۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۸
گشت‌ زنی بازرسان برای شناسایی روغن‌ های تقلبی در بازار| کیلومتر تعویض روغن افزایش یافته است
رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران خبر داد

گشت‌ زنی بازرسان برای شناسایی روغن‌ های تقلبی در بازار| کیلومتر تعویض روغن افزایش یافته است

سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران، گفت: امسال روغن موتور بنزینی ‌ها حدود ۴۰ درصد، روغن‌ های صنعتی حدود ۶۰ درصد و روغن ‌موتور دیزلی ‌ها ۵۳ درصد افزایش داشته است. دلیل این افزایش نیز، به مواد اولیه که با ارز آزاد وارد می‌ شود منوط است.

بازار؛ گروه خودرو: روغن ‌موتور یکی از اصلی ‌ترین سیالات موجود در خودرو است که تاثیر بسزایی در کاهش یا افزایش عمر مفید خودرو دارد. مالکان خودروها این روزها علاوه بر چالش قیمت خرید روغن ‌موتور، با معضل یافتن روغن ‌ها با کیفیت نیز مواجه هستند. از سوی، قطعاتی مانند فیلترهای روغن می تواند موجب کاهش یا بهبود کیفیت کارکرد روغن موتور یا مختل کردن پیشرانه شود. سود قابل توجه این بازار، سبب شده افراد سود جو اقدام به تولید روغن ‌موتور و فیلتر روغن موتور تقلبی یا بی کیفیت کنند. برای پی بردن به این موضوع با داود سعادتی نژاد، رئیس اتحادیه لاستیک و روغن تهران به گفت‌ و گو پرداختیم:

* با توجه به حضور روغن‌های تقلبی در بازار، مالکان خودروها چالش خرید دارند. برای حل این مشکل چه اقدامی انجام داده‌اید؟
روغن تقلبی در بازار روغن فروش‌ها وجود ندارد، بازرسان ما و بازرسان اتاق انصاف در سطح بازار گشت زنی دارند. هر روز برای بررسی این موضوع گشت زنی دارند. چناچه در تهران روایت شود صد در صد پیشگیری می‌کنیم. اما تقلب در حاشیه شهر است، زیرا روغن تولید کردن نیازمند فضا است و در داخل تهران فضای کافی برای آن ندارد. روغن‌های تقلبی در شهرستان‌های استان تهران تولید می‌شود. بیشتر توجه و بازرسی ما منوط به شهرستان‌های استان تهران است. پیش از این موضوع نیز جلسه‌ای با انجمن پالایشگاه‌ها داشتیم، اعلام کردیم  بازرسی‌های برای شناسایی ترتیب داده‌ایم که برای گشت پیشنهاد دادیم آن‌ها نیز با ما همراه شوند تا از برند خود دفاع کنند.  شرکتی که حرف نخست در بازار کشور را می‌زند، نباید فقط به بازرسی و گشت ما اکتفا کند. آن‌ها نیز باید با ما حضور یابند و با ریشه یابی، مشکلات حل شود. امروز تعویض روغن یک خودرو معمولی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نیست. اگر مالک خودرو قصد تعمیر موتور را داشته باشد، باید هزینه گزاف دهد. در بازرسی‌ها باید، بازرسان اتحادیه همراه با اتاق اصناف و برندهای معتبر همراه باشند.

* در سال جاری چند درصد قیمت روغن موتور افزایش داشته است؟
امسال روغن موتور بنزینی‌ها حدود ۴۰ درصد، روغن‌های صنعتی حدود ۶۰ درصد و روغن‌موتور دیزلی‌ها ۵۳ درصد افزایش داشته است. دلیل این افزایش نیز، به مواد اولیه که با ارز آزاد وارد می‌شود منوط است. برای تامین مواد اولیه این صنعت، ارز دولتی به آن تعلق نگرفته و با ارز آزاد واردات مواد اولیه یا همان ادتیو انجام می‌شود. این موضوع عامل رشد قیمت‌ها است.

* مالکان خودروها در زمان مراجعه به تعویض روغنی‌ها و بازار آزاد چگونه روغن موتور با کیفت انتخاب کنند؟
ابتدا باید بگویم تمام تعویض کاران شهر تهران که دارای پروانه هستند، روغن‌موتور برند تهیه می‌کنند. در کشور چهار کارخانه برند تولید کننده روغن‌موتور داریم، که محصولات آن‌ها در واحدهای همکار ما وجود دارد. هرچند که توصیه می‌کنیم، از روغن موتورهای برند و اصلی استفاده و از انتخاب روغن‌های متفرقه پرهیز کنند. باتوجه به اینکه خودروها و برندهای آن متفاوت است، تعدد روغن موتور نیز وجود دارد، تولیدکنندگان داخلی نیز محصولات مرغوب و مناسب آن‌ها تولید می‌کنند.

* یکی از مشکلات مالکان در بازار روغن‌موتور حضور فیلترهای نامرغوب است، فیلترها در بازار اکنون چه وضعیتی دارند؟
 سه یا چهار برند مناسب در زمینه تولید فیلترهای روغن داریم که با فیلترهای وارداتی رقابت می‌کنند. نیازی به واردات فیلترهای روغن نیست. اگر پیشتر تقلبی در زمینه فیلتر وجود داشت، ناشی از واردات این قطعه از کشور چین بود. سودجویان آن را وارد و در کشور اقدام به بسته‌بندی می‌کردند. پیگری کردیم و این مساله هم پیشگیری لازم را انجام و در حال حاضر فیلترهای مرغوب در واحدهای صنفی ما یافت می‌شود. همچنین گفتنی است که در صورت استفاده از فیلترهای روغن بی کیفیت در خودرو، به سرعت عملکرد آن مشخص می‌شود.

* باتوجه به کاهش قدرت خرید مشتریان در بازار خودرو، این موضوع در خصوص قطعات و اجزای آن نیز صادق است. در شرایط فعلی وضعیت تعویض روغن خودروها به چه شکل است؟
در شرایط فعلی، استفاده مالکان خودروها از روغن موتور و زمان تعویض آن بیشتر شده است، به بیانی بهتر در کیلومتر کارکردهای بیشتر اقدام به تعویض می‌کنند. دلیل این موضوع نیز، تردد کمتر خودروها به دلیل مباحث کرونایی و از سوی افزایش قیمت‌ها است. در این رابطه نیز کاهش فروش و مراجعه نیز ایجاد شده است.

کد خبر: ۶۱٬۲۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha