۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹
بودجه شرکت های دولتی از نظر ماهیتی با بودجه دولت متفاوت است
کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد

بودجه شرکت های دولتی از نظر ماهیتی با بودجه دولت متفاوت است

هاشم زاده، کارشناس حوزه اقتصاد گفت: بودجه شرکت های دولتی از نظر ماهیتی کاملا با بحث بودجه دولت و سایر دستگاه های اجرایی متفاوت است.

به گزارش بازار، مهدی هاشم زاده کارشناس اقتصاد در حوزه بودجه، افزود: یک دیدگاه اشتباهی که در بحث بودجه شرکت های دولتی وجود دارد اینکه بودجه شرکت های دولتی را از نظر ماهیتی با بودجه دولت یکسان می گیرند این در حالی که شرکت های دولتی بودجه ای که دارند در عمل بودجه حسابداری آنهاست.

وی اظهارداشت: اینکه گفته می شود ۷۶ درصد بودجه کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است در عمل چیزی افزون بر ۴۰ درصد ماهیت حسابداری دارد یعنی دست شرکت های دولتی نیست.

این کارشناس اقتصاد در حوزه بودجه گفت: شفاف سازی بودجه شرکت های دولتی امری بسیار مهم و ضروری است و مجلس باید در این زمینه ورود پیدا کند چون در شرایط حاضر شفافیت لازم را ندارد و عملکرد این بنگاه ها نسبت به سرمایه گذاری های که انجام داده اند نیز بسیار پائین است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مربوط به اینکه شرکت های دولتی به چه شرکت های گفته می شود، افزود: شرکت های دولتی به شرکت های گفته می شود که دولت سهامدار ۵۰ به اضافه یک درصد آن شرکت ها باشد.

هاشم زاده بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد ۳۸۰ شرکت دولتی با این عنوان در کشور وجود دارد که دو لت سهامدار ۵۰ به اضافه یک درصد آن است که از این تعداد ۸۷,۵ درصد اقتصادی، ۸ درصد بانک ها، ۱.۷ درصد رفاه اجتماعی و بقیه در حوزه های دیگر حاکمیتی هستند.

وی یادآورشد: بودجه ای که شرکت ها و بودجه ای که دولت و دستگاه های دولتی می گیرند از نظر ماهیتی کاملا با بحث بودجه سایر دستگاه های اجرایی متفاوت است چرا که در اصل بودجه شرکت های دولتی منعکس کننده رقم گردش مالی این شرکت ها در سال مورد نظر است.

کد خبر: ۶۱٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha