۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
کرونا بازار کاسبان شایعه را داغ کرد/افزایش لحظه ای قیمت ماسک
بازار از واکنش مردم به شیوع ویروس کرونا گزارش می دهد

کرونا بازار کاسبان شایعه را داغ کرد/افزایش لحظه ای قیمت ماسک

شیوع ویروس کرونا یک ماه قبل از چین آغاز شداما ناشناخته بودن این ویروس و پیدانشدن دارویی برای کنترل آن موجب شد تا در میان مردم جهان هراسی عمیق ایجاد شود.

بازار، ملیحه خورده پا: پس از اینکه مشخص شد هنوز مردم هیچ کجای دنیا از خطر این ویروس ناشناخته در امان نیستند و تنها راهکار برای مقابله با آن، پیشگیری با رعایت اصول بهداشت فردی  است به همین دلیل تقاضا برای خرید مواد ضد عفونی کننده و ماسک در بازار کشورهای مختلف از جمله ایران به شدت افزایش یافت اما میزان این تقاضا از چهارشنبه شب (۳۰ بهمن ماه) با اعلام خبر فوت دو هموطن در قم به دلیل ابتلا به کرونا به شدت بیشتر شد.

جهش تقاضا برای خرید ماسک و موادضدعفونی کننده موجب شد تا دولت صادرات ماسک را برای تامین نیاز بازار داخل متوقف کند اما این راهکار هم برای کنترل بازار از جهش قیمت ماسک و کمبود کالا و عدم عرضه آن موثر واقع نشد.

مشاهدات میدانی خبرنگار بازار در پنج شنبه شب(ا اسفند ماه ۱۳۹۸) و پس از اعلام فوت دو هموطن قومی به دلیل ابتلا به کرونا از داروخانه های خیابان ولیعصر محدوده توانیر تا میدان ونک حاکی از عدم عرضه ماسک فیلتردار است. فقط برخی داروخانه ها ماسک ساده نخی را با قیمت هر عدد ۷ هزار تومان به فروش می رساندند.

تغییر ۳ باره قیمت ماسک فیلتردار در کمتر از یک ساعت

البته  فیصل مرداسی مشاور انجمن سلولزی در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد که قیمت تولید هر عدد ماسک ساده نخی هزار تومان است و نباید با چنین نرخی به فروش برسد اما واقعیت بازار حکایت از تلاش حداکثری سودجویان از هراس مردم از بیماری کرونا دارد.

کاسبان تحریم این روزها به کاسبان کرونا تغییر شغل داده و تلاش دارند تا از هراس مردم نسبت به سلامت و  جانشان نهایت بهره برداری را می کنند که عدم نظارت از سوی دستگاههای نظارتی تنور این دلالی ها را داغتر کرده است.

ساعت ۱۹ امشب اول اسفند ماه ۹۸ به داروخانه شبانه روزی در شمال تهران مراجعه می کنم. صف خرید ماسک به ویژه از نوع فیلتردارش عریض و طویل شده و متصدی بخش فروش لوازم پزشکی در قبال تقاضای خرید ماسک اعلام می کند به هر نفر بیشتر از ۲ ماسک فیلتردار  نمی دهد.

مرد جوانی به طعنه می گوید برای خرید ماسک حتما باید شناسنامه همراه داشته باشیم.

متصدی فروش تجهیزات پزشکی داروخانه خود را حامد معرفی کرده و به خبرنگار بازار می گوید: از صبح وضعیت داروخانه به  همین شکل است و هر ساعت بر تعداد متقاضیان خرید ماسک فیلتردار اضافه می شود.

وی درباره قیمت ماسک می گوید: تا ظهر قیمت فروش ماسک فیلتردار ۱۰ هزار تومان بود. بعد از آن ماسکها را با قیمت ۱۱ هزار تومان خریداری کرده و ۱۲ هزار تومان می فروشیم. کارتن های جدید را که با سختی فراوان تهیه کرده ایم با توجه به قیمت خرید ۱۷ هزار تومان باید به فروش برسانیم.

رئیسی که پاسخ نمی دهد

متصدیان داروخانه از مشکلاتی که برای تهیه ماسک دارند شکایت دارند و این درحالیست که مشاور انجمن صنایع سلولزی به خبرنگار بازار گفته بود که به دلیل تامین مواد اولیه مشکلی در تولید نداریم اما شرایط بازار نشان می دهد که یا تولید ماسک به حد کافی نیست و یااینکه سودجویان نانشان در روغن وحشت مردم از کرونا افتاده است.

برای اطلاع از وضعیت تولید و عرضه انواع ماسک در بازار با نیما بصیری رئیس انجمن سلولزی تماس گرفتم اما حاضر به پاسخگویی نشد.

کد خبر: ۶٬۱۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha