۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
عوارض جانبی واکسن های فایزر و مدرنا چیست؟
شروع ارزیابی واکسن مدرنا توسط سازمان غذا و داروی امریکا؛

عوارض جانبی واکسن های فایزر و مدرنا چیست؟

سازمان غذا و داروی امریکا ارزیابی واکسن مدرنا را شروع کرد و انتظار می رود در روزهای آتی این واکسن هم تایید شود. قرار است در صورت تایید ظرف هفته آینده ۶ میلیون دوز از این واکسن وارد بازار امریکا شود و تا انتهای سال جاری ۲۰ میلیون دوز مدرنا به مراکز تزریق واکسن تحویل داده شود.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا تمامی زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است ولی به نظر می رسد این روزهای سخت به پایان خود نزدیک شده اند.  هفته گذشته سازمان غذا و داروی امریکا واکسن فایزر را برای استفاده اضطراری تایید کرد و ۲.۹ میلیون دوز از این واکسن در ۶۰۰ مرکز احداث شده برای تزریق واکسن، توزیع شد.

از طرف دیگر بریتانیا اعلام کرد که در هفته اول تزریق واکسن بالغ بر ۱۳۸ هزار نفر این واکسن را دریافت کرده اند و تنها دو نفر از کادر درمان که سابقه آلرژی داشتند علایم حساسیت دارویی را بروز دادند. آلمان هم که در این روزها بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر را تجربه می کند در تلاش است تا قبل از پایان سال جاری واکسن فایزر را برای استفاده اضطراری در اتحادیه اروپا تایید کند و تزریق را از اولین روزهای سال جدید شروع کند.

خبر تایید فایزر در کشورهای بحرین و سنگاپور علاوه بر کشورهای صنعتی هم در این روزها سرو صدای زیادی به پا کرد و در همین دوران خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فایزر قرار دادی برای فروش ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به چین امضا کرده است.

اما شاید مهمترین خبر این روزها را بتوان ارزیابی اولیه واکسن مدرنا دانست. واکسنی که قرار است روز پنج شنبه، ۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ ارزیابی آن توسط اف دی ای آمریکا انجام شود و در صورت تایید نهایی  به سرعت ۶ میلیون دوز از این واکسن وارد بازار امریکا خواهد شد.

واکسن مدرنا واکسنی ایمن و کارآمد است
در روزهای اخیر سازمان غذا و داروی امریکا بیانیه ای را در مورد واکسن مدرنا منتشر کرد و در این بیانیه اعلام کرد که واکسن ۹۴ درصد کارایی دارد و ۱۴ روز بعد از تزریق دومین دوز در بدن افراد ایمنی لازم در مقابل ابتلا به نوع سخت و علامت دار بیماری ایجاد می کند.

در این بیانیه تاکید شد افراد بعد از دریافت اولین دوز هم در برابر ویروس ایمن می شوند و هیچ یک از دریافت کنندگان واکسن بعد از اولین دوز دریافتی هم به بیماری سخت کرونا مبتلا نشده اند.در روز پنج شنبه کمیته ای از کارشناسان برجسته بهداشتی و درمانی به ارزیابی واکسن می پردازند تا مشخص شود مزایای استفاده از واکسن بیش از معایب آن است یا خیر.

مدرنا پیشنهاد کرده است واکسن تولیدی این شرکت برای افراد بالاتر از ۱۸ سال استفاده شود در حالیکه فایزر برای افراد بالاتر از ۱۶ سال مجوز تزریق دارد.سی ان ان در گزارش خود پیش از شروع این جلسه نوشت:«شرکت مدرنا اعلام کرده است از میان ۳۰ هزار نفری که در سومین مرحله از آزمایشهای بالینی شرکت کرده اند ۱۹۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده اند که ۱۱ نفر از گروهی بودند که واکسن اصلی را دریافت کرده بودند و ۱۸۵ نفر از گروهی بودند که مایعی بی خطر به جای واکسن دریافت کرده بودند. ۳۰ نفر از این افراد به نوع سخت بیماری مبتلا شده اند که هیچ یک واکسن را دریافت نکرده بودند.یک نفر از این افراد در اثر ابتلا به بیماری از دنیا رفت.»

مقایسه عوارض جانبی واکسن مدرنا و فایزر
بر مبنای این گزارش ۱۰ درصد از شرکت کنندگان در آزمایشهای بالینی واکسن کرونای مدرنا را سیاه پوستان تشکیل داده بوند، ۲۰ درصد از آنها لاتین تبار یا اسپانیایی تبار،۵ درصد آسیایی و تنها یک درصد بومی های امریکایی بودند.

نکته مهم این است که عوارض جانبی سخت در واکسن تولیدی مدرنا بیش از واکسن فایزر مشاهده شده است. مطالعات نشان داده است ۱۵.۸ درصد از دریافت کنندگان واکسن عوارض جانبی بسیار سخت را تجربه کرده اند.

سهم افرادی که بعد از ابتلا به ویروس تب کردند یا تب شدید را تجربه کردند در هر دو واکسن تقریبا مشابه بود ولی ۶۵.۳ درصد از افراد دریافت کننده واکسن مدرنا اعلام کردند که بعد از واکسینه شدن احساس خستگی داشتند که ۹.۷ درصد خبر از احساس خستگی شدید دادند. ۵۸ درصد از درد عضلانی خبر دادند که ۹ درصد از آنها دردهای شدید را تجربه کردند و ۴۲.۸ درصد اعلام کردند که درد مفاصل را تجربه کردند و ۵.۲ درصد از افراد از دردهای مفصلی شدید خبر دادند. ولی تمامی عوارض گذرا و کوتاه مدت بوده است.

مقایسه این آمارها با عوارض گزارش شده توسط فایزر می تواند تفاوت دو واکسنی که با سیستم یکسان تولید شده اند را به خوبی نشان دهد. بر مبنای این گزارش ۵۹ درصد از افرادی دریافت کننده واکسن فایزر از خستگی شکایت داشتند و ۴.۶ درصد از این افراد خستگی بسیار شدید را تجربه کردند.

در ۳۷.۳ درصد از این افراد درد ماهیچه های بدن به خصوص در محل تزریق  گزارش شد و تنها ۲۱.۹ درصد از دردهای مفاصل خبر دادند.در دوره آزمایش های بالینی هر دو واکسن فایزر و مدرنا چند مورد ابتلا به فلز موقتی صورت در اثر دریافت واکسن گزارش شده است که این عارضه به سرعت برطرف شد و اف دی ای اعلام کرده است در فرایند تزریق عمومی هر دو واکسن رصد عوارض جانبی به صورت دقیق انجام خواهد شد.

شرکت مدرنا اعلام کرده است مطالعات کامل برای بررسی عوارض تزریق واکسن کرونا به زنان باردار را انجام داده است و تزریق به این گروه نیز از نظر شرکت مدرنا ایمن و کارآمد است ولی شرکت فایزر هنوز در حال مطالعه روی واکسیناسیون زنان باردار و افراد کمتر از ۱۶ سال است.

کد خبر: ۶۱٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کاوه IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
      1 0
      کی نوبت به کشورمامیرسه توروخدازودتردیگه نمیشه تحمل کرد.