۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶
کوچ سازندگان مسکن به مناطق پایین تر| ورشکستگی ۳۰ درصد بساز بفروش ها
دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

کوچ سازندگان مسکن به مناطق پایین تر| ورشکستگی ۳۰ درصد بساز بفروش ها

پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور افزایش ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن را بی ارتباط با بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کلان نمی داند و می گوید که همانطور که سونامی قیمت مسکن متقاضیان مسکن را به حاشیه شهرها کشانده، سازندگان نیز به مناطق پایین تر کوچ کرده اند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: وزارت راه و شهرسازی در تازه ترین گزارش خود از تحولات بازار مسکن کشور از شیب نزولی و کاهش قابل توجه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی خبر داده و اعلام کرد: سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی در یک روند سه ساله یعنی از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نزولی داشته است و این موضوع هم برای شهر تهران و هم سایر نقاط شهری کشور رصد شده است.

میزان رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازهای شهر تهران که در سال ۹۰ برابر با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده و در سال ۹۱ به دلیل سونامی ساخت و ساز با رشد سالانه ۴۷ درصدی همراه شد در سال ۹۷ به منفی ۱۰ درصد می رسد. هر چند در سال ۹۸ با اندکی رشد حجم سرمایه گذاری ساختمانی در شهر تهران در مقایسه با سال ۹۷ معادل ۴.۵ درصد رشد مثبت را تجربه کرده است.

افزایش ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن را بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کالان و به تبع آن در بخش مسکن می داند.

او در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که اگر روند کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن همینطور ادامه یابد باید باز هم منتظر سونامی و جهش قیمت مسکن باشیم؟ گغت: در ارتباط با دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن باید گفت که افزایش ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کلان و به تبع آن در بخش مسکن باعث شده تا به مرور سرمایه گذاری در بخش مسکن دچار یک افت مداوم شود.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: وقتی ریسک سرمایه گذاری در اقتصاد کلان بالا می رود به تبع آن این وضعیت به سایر بخش های اقتصادی به خصوص بخش مسکن تسری پیدا می کند. به هر حال بخش خصوصی و سازندگان مسکن متوجه مخاطرات بخش مسکن هستند و سعی می کنند سرمایه های خود را وارد بخش هایی کنند که زودبازده باشد.

بخش تولید در سونامی قیمت ها برنده بازی ها بودند اما اگر این روزها اندکی مطالعه و تحقیق شود متوجه خواهیم شد که بیش از ۳۰ درصد سازندگان مسکن از گرودنه ساخت و ساز خارج شده اند

پورحاجت ادامه داد: بخش تولید در سونامی قیمت ها برنده بازی ها بودند اما اگر این روزها اندکی مطالعه و تحقیق شود متوجه خواهیم شد که بیش از ۳۰ درصد سازندگان مسکن از گرودنه ساخت و ساز خارج شده اند. این سازندگان مسکن اگر روزی می توانستند در مناطق شمال شهر و یا مناطق پربرخوردار ساخت و ساز کنن به دلیل رشد قیمت نهاده های تولید و بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری به مناطق مرکزی شهر و حتی پایین تر کشیده شده اند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت نا مناسب قیمت نهاده های تولید مسکن سرمایه سازندگان مسکن را به نصف کاهش داده است اظهار داشت: تمام کالاهای تولیدی خط تولید روزانه دارند و هر روز از قیمت های روز تبعیت می کنند، اما زمان ساخت و ساز طولانی است و اگر پروژه ای ۱۰ واحدی را در نظر بگیریم باید ۵ واحد آن را پیش فروش کند تا بتواند منابع مالی ساخت را تامین کند.

اغلب سازندگان مسکن که در سال ۹۷ اقدام به پیش فروش مسکن کردند با جهش و سونامی قیمت مسکن امروز اساسا ورشکسته هستند

پورحاجت با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان ساخت از یک سو و پبش فروش کردن مسکن می تواند برای سازندگان مسکن خطرناک باشد، خاطر نشان کرد: اغلب سازندگان مسکن که در سال ۹۷ اقدام به پیش فروش مسکن کردند با جهش و سونامی قیمت مسکن امروز اساسا ورشکسته هستند. چرا که اگر در سال ۹۷ هر متر مربع مسکن ۵ میلیون تومان بود در حال حاضر همان واحد مسکونی هر متر مربع بیش از ۲۵ میلیون تومان است. این شرایط موجب می شود تا آن سازنده متضرر شود و برای خرید همان واحد مسکونی سرمایه بیشتری را نیازمند باشد.

برنامه ریزی ناصواب در بخش مسکن، جز پسرفت در بخش مسکن هیچ عایدی برای بخش مسکن نداشته است و اگر بخش مسکن همینطور به لحاظ سرمایه گذاری روند نزولی خود را ادامه دهد به طور قطع با یک سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم شد

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تصریح کرد: برنامه ریزی ناصواب در بخش مسکن، جز پسرفت در بخش مسکن هیچ عایدی برای بخش مسکن نداشته است و اگر بخش مسکن همینطور به لحاظ سرمایه گذاری روند نزولی خود را ادامه دهد به طور قطع با یک سونامی قیمت مسکن مواجه خواهیم شد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نسبت به سال ۸۸ بودجه ای که برای بخش مسکن در نظر گرفته است یک نهم بودجه پروژه مسکن مهر است و این موضوع چیزی جز این نیست که وزارت راه و شهرسازی آنالیز دقیقی از بخش مسکن ندارد.

کد خبر: ۶۱٬۴۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha