۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۷
۲۲۰ هکتار از اراضی لرستان زیر کشت موسیر است/ برخورد با قاچاق گیاهان دارویی
مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان:

۲۲۰ هکتار از اراضی لرستان زیر کشت موسیر است/ برخورد با قاچاق گیاهان دارویی

لرستان- احمدوندی، مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه سطح زیر کشت موسیر در استان ۲۲۰ هکتار است، گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در لرستان شاهد خام فروشی موسیر به استان‌های همجوار هستیم.

علیرضا احمدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: یکی از رویشگاه‌های طبیعی ما در مناطق سردسیر استان مثل شهرستان‌های الیگودرز، الشتر و نورآباد رویشگاه موسیر است که در سال‌های گذشته افرادی که در منطقه وجود داشتند بدون مجوز اقدام به برداشت آن می‌کردند.

وی افزود: از حدود چهار سال گذشته شروع به ترویج کشت موسیر در استان کرده‌ایم تا بهره‌بردارانی که به صورت قاچاق این کار را انجام می‌دهند، کمتر به رویشگاه‌های ما هجوم ببرند کمااینکه این افراد با برداشت بی‌رویه موسیر سبب انقراض این گونه گیاهی ارزشمند در رویشگاه‌های طبیعی استان می‌شوند.

برداشت موسیر از رویشگاه‌های طبیعی لرستان ممنوع است
مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه سطح زیر کشت موسیر در استان ۲۲۰ هکتار است و عمده کشت ما در شهرستان‌های الیگودرز و سلسله است، عنوان کرد: کشت موسیر در برخی شهرستان‌ها مثل سلسله و دلفان به صورت یک ساله است و در برخی دیگر از شهرستان‌ها به صورت قالیچه‌ای است.

علیرضا احمدوندی خاطرنشان کرد: منظور از کشت قالیچه‌ای این است که در سال اول و دوم محصولی برداشت نمی‌شود، اما در سال سوم حدود دو تن موسیر به دست می‌آید و این برداشت تا سال ششم و هفتم ادامه دارد و اگر هم موسیر شش یا هفت سال در زمین بماند، بعد از آن سه برابر کشت پیاز، برداشت خواهیم داشت یعنی اگر دو تن کشت کنیم، شش تن برداشت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای کشت موسیر حدود ۲.۵ تن پیاز در هکتار نیاز است، تصریح کرد: میزان عملکرد زمین بستگی به نحوه تغذیه، کوددهی و مبارزه با آفات و بیماریها بالا می‌رود و در نهایت به ۱۵ تن در هر هکتارمی‌رسد.

لرستان پایلوت کشت گیاهان دارویی کشور
مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان بیان کرد: کشت موسیر بیشتر در مناطق سرد و معتدل استان مثل الیگودرز، ازنا، دورود، خرم‌آباد، بروجرد، الشتر و دلفان انجام می‌شود که میزان تولید و برداشت از شش تا ۱۵ تن در هکتار  متغیر است.

احمدوندی با بیان اینکه در حال حاضر سه گیاه دارویی موسیر، زعفران و گل محمدی در لرستان کشت می‌شود، گفت: استان لرستان یکی از پایلوت‌های گیاهان دارویی در کشور است و در این استان هم شهرستان الیگودرز را به عنوان پایلوت انتخاب کرده‎ایم.

وی افزود: موسیر لرستان به دلیل کیفیت بالا و استفاده کمتر از کود و سموم شیمایی، سالم تر است در نتیجه کشاورزان سایر استانها، موسیر مورد نیاز خود را برای کشت از لرستان تهیه می‌کنند.

نبود صنایع تبدیلی
مدیر زراعت جهادکشاورزی لرستان با بیان اینکه کاشت و برداشت موسیر به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه در لرستان صنایع تبدیلی نداریم، شاهد خام فروشی موسیر به استان‌های همجوار هستیم.

احمدوندی با اشاره به اینکه برداشت موسیر از رویشگاه‌های استان و قاچاق آن به سایر استان‌ها ممنوع است، خاطرنشان کرد: جنگلبانان و نیروهای منابع طبیعی در مناطق مختلف استان باید از برداشت موسیر در رویشگاه‌های طبیعی جلوگیری کنند چون این کار باعث انقراض این گونه گیاهی می‌شود.

وی تصریح کرد: با افرادی که بدون مجوز وارد جنگل می‌شوند و اقدام به برداشت غیرقانونی موسیر می کنند برخورد می‎شود و برای این کار مجازات و حبس در نظر گرفته شده، حتی برداشت بلوط  نیز غیر قانونی است و حتماً باید از منابع طبیعی مجوز داشته باشند.

کد خبر: ۶۱٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha