۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
روند نزولی حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی
گزارش وزارت راه نشان داد؛

روند نزولی حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی

وزارت راه و شهرسازی در گزارشی از تحولات بازار مسکن کشور از شیب نزولی و کاهش قابل توجه حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی خبر داد.

به گزارش بازار، در گزارش وزارت راه و شهر سازی اعلام شده است که سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های ساختمانی در یک روند سه ساله یعنی از سال ۹۲ تا ۹۵ روند نزولی داشته است و این موضوع هم برای شهر تهران و هم سایر نقاط شهری کشور رصد شده است.

میزان رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازهای شهر تهران که در سال ۹۰ برابر با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده و در سال ۹۱ به دلیل سونامی ساخت و ساز با رشد سالانه ۴۷ درصدی همراه شد در سال ۹۷ به منفی ۱۰ درصد می رسد

میزان رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت و سازهای شهر تهران که در سال ۹۰ برابر با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل همراه بوده و در سال ۹۱ به دلیل سونامی ساخت و ساز با رشد سالانه ۴۷ درصدی همراه شد در سال ۹۷ به منفی ۱۰ درصد می رسد. هر چند در سال ۹۸ با اندکی رشد حجم سرمایه گذاری ساختمانی در شهر تهران در مقایسه با سال ۹۷ معادل ۴.۵ درصد رشد مثبت را تجربه کرده است.

با این حال این میزان رشد در سرمایه گذاری ساختمانی پس از آنکه در تعداد قابل توجهی از سال های واقع در یک دهه اخیر روند سرمایه گذاری ساختمانی شیب نزولی داشته ، رشدی بسیار ناچیز است. به طوریکه در سال ۹۸ نیز به لحاظ حجم سرمایه گذاری و ساخت و ساز واحدهای مسکونی بازار مسکن با رکود مواجه بود.
این انجماد ساختمانی منجر به افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن نیز شد به طوریکه کمبود عرضه جدید به بازار معاملات مسکن به عنوان یکی از مهمترین عوامل تداوم جهش قیمت مسکن در شهر تهران و سایر شهرهای کشور شناخته شد.
این در حالی است که اطلاعات این گزارش همچنین از کاهش شدید سهم مسکن در ارزش افزوده خبر می دهد. به طوریکه سهم ارزش افزوده بخش ساختمان به عنوان یکی از زیربخش های گروه صنایع و معادن از تولید ناخالص داخلی کشور در طول یک دهه گذشته به حدود یک دوم کاهش یافته است.

سهم ارزش افزوده بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی کشور، در فاصله سال های ۸۸ تا ۹۸ از حدود ۸ درصد به ۴.۷ درصد کاهش یافته است

بر این اساس سهم ارزش افزوده بخش مسکن در تولید ناخالص داخلی کشور، در فاصله سال های ۸۸ تا ۹۸ از حدود ۸ درصد به ۴.۷ درصد کاهش یافته است. به دنبال کاهش ساخت و ساز، کمبود عرضه جدید به بازار مسکن و تداوم جهش قیمت مسکن در نتیجه عوامل مختلف درونی و بیرونی اثرگذار بر تحولات بازار مسکن، سهم هزینه مسکن در سبد هزینه ای خانوار نیز در طول یک دهه گذشته به میزان محسوسی افزایش یافته است. به طوریکه طی ۱۰ سال گذشته این سهم بی سابقه بوده است.
در این گزارش اعلام شده است که سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در بازه زمانی سال های ۸۸ تا ۹۸ روند مشخصی نداشته و همواره با نوسان همراه بوده است اما این سهم در سال ۹۸ یعنی در سال گذشته به بالاترین میزان خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است.

هم اکنون به طور متوسط ۳۶ درصد از درآمد خانوارها صرف تامین مسکن می شود. این در حالی است که این میزان در مقایسه با سال ۸۸ حدود ۴ درصد افزایش داشته است. همچنین بنا بر محاسبات صورت گرفته میانگین قیمت فروش یک مترمربع واحد مسکونی برابر با یک نهم درآمد سرانه خانوارها ست که رقم بالایی محسوب می شود.

کد خبر: ۶۱٬۲۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha