۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
پای لنگ سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی؛ زیرساخت‌ها توسعه یابد
بازار از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

پای لنگ سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی؛ زیرساخت‌ها توسعه یابد

ارومیه- پای لنگ نبود سورت و بسته‌بندی مناسب مطابق با نیاز بازارهای روز دنیا سال‌هاست به بزرگترین مانع برای صادرات محصولات کشاورزی در کشور و به تبع آن آذربایجان غربی تبدیل شده است.

بازار، گروه استان‌ها: گردش مالی ۱۸ میلیارد تومانی محصولات کشاورزی، معیشت و اشتغال بیش از ۸۰ هزار خانوار به‌صورت مستقیم از طریق تولید محصولات باغی در آذربایجان غربی به وضوح بیانگر اهمیت توسعه زیرساخت ها در این حوزه و ضرورت رفع موانع صادراتی در راستای توسعه اقتصادی منطقه و کشور است موضوعی که سالهاست مورد غفلت مسئولان واقع شده است.

سنتی بودن بخش کشاورزی به همراه عرضه سنتی و عدم بروز رسانی روند و عرضه محصولات کشاورزی در بخش  صادرات موجب شده نه تنها ارزش افزوده پایینی در این بخش شاهد باشیم بلکه سود ناچیزی از دسترنج یکساله نصیب کشاورزان و حتی تجار و صادرکنندگان شود.

 آذربایجان غربی در کنار اینکه با سهم  درصدی از تولید بخش کشاورزی و قطب اول تولید سیب با نزدیک یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن، رتبه های اول تولید چغندرقند، انگور، کشمش و ... نقش مهمی در بخش کشاورزی کشور ایفا می کند بلکه استان با ظرفیت نزدیک به یک میلیون تن دارای بزرگترین ظرفیت سردخانه ای ایران نیز محسوب می شود.

اما این ظرفیت مهم به دلیل عدم بروزرسانی و توسعه زیرساخت ها در بخش سورت و بسته بندی تاکنون نتوانسته گره ای از مشکلات بخش کشاورزی و تسریع در روند صادرات این حوزه بردارد.

بسته بندی و صنایع تبدیلی حلقه مفقوده صادرات بخش کشاورزی
کارشناسان معتقدند کشاورزی سنتی، رعایت نکردن استانداردها، فرسوده بودن تجهیزات، کمبود انبار و سردخانه، بی‌توجهی به روش نگهداری، فرهنگ نامناسب مصرف، حمایت نشدن و کمبود تسهیلات از جمله عواملی است که توسعه صنایع تبدیلی را در مناطق مختلف کشور با مشکل مواجه کرده است.

کمبود صنایع تبدیلی در کشور در حالی است که بخش کشاورزی ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۱ درصد اشتغال و ۲۲ درصد صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد از سویی دیگر ضایعات محصولات کشاورزی در کشور سالانه ۱۵.۳ میلیون تن معادل ۱۷.۵ درصد تولید است.

آذربایجان غربی قطب اصلی تولید سیب درختی در کشور است و ۵۳ هزار هکتار از باغات سیب استان بارور هستند که سالانه بیش از ۸۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی تولید می‌کند؛ مشکل صادرات سیب درختی هر ساله گریبان‌گیر کشاورزان استان است و هنوز راهکاری برای آن لحاظ نشده است از اینرو توسعه صنایع تبدیلی در این استان می‌تواند مشکل عرضه محصول سیب آنها را تا حدود زیادی جبران کند.

چهارشنبه حضور سرمایه گذار خارجی در حوزه سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی به خصوص سیب نوید روزهای خوبی برای بازار پس از تولید محصولات کشاورزی و حل مشکل سنتی و ریشه ای سورت و بسته بندی سیب و تسریع در روند صادرات این محصول شد.

چهارشنبه شب گذشته تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری با حضور معاونان باغبانی و توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، روسای جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و سرمایه گذار خارجی به امضا رسید.

صنعت سورت و بسته بندی همزمان با تولید در کشور رشد نکرده است
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی، در حاشیه امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری خارجی ۱۰ میلیون دلاری در حوزه سورتینگ و بسته بندی در آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: این استان قطب تولید سیب درختی کشور به شمار می رود اما متاسفانه صنعت سورت و بسته بندی پا به پای تولید رشد نکرده و عدم وجود سورت و بسته بندی سیب استان را با چالش جدی  مواجه کرده است.

شاهرخ شجری ادامه داد: به منظور حل مشکل وزارت جهاد کشاورزی پیگیری لازم انجام و با توجه به اهمیت موضوع به منظور اجرایی کردن سورت و بسته بندی زمینه رفع این موانع صادراتی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در گام نخست امروز تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱۰ دلاری در حوزه سورتینگ و بسته بندی به امضای مسئولان آذربایجان غربی، سرمایه گذاری خارجی رسید، افزود: اقدامات صورت گرفته در سازمان جهاد کشاورزی باعث می‌شود ارزآوری بخش کشاورزی بیشتر و در نتیجه موئلفه های اقتصادی در این این بخش تقویت شوند و جذابیت سرمایه گذاری برای صاحبان سرمایه افزایش یابد که این می‌تواند تحول اساسی برای کشاورزی ایجاد کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی حمایت از صادرکنندگان سیب، انجام ثبت سفارش واردات میوه های گرمسیری در قبال صادرات سیب، رایزنی های لازم برای رفع موانع صادراتی به کشورهای حاشیه دربای خزر را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکلات صادرات سیب و محصولات کشاورزی عنوان کرد.

شجری خاطرنشان کرد: در این راستا پیشنهاد شده است که تعهد پیمان سپاری ارزی برای صادرات سیب  تا ۱میلیون دلار حذف شود که در صورت اجرایی شدن این موضوع از سوی بانک مرکزی بخش زیادی از مشکلات صادرات سیب برطرف می شود.

وی بر لزوم توجه به تولید محصول بر اساس استاندارد های بین اللملی و توسعه ساختارهای صنایع تبدیلی و تکمیلی به خصوص سورت و بسته بندی میوه با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی تاکید کرد و افزود: همچنین مسایل و مشکلات صادرات سیب به روسیه از طریق جمهوری آذربایجان پیگیری می شود.

نحوه بسته بندی رابطه مستقیمی با رشد صادرات محصولات کشاورزی دارد
استاندار آذربایجان غربی نیز در این آیین با اشاره به جایگاه استان در تولید محصولات کشاورزی تصریح کرد: یکی از ملزومات شکوفایی و بهره وری بخش کشاورزی ایجاد صنایع سورتینگ و بسته بندی است.

محمدمهدی شهریاری با بیان اینکه ارزآوری و رشد صادرات محصولات کشاورزی استان رابطه مستقیم با نحوه بسته بندی دارد، اضافه کرد: سالانه بیش از ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن متعلق به سیب است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به رویکرد جدی استان برای جذب سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی گفت: تسهیل مراحل سرمایه گذاری توسط کمیته ویژه ای در استان انجام می‌گیرد و به دنبال این امر شاهد افزایش درخواست‌های سرمایه گذاری هستیم.

شهریاری بر ایجاد کشاورزی پایدار، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، توسعه گلخانه‌ها و تکمیل زنجیره تولید تاکید کرد و افزود: راه توسعه کشاورزی در زیر بخش‌های مختلف به ویژه مقوله زنجیره تولید جذب سرمایه گذار و رفع موانع فراروی آنهاست.

رتبه اول آذربایجان غربی در حوزه سردخانه‌ای کشور
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در حاشیه امضای این تفاهم نامه در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه آذربایجان‌غربی با ۳۸۱ سردخانه رتبه نخست کشوری رو به خود اختصاص داده است، افزود: ظرفیت سردخانه های بالای صفر استان ۹۶۰ هزار تن می باشد که قسمت عمده ذخایر میوه آنهابه کشورها اوراسیا و عراق و افغانستان صادر می شود.

رسول جلیلی با تاکید بر اینکه یکی از راههای افزایش درآمد کشاورزان بسته بندی خوب  و علمی است که به اندازه تولید محصول با کیفیت اهمیت دارد، افزود: در سالجاری گام های موثری برای رفع موانع صادراتی از جمله سورت و بسته بندی محصولات کشاورزی برداشته شده است.

وی یادآور شد: بسیاری از تولیدات کشاورزی و باغی در کشورهای دیگر با بسته‌بندی و یا تغییر مارک و با قیمت گزاف برای صادرات عرضه می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به عنوان پشتوانه غذایی و کشاورزی است.

افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های بخش کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از افزایش سرمایه گذاری در زمینه توسعه زیرساخت های بخش کشاورزی در استان خبر داد و گفت: امروز حضور این سرمایه گذار خارجی و امضای تفاهم نامه ۱۰ میلیون دلاری در حوزه سورتینگ نوید بخش روزهای خوب برای صادرات محصولات کشاورزی به خصوص سیب است.

جلیلی خاطرنشان کرد: اولویت مهم این سازمان در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات محصولات تولیدی به کشورهای اروپایی و توسعه یافته منطقه و استفاده از یافته های نوین علمی و تحقیقاتی برای تولید محصول سالم با استانداردهای جهانی است.

وی با تاکید بر ضرورت فراهم کردن فرصت های سرمایه گذاری در بخش بسته بندی محصولات کشاورزی گفت: باغداران و سردخانه داران باید با خلاقیت و سرمایه گذاری در این بخش، محصولاتی با کیفیت ارائه کنند چرا که برای حضور و نفوذ در بازارهای منطقه و توسعه صادرات، محصولات کشاورزی و باغی استان باید دارای کیفیت و تنوع تولید بوده و از بسته بندی مطلوبی برخوردار باشند.

آذربایجان غربی قطب تولید سیب کشور
چهارشنبه شب تفاهم نامه سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری در حوزه سورت و بسته بندی با حضور برومند معاون محترم امور باغبانی و شجری معاون محترم توسعه و منابع وزارت جهاد کشاورزی، استاندار آذربایجان غربی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و سرمایه گذار به امضا رسید.

قبل از امضای این تفاهم نامه از محل های مورد نظر برای سرمایه گذاری پایانه صادراتی، سورت و بسته بندی در حضور سرمایه گذار بازدید و پس بررسی و امکان سنجی زمین هشت هکتاری متعلق به اتحادیه تعاونی روستایی مورد موافقت قرار گرفت و سپس تفاهمنامه چند جانبه در استانداری منعقد و مقرر شد پیگیری لازم در راستای تحقق و رانداری پایانه صادراتی و سورت و بسته بندی هر چه سریعتر انجام گیرد.

آذربایجان غربی با تولید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب قطب تولید این محصول در کشور به شمار می رود.

کد خبر: ۶۱٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha