۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
ابداع نوعی سیمان برای افزایش عمر چاه‌های نفت و گاز
پژوهشگر شرکت ملی حفاری اعلام کرد

ابداع نوعی سیمان برای افزایش عمر چاه‌های نفت و گاز

صادق‌آبادی، پژوهشگر شرکت ملی حفاری موفق به ابداع نوعی سیمان برای افزایش عمر مفید چاه‌های نفت و گاز شد.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، اصغر صادق‌آبادی، سرپرست مطالعات مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت این شرکت در این باره گفت: کاربست این نوع سیمان سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های صنعت نفت می‌شود.

وی طراحی و ساخت نوعی کمپوندهای حفاری با فرمولاسیون جدید، اختراع خرج شکل‌دار Nano DU برای مشبک‌کاری چاه‌های نفت و گاز با بازدهی بالا (مشترک با دکتر دنه دزفولی) و ابداع و تولید روانکار کابل‌های حفاری با قابلیت حفاظت کاتدی برای نخستین بار در جهان را از جمله توفیق‌های خود در عرصه پژوهش و فناوری برشمرد.

این پژوهشگر که دارای دکترای مهندسی پزشکی و ۲۰ سال سابقه کار در شرکت ملی حفاری ایران است، اظهار کرد: دوپ حفاری که در دو نوع مناسب با شرایط سخت میدان‌های نفتی ایران و نوع سازگار با محیط زیست با حمایت و تحت نظارت مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت ملی حفاری استفاده شده نوعی روانکار/ آب‌بند پیشرفته است که با تولید آن در کشور، واردات آن متوقف و به‌کارگیری آن سبب حفاظت بیشتر از تجهیزات حفاری می‌شود.

صادق‌آبادی تصریح کرد: این ماده برای حفاظت لوله‌های حفاری و لوله‌های وزنه در عملیات حفاری کاربرد دارد و از نظر راهبردی در صنعت حفاری بسیار مهم است، به‌طوری‌ که حفاری بدون استفاده از آن امکان‌پذیر نیست و ارتباط مستقیم با تولید نفت و گاز دارد.

وی تدوین دانش فنی ساخت استنت قلبی نانوهیبریدی قابل جذب، ساخت ماده نابودکننده ویروس کرونا (K۲۰)، تهیه ۱۲ مقاله علمی پژوهشی و ISI و ارائه ۹ طرح کارآفرینی دانش‌بنیان برای جوانان در چهار سال گذشته را از جمله تلاش‌ها برای توسعه پژوهش و فناوری عنوان کرد.

سرپرست مطالعات مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران درباره تدوین دانش فنی ساخت استنت قلبی توضیح داد: پزشکان از استنت به‌عنوان داربست دائمی درون عروق کرونری قلب استفاده می‌کنند، اما همین استنت‌ها ممکن است سبب گرفتگی دوباره یا لخته شدن خون در درازمدت شوند، از این رو در تجهیز جدید از داربست موقت برای باز کردن عروق قلبی در آنژیوپلاستی استفاده می‌شود که پس از حدود یک سال و نیم به‌طور کامل جذب بدن می‌شود و عوارض جانبی نیز ندارد.

صادق‌آبادی با اشاره به پروژه تحقیقاتی طراحی و ساخت ماده هیبریدی کنترل‌کننده کانون‌های فوق‌بحرانی گرد و خاک با قابلیت ایجاد مرتع که موفق به اجرای آن شده است، افزود: این ماده برای محیط زیست مفید است و با هواپیما، بالگرد یا پمپ قابلیت عملیاتی شدن دارد و چسبندگی طبیعی و حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد و سبب نگهداری رطوبت در خاک می‌شود و هم‌زمان با استفاده از بذرهای مناسب، امکان ایجاد مرتع هست و با به‌کارگیری آن مشکل طوفان‌های گرد و خاک قابل حل خواهد بود.

مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران به مناسبت هفته پژوهش و فناوری امسال سه پژوهشگر برتر این شرکت را به نام‌های اصغر صادق‌آبادی، احمد بهرامی‌عیسی‌آبادی و یونس یوسفی معرفی کرد.

کد خبر: ۶۱٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha