۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
مواجهه جهان با شکاف طولانی مدت در عرضه نفت
انرژی ورلد بررسی کرد:

مواجهه جهان با شکاف طولانی مدت در عرضه نفت

علیرغم کاهش تقاضا در پی بحران کرونا، جهان با شکاف طولانی مدت در عرضه نفت روبرو است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی انرژی ورلد اخیرا گزارشی با قلم « نوا براونینگ» با عنوان «مواجهه جهان با شکاف طولانی مدت در عرضه نفت» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

 تحلیلگران ارشد انرژی معتقدند سرمایه گذاری ناکافی در اکتشاف و حفاری نفت ممکن است جهان را در مدت ۲۰ تا ۳۰ سال با کاهش عرضه نفت مواجه کند.

چشم انداز بلند مدت با وضعیت امروز در تقابل است که در آن کاهش تقاضای نفت به دلیل بحران ویروس کرونا باعث شده است بازار از عرضه بیش از حد برخوردار شود و سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و متحدان آنها را وادار به جلوگیری از تولید کنند. بنابراین در پی شیوع ویروس کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰؛ اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش توافق کردند هرکدام ۲۲ درصد تولید خود را نسبت به سطح مبنای اکتبر ۲۰۱۸ کاهش دهند.

تقاضای ضعیف، تولیدکنندگان انرژی را تحت فشار قرار داده است زیرا آنها می خواهند انرژی کم کربنی را تولید کنند. آنها سرمایه خود را برای سرمایه گذاری در دارایی های نفتی جدید پس انداز کرده اند تا بتوانند با بهبود اقتصاد جهانی، افزایش انتظار تقاضای خام را برآورده کنند.

آژانس بین المللی انرژی مستقر در پاریس در این ارتباط گفت: مشخص نیست که آیا سرمایه گذاری کافی در تأمین نفت به موقع انجام می شود و اگر محقق شود، از کجا تأمین خواهد شد.

در این ارتباط باید گفت ۳ تریلیون دلار هزینه سرمایه برای برداشت ۳۱۳ میلیارد بشکه نفت جدید از میدانهای توسعه نیافته موجود یا از میدانهای جدید کشف نشده مورد نیاز است. همچنین دامنه اکتشاف باید به طور قابل توجهی گسترش یابد، مگر آنکه زودتر از آنچه که انتظار می رود شاهد تغییر مهمی در انرژی جهانی باشیم.

باید گفت اکتشافات موجود برای تأمین نیازهای آینده نفت نیاز به سرمایه گذاری دارد اما تقاضای سطح پایین فعلی، هزینه های بالای توسعه منابع جدید و خطرات ناشی از آن، شرکت های نفتی را از اقدام باز داشته است.

«جفری کوری»، رئیس بخش تحقیقات کالاهای اساسی در گلدمن ساکس معتقد است نبود سرمایه‌گذاری ساختاری در بخش نفت و گاز فشار بیشتری بر قیمت نفت وارد می‌کند.
در همین حال سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارش ماه دسامبر خود اعلام کردند عرضه نفت توسط کشورهای غیر اوپک در سال ۲۰۲۱ روزانه ۸۵۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت. انتظار می رود ایالات متحده، کانادا، برزیل و نروژ عامل اصلی رشد منابع نفتی باشند.

کد خبر: ۶۱٬۳۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha