۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵
پژوهش و فناوری پتروشیمی امسال ۱۰ کاتالیست را بومی‌سازی کرد
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

پژوهش و فناوری پتروشیمی امسال ۱۰ کاتالیست را بومی‌سازی کرد

پژوهان، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از تولید ۱۰ کاتالیست یا ارائه فناوری تولید آن ازسوی این شرکت در سال ۹۹ خبر داد و گفت: تا پایان سال آینده، کاتالیست‌های مهم و راهبردی صنعت پتروشیمی به‌طور کامل بومی‌سازی می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از شانا، علی پژوهان امروز (چهارشنبه، ۲۶ آذرماه) در آیین گرامیداشت هفته پژوهش در تشریح فعالیت‌های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اظهار کرد: تدوین دانش فنی تولید محصولات پتروشیمی، تدوین دانش فنی کاتالیست‌های پتروشیمی، تدوین دانش فنی مواد شیمیایی راهبردی و رفع مشکلات واحدها از اهداف کلان این شرکت است.

وی، کارگاه‌های پایین‌دستی پرشمار، ۱۰ آزمایشگاه، ۲۵ دستگاه پایلوت، بیش از ۵۰  دستگاه ست‌آپ و بنچ در سه مرکز تهران، اراک و ماهشهر را از جمله زیرساخت‌های شرکت پژوهش و فناوری عنوان کرد و افزود: دموپلنت‌ها از تجهیزات بی‌نظیر این مجموعه هستند که مهمترین آن‌ها دموپلنت‌های HDPE، PET، MTP و PP است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به ثبت اختراع ۲۵۰ پتنت اشاره و تصریح کرد: مهمترین پتنت که به تازگی ثبت شده، پتنت PVM یا همان MTP است که در اتحادیه اروپا ثبت شده است.

مصرف ۲۷۰ میلیون دلار کاتالیست در کشور
پژوهان با اشاره به اینکه حدود ۲۱.۵ میلیارد دلار حجم سالانه مصرف کاتالیست در دنیاست که ۱۶ میلیارد دلار آن مربوط به صنعت پتروشیمی است، ادامه داد: پتروشیمی‌ها بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کاتالیست‌ها هستند. از حدود ۴۰۰ میلیون دلار مصرف کاتالیست در ایران، ۲۷۰ میلیون دلار آن سهم صنعت پتروشیمی است.

وی به ۴۰ دسته کاتالیست مهم صنعت پتروشیمی که ۱۰ دسته پلیمری و بقیه غیرپلیمری هستند، اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۷ دسته کاتالیست به‌طور کامل داخلی‌سازی شده است و در صنعت استفاده می‌شود و براساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۶ دسته دیگر نیز بومی‌سازی می‌شوند. ۱۳ دسته دیگر در مقادیر کم استفاده می‌شوند که در حال تحقیق و توسعه است و تولیدکنندگان پرشماری دارند و سهولت دسترسی به آنها بالاست و در بعضی از موارد تولید غیراقتصادی نیز دارند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تأکید کرد: تا پایان سال آینده، کاتالیست‌های مهم و راهبردی صنعت پتروشیمی به‌طور کامل بومی‌سازی می‌شوند.

پژوهان درباره اهم فعالیت‌های در حال اجرای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال ۹۹ گفت: این شرکت ۱۰ کاتالیست را تولید یا فناوری تولید آن را ارائه کرده است. ۹ موضوع در بخش فرآیند مواد شیمیایی در این مجموعه فعال است که دانش فنی و اسناد مهندسی مهندسی ارائه شده و در مرحله راه‌اندازی یا پیش راه‌اندازی است.

۱۵ قرارداد همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان
به گفته وی، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ۱۵ قرارداد همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان دارد تا از ظرفیت این شرکت‌ها به‌ویژه در بخش تأمین تجهیزات افزون بر فناوری استفاده شود.

پژوهان در تشریح مهمترین اقدام‌های شاخص شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی افزود: تولید و تحویل ۲۸۵ تن کاتالیست پتروشیمی سبلان، راه‌اندازی کاتالیست LL پتروشیمی لرستان، ارائه دانش فنی ZSM-۵ به شرکت شیمیایی بهداش و ارائه دانش فنی تولید کاتالیست ریفرمینگ خشک با مجموعه خوارزمی از جمله این اقدام‌هاست.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: کاتالیست هم‌رسوبی به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد کاتالیست کشور در لرستان به ظرفیت ۱۵۰۰ تن درسال با دانش فنی این شرکت راه‌اندازی می‌شود که ۲۵ درصد واحد هفته گذشته راه‌اندازی شده و عملیاتی است و در دی‌ماه امسال به تولید می‌رسد.

تولید گران‌ترین کاتالیست پتروشیمی
پژوهان ادامه داد: دانش فنی کاتالیست روپک پتروشیمی شازند به‌عنوان گران‌ترین کاتالیست مصرف پتروشیمی نیز ازسوی این شرکت به‌طور کامل تهیه و اسناد مهندسی تحویل شده و پتروشیمی شازند در حال خرید و تجهیز این واحد است.

وی به آغازگرهای پلی‌اتیلن پتروشیمی کردستان اشاره کرد که مدارک مهندسی ازسوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تحویل شده و واحد در مرحله ساخت است که در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی می‌شود، اشاره کرد و گفت: دانش فنی کاتالیست SAC۵۰۰ به پتروشیمی شازند تهیه شده و هم‌اکنون در حال انجام آزمون صنعتی است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه مدارک واحد کاتالیست هیدروژناسیون استیلن تحویل شده و سه ماه نخست ۱۴۰۰ با ظرفیت ۲۰۰ تن در سال که کل نیاز کشور را پوشش می دهد، راه‌اندازی خواهد شد، افزود: کاتالیست پلی‌پروپیلن نیز در مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته شده است و امیدواریم تا اواخر دی ماه این واحد راه‌اندازی شود و به تولید برسد.

پژوهان با بیان اینکه دانش فنی و اسناد مهندسی و پایه GTPP اسلام آباد غرب تحویل شده است، اظهار کرد: قرارداد ارائه دانش فنی و اسناد مهندسی واحد ۳۱۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی تبریز نیز در حال تهیه مدارک پایه است و در حال اجراست.

اجرای ۶ پروژه همزمان
وی ارائه دانش فنی پروپیلن از متانول به شرکت فاتح کیمیا را از قراردادهای راهبردی این شرکت عنوان و تصریح کرد: پیش پرداخت این قرارداد دریافت شده و در مرحله تهیه اسناد مهندسی است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت ۶ پروژه واگذاری دانش فنی و ارائه اسناد مهندسی و پایه را در سال ۹۹ فعال دارد، گفت: بعید است که شرکت‌های پژوهشی و فناوری وجود داشته باشد که پنج پروژه را هم‌زمان انجام دهند.

وی تأمین فعال‌کننده واحدهای کربنات پتانسیم پتروشیمی مروارید را ازدیگر قراردادهای شرکت دانست و افزود: قرارداد تأمین دانش فنی واحد ۳۱۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی بوشهر نیز به‌زودی امضا می‌شود.

پژوهان ادامه داد: تأمین دانش فنی توسعه محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات پتروشیمی تندگویان را از دیگر قراردادهای این شرکت عنوان کرد که چند گرید جدید برای این شرکت تولید شده است.

کد خبر: ۶۱٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha