۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
۱۶ هزار تن سیب  از گمرکات آذربایجان غربی صادر شد
ناظر گمرکات آذربایجان غربی:

۱۶ هزار تن سیب از گمرکات آذربایجان غربی صادر شد

ارومیه- آذربد، ناظر گمرکات آذربایجان غربی از صدور ۱۶ هزار تن سیب از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد.

توحید آذربد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کندی روند صادرات سیب طی سالجاری، افزود: امسال تاکنون فقط ۱۶ هزار تن از ۸۰۰ هزار تن سیب ذخیره شده در سردخانه های استان از طریق گمرکات به خارج از کشور صادر شده است.

وی تعهدات ارزی، کمبود ناوگان یخچالدار در سه بخش زمینی، ریلی و هوایی، شرایط اعمال قرنطینه در کشورهای هدف، تعلیق کارت های بازرگانی صادرات کنندگان استان به دلیل تعهدات ارزی را از مهمترین موانع و عوامل کندی روند صادرات سیب عنوان کرد.

آذربد با بیان اینکه در هشت ماه گذشته سالجاری ۱۶ هزار تن سیب به ارزش ۲۱ میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور صادر شده است، خواستار رفع موانع صادراتی و تسریع در صدور محصولات کشاورزی به خصوص سیب شد.

ناظر گمرکات آذربایجان از اعمال برخی طرح های تشویقی در زمینه صادرات سیب خبر داد و افزود: واردات میوه های گرمسیری در مقابل صادرات سیب، استفاده از تشویق های صادراتی، رفع تعلیق کارت های بازرگانی و پیله وری به هماره رفع تعهدات ارزی برای صادرات میوه به خصوص سیب بخشی از این طرح های تشویقی است.

آذربد در خصوص ارزگذاری در بخش سیب، افزود: بر اساس ماده ۱۶ قانون امور گمرکی بر پایه ارزشهای اعلامی کمیته نرخ گذاری کالاهای صادراتی ارزشگذاری کالاهای صادراتی انجام می شود که اعضای نرخ گذاری به استناد تبصره ۲ ماده ۲۲ قانون امور گمرکی شامل نمایندگان فنی از گمرک ایران، سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت خانه ها است.

وی ارزش گذاری سیب در گمرک بر اساس درجه بندی و نوع بسته بندی را متفاوت عنوان و اضافه کرد: بر این اساس سیب درجه یک ۴۲۰ دلار در هر تن، سیب درجه دو ۳۲۰ دلار در هر تن و سیب درجه سه نیز ۲۵۰ دلار در هر تن است.

آذربایجان غربی با وجود تولید ۴۵ درصد از سیب کشور هر سال در فروش، بازاریابی و صادرات این محصول مهم کشاورزی با چالش جدی مواجه است و امسال هم سیب استان خریدار ندارد.

این استان با تولید سالانه نزدیک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن قطب اول سیب در کشور به شمار می رود اما متاسفانه هر سال با غفلت از این ظرفیت به دلیل نبود برنامه ریزی منسجم بخشی از سرمایه های هنگفت مهم و اقتصادی  به هدر می رود.

کد خبر: ۶۱٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha