۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت در بودجه ۱۴۰۰
مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد

پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت در بودجه ۱۴۰۰

لاهوتی، مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور از پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت در بودجه سال آینده خبر داد.

به گزارش بازار، مهرداد لاهوتی، ضمن اشاره به اینکه لایحه بودجه ای که دولت برای سال ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده یک لایحه پیشنهادی است، افزود: دولت مدعی نیست که بودجه مدنظر کامل بوده و هیچ عیب و نقصی ندارد.

وی با بیان اینکه میزان هزینه های دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان است، اظهارداشت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حین بررسی بودجه ۱۴۰۰ به هرمیزان که احساس کردند هزینه های مورد نظر غیر واقعی است می توانند یاری رسان دولت در حذف آن باشند.

مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه بودجه وزارت آموزش و پرورش با ۴۵ درصد افزایش روبرو بوده است، ادامه داد: نظام سلامت در شرایط کرونایی درآمدهای اختصاصی ندارد به طوری که سال گذشته یک میلیارد یورو با دستور رهبری به این بخش اختصاص داده شد.

وی ضمن اشاره به اینکه در مقایسه با کشورهای دیگر در ایران دولت بسیار بزرگ است و باید کوچک سازی شود، گفت: دولت امروز ۸۴۱ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که باید از طریق منابع مختلف هزینه های مزبور تامین شود.

لاهوتی با بیان اینکه چند منبع درآمدزایی وجود دارد و مالیات یکی از منابع تامین هزینه‌های دولت است، افزود: سال گذشته میزان مالیات در بودجه ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بوده اما امسال دولت میزان مالیات در بودجه را ۲۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته به طوری که در شرایط کرونایی کنونی ۴۵ هزار میلیارد تومان بر آن افزوده شده است.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از کسانی که در حوزه هایی مانند گردشگری، تولید و حمل ونقل مالیات پرداخت می‌کردند دچار مشکل هستند، اظهارداشت: دولت علاوه بر اخذ ۱۷۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده طبق بوده سال آینده ۴۵ هزار میلیارد تومان نیز بیشتر مالیات دریافت خواهد کرد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور با اعلام این مطلب که تعهد دولت در قانون برنامه امسال اخذ ۳۲۲ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: اگر اهالی خانه ملت قانون مالیات بر ارزش افزوده را به سرانجام می رساندند میزان درآمد مدنظر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان می توانست افزایش داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه هم اکنون ۵۰ هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی در کشور وجود دارد، گفت: بهارستان نشینان می‌توانند برای سال آینده تمامی معافیت های مالیاتی را لغو کنند.

لاهوتی با اذعان به اینکه بخشی از درآمدهای دولت از طریق فروش نفت تامین می شد که متاسفانه معادلات درآمدزایی از این طریق بر هم خورده است، افزود: با فروش اوراق نیز منابع درآمدی برای دولت به دست می آید به طوری که سال گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان باید از طریق این منبع تامین می شد اما امسال ۱۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد باید با روش مزبور حاصل شود.

وی با اعلام این خبر که تامین منابع مالی از طریق اوراق طبق قانون برنامه ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است، از پیش بینی برای پیش فروش ۷۰ هزار میلیارد تومان نفت خبر داد.

مشاور سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه فروش اموال دولتی در سال گذشته ۴۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که امسال این میزان کاهش یافته و به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است به رادیو اقتصاد یادآور شد: هم اکنون ۳۸۲ شرکت دولتی وجود دارد که دولت تصمیم گرفته با عزمی راسخ این شرکتها را در سال آینده به بخش خصوصی واگذار کند.

کد خبر: ۶۱٬۴۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha