۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
جهش دانش‌بنیان‌ها در خراسان جنوبی؛ حرکت رو به جلوی زیست‌بوم فناوری
بازار گزارش می‌دهد؛

جهش دانش‌بنیان‌ها در خراسان جنوبی؛ حرکت رو به جلوی زیست‌بوم فناوری

بیرجند- شرکت‌های دانش بنیان خراسان جنوبی در سال جهش تولید دستاوردهای فاخری داشته‌اند که در سطح ملی و بین المللی مورد توجه قرار گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شرکت‌های دانش‌بنیان نه‌تنها از چرخ‌دنده‌های اصلی چرخه اقتصادی، درآمدزایی و اشتغال‌زایی کشور هستند، بلکه از نقش آفرینان اصلی زیست‌بوم فناوری به شمار می‌روند.

ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد و تعالی این شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها می‌تواند کمک شایانی به زیست‌بوم فناوری کشور داشته باشد.

خراسان جنوبی برای تکمیل زیست بوم فناوری خود همواره با مشکل کمبود فضا مواجه بود که در سال جاری موفق شدند با تهیه زیرساخت‌های مناسب تا حدی این مشکل را بر طرف کنند تا تقریباً زیست بوم فناوری استان شکل بگیرد.

همچنین با وجود شیوع کرونا باز هم شاهد دستاوردهای مختلفی در سطح ملی و بین‌المللی بوده‌ایم که در ادامه گفت و گو با مسئولان پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی، به آنها اشاره می‌کنیم.

حمایت‌های درون استانی از شرکت‌ها
رئیس پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی درباره دستاوردهای رو به جلوی پارک طی سال جاری در گفتگو با بازار گفت: صندوق پژوهش و فناوری که از صندوق‌های تازه تأسیس کشوری است، در استان نیز شروع به کار کرده و منابعی از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری در اختیار آنها قرار گرفته است.

محمد ناصری ادامه داد: با توجه به تشکیل این صندوق، حمایت‌ها از شرکت‌ها در خود استان انجام می‌شود که برای شرکت‌ها خبر خوبی است، چرا که در گذشته تمام اعتبارات را باید از تهران دریافت می‌کردند.

وی تصریح کرد: از طریق این صندوق تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات اعطا می‌شود ولی اگر به صورت عاملیت باشد تا هر مقدار که لازم باشد، پرداخت را انجام می‌دهیم.

 کارگروه دانش بنیان در خراسان جنوبی
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی اعلام کرد: در حوزه دانش بنیان نیز یک کارگروهی را تشکیل دادیم که تمام خدمات و حمایت‌هایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌دهند در این کارگروه استانی، انجام شود.

ناصری افزود: در این کارگروه موضوعات دانش بنیان، خلاق بنیان، هاب توانمندسازی و فن بازار گردآوری شده و به طور ویژه کار دانش بنیانی تمام شرکت‌ها حتی شرکت‌هایی که پارکی نیستند را انجام می‌دهد.

به گفته وی شرکت‌هایی که گمان می‌کنند، توان دانش بنیانی را دارند به این کارگروه مراجعه کنند و پارک پیگیر کار آنها خواهد بود و حمایت‌ها از این شرکت‌ها در تهران توسط خود پارک انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: در گذشته زمانی که خود شرکت‌های استانی مستقیم مراجعه می‌کردند نارضایتی‌هایی وجود داشت و ایراداتی گرفته می‌شد که درست نبود و کارگروه دانش بنیان خراسان جنوبی، از این پس پیگیری‌ها را خواهد داشت و مشکلات را رفع می‌کند.

تشکیل زیست بوم فناوری
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به در اختیار گرفتن ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، گفت: بلوک اول آن را در اختیار ما گذاشته‌اند که تعمیر و تجهیز شده است و اگر مساعدت شود و بلوک دوم را هم در اختیار پارک قرار دهند، می‌توان شرکت‌های بیشتری را مستقر کرد.

ناصری تصریح کرد: اکنون در بلوک اول دانشگاه آزاد ۴۰ شرکت در حال استقرار می‌باشند و شرایط مناسبی فراهم شده است.

وی تأکید کرد: با این وجود باز هم اصلی‌ترین مشکل ما استقرار شرکت‌های فناور است و یک مشکل در قاین داریم که ساختمان شماره دو جهاد است که همچنان بخشی از آن درگیر موضوعات اداری بوده و باید به پارک واگذار شود تا مشکل استقرار رفع شود.

به گفته وی در فردوس و طبس هم ساختمان‌ها خرید و تجهیز شده است و تقریباً زیست بوم فناوری استان شکل خود را گرفته است و از این پس باید حمایت‌های فنی و تخصصی را دنبال کنیم.

بدنه کارشناسی ادارات قوانین خود را دارند و با استانداردهای قدیمی کار می‌کنند و زمانی که با استانداردهای یک فناور جدید رو به رو می‌شوند، همان قوانین قبلی را اجرا می‌کنند

قوانین دست و پاگیر قدیمی برای فناوران جدید
رئیس پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه مشکلات شرکت‌ها نیز یک موضوع کلی است، عنوان کرد: اکنون در مجلس کارگروه دانش بنیان تأسیس شده است و یک سری مسائل را به نمایندگان ارسال خواهیم کرد.

ناصری ادامه داد: این درخواست شامل حمایت بودجه‌ای و قوانین است که بتوانند حمایت‌های لازم را از شرکت‌های فناور و دانش بنیان داشته باشند.

وی افزود: مشکل بعدی در زمینه مجوزهای درون استانی و ادارات می‌باشد که همچنان شرکت‌های استان مشکل دارند.

به گفته وی بدنه کارشناسی ادارات قوانین خود را دارند و با استانداردهای قدیمی خود کار می‌کنند و زمانی که با استانداردهای یک فناور جدید رو به رو می‌شوند، همان قوانین قبلی را اجرا می‌کنند.

ناصری درخواست کرد که با توجه به گرانی‌های موجود در اعتبارات سال آینده، بودجه‌های خوبی دیده شود چرا که سال گذشته اعتبارات خوبی دیده شد و زیرساخت‌های مناسبی تأمین شده و سال آینده نیز با افزایش بودجه خدمات بهتری در حوزه فنی و تخصصی، به شرکت‌ها ارائه خواهد شد.

سوددهی نسبی شرکت‌ها در ایام کرونا
مدیر حوزه فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور پارک علم و فناوری خراسان جنوبی نیز با اشاره به شیوع کرونا در سال جاری، گفت: علی رغم اینکه کرونا به بسیاری از بخش های تولید و اقتصادی آسیب وارد کرده است اما در پارک علم و فناوری رکودی حس نکردیم و فقط شرکت‌هایی که مستقیم درگیر بوده‌اند ضرر کرده‌اند و به نسبت بیشتر شرکت‌ها سود دهی داشته‌اند.

اسماعیل هوشیار مقدم تصریح کرد: از آنجایی که استفاده مردم در بستر دیجیتال و نرم افزارهای آی تی و آی سی تی بیشتر شده این نوع شرکت‌ها به سودهی خوبی رسیده‌اند.

به گفته وی همچنین برخی شرکت‌ها به تولید ماسک، ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی در زمینه کرونا پرداخته‌اند و بیشتر از ضرر، سود داشته‌ایم.

اشتغال‌زایی ۸۰۰ نفری در شرکت‌های دانش بنیان
مدیر حوزه فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور خراسان جنوبی با اشاره به افزایش زیرساخت‌ها، عنوان کرد: در همین راستا درخواست‌های پذیرش افزایش یافته و به همین دلیل تعداد استقرار بیشتر شده و پیش بینی ما تا آخر سال پذیرش و استقرار ۶۰ واحد فناور است.

هوشیار مقدم تصریح کرد: افزایش درخواست‌ها نشان می‌دهد که تیم‌های فناوری که بتوان پذیرش کرد در حال رشد و توسعه هستند.

وی اعلام کرد: فروش شرکت‌های خراسان جنوبی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رشد ۵۰ درصدی داشته است و با توجه به اینکه هنوز آمار سال ۹۹ مشخص نیست ولی با در نظر گرفتن شیوع کرونا، پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ را داریم.

به گفته وی ۱۴۰ واحد فناور در پارک و مراکز رشد استان مستقر هستند که در این شرکت‌ها حدود ۸۰۰ نفر نیروی انسانی مشغول به کار هستند.

دستاوردهای تاپ خراسان جنوبی
مدیر حوزه فناوری و مراکز رشد واحدهای فناور خراسان جنوبی عنوان کرد: در سال جاری محصولات یونیک و تاپ زیادی داشته‌ایم که در سطح ملی و بین‌المللی موفق بوده‌اند.

وی گفت: در بخش نرم افزاری می‌توان به شرکتی که در سطح خارجی فروش دارد یا شرکتی که پادکست‌های آموزشی آن در کشور شناخته شده‌اند و یا نرم افزار شبیه سازی اطلاعات ساختمان که در کیش مشتری‌های زیادی دارد، اشاره کرد.

هوشیار مقدم افزود: همچنین دستگاه برداشت زعفران، دستگاه سورت عناب، دستگاه زعفران پاک کنی از جمله دستاوردهای صنعتی و مکانیکی شرکت‌های استان است که با توجه به محصولات استراتژیک استان ساخته شده‌اند.

وی در زمینه اینکه شرکت‌های پارکی استان بیشتر در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنند نیز بیان کرد: شرکت‌های استان حدود ۴۳ درصد در حوزه آی تی و آی سی تی فعالیت می‌کنند و در بیرجند این رقم به ۵۰ درصد می‌رسد.

با توجه به موضوعات مطرح شده می‌توان گفت که در آینده با تشکیل هر چه بهتر زیست بوم فناوری استان، شاهد افزایش تیم‌های فناوری خواهیم بود که در سال‌های آتی درخواست پذیرش به پارک علم و فناوری خراسان جنوبی را می‌دهند، و باید از هم اکنون به فکر زیرساخت‌ها و فضاهای بیشتری برای این شرکت‌ها باشیم تا مانند سال‌های گذشته درگیر کمبود فضا نشویم.

همچنین باید اعتبارات و بودجه‌های دولتی نیز افزایش پیدا کند تا از این پس شاهد حمایت‌های فنی و تخصصی از شرکت‌ها باشیم و قوانین دست و پاگیر ادارات هم برای فناوران کاهش پیدا کند.

کد خبر: ۶۱٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha