵ کیلوگرم و یک کیلوگرم از سرانه کشوری بیشتر توزیع می‌شود اما بازهم برخی از شهروندان در این زمینه گلایه دارند.

برخورد با متخلفان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه بازرسان در برخورد با متخلفان به‌ویژه در حوزه عرضه آرد خارج از شبکه در محل کارخانه، حوزه حمل‌ونقل و نانوایی بدون اغماض عمل کرده و نانوایی متخلف مهروموم‌شده و سهمیه آرد آن نیز قطع می‌شود به بازار گفت: البته این برخورد با متخلفان به این معنا نیست که سهمیه آن‌ها از حوزه تولید خارج می‌شود.

علی رسولیان گفت: نانوایانی که قانون را رعایت کنند، نان سالم باکیفیت مطلوب و قیمت مناسب تحویل مردم دهند، وضعیت سهمیه آنان از آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای بهبودیافته و متناسب با میزان پخت و مصرف واقعی، سهمیه آرد به آنان اختصاص می‌یابد.

رسولیان ادامه داد: در حال حاضر کمبودی در تأمین آرد نانوایی‌های استان وجود ندارد و با خروج آرد از شبکه به هر روش، برخورد قاطع انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد صف‎های طولانی و شلوغ در مقابل نانوایی‌ها خاطرنشان ساخت: این شلوغی به معنای کمبود آرد یا عدم توزیع آن نیست بلکه سرانه توزیع آرد در مشهد مطلوب بوده و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

جلوگیری از قاچاق آرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان  رضوی هم‌چنین با اشاره به خروج آرد یا کالاهای اساسی به‌صورت قاچاق از مرزهای خراسان رضوی نیز توضیح داد: نیروی انتظامی، سپاه امام رضا(ع) و دستگاه قضایی به‌طورجدی این موضوع را پیگیری کرده و نیروهای خود را برای جلوگیری از خروج کالاهای اساسی از مرز بکار گرفته‌اند.

وی هم‌چنین از اجرای افزایش نظارت بر حوزه آرد و نان در مشهد در قالب طرح برکت خبر داد و افزود: این طرح باهدف نظارت و کنترل بیشتر بر نحوه توزیع آرد و نان شهر مشهد طراحی‌شده است.

رسولیان بابیان اینکه خوشبختانه کمبودی درزمینهٔ نان، آرد و گندم در خراسان رضوی به‌ویژه شهرستان مشهد وجود ندارد و نظارت‌هایی که بر حوزه آرد و نان انجام‌گرفته سهمیه آرد یارانه‌ای یا نیمه یارانه‌ای متخلفان قطع و واحد صنفی آن‌ها پلمپ شده است ادامه داد: در همین راستا تنها در آذرماه امسال سهمیه آرد ۱۴۵ واحد نانوایی در مشهد قطع و سهمیه آرد ۳۱۴ واحد نانوایی افزوده شد.

وی با اشاره به این نکته که فاصله قیمت آرد یارانه‌ای باقیمت آن در بازار آزاد زیاد و فساد آور است لذا افزود: این موضوع منجر به عرضه آرد خارج از شبکه می‌شود و لذا در راستای تشدید نظارت‌ها حتی استقرار بازرس در کارخانه‌های آرد استان نیز در دستور کار قرارگرفته است.

خط پایان
نانوایان از افزایش قیمت نان و ناتوانی در تأمین آرد خبر می‌دهند اما مقامات دولتی مدعی هستند هیچ مشکلی در مورد ذخایر گندم و تولید و توزیع آرد وجود ندارد و لذا در این میان مردم مانده‌اند که این چانه‌زنی بر سر بود و یا نبود آردتا چه زمانی ادامه دارد؟

کد خبر: ۶۱٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha