۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات بستر مناسبی برای ارائه دستاوردهای حوزه ICT است
رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات:

سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات بستر مناسبی برای ارائه دستاوردهای حوزه ICT است

یزدانیان، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به برگزاری دهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات گفت: این اجلاس فرصت مناسبی برای ارایه دستاوردهای حوزه ICT و هوش مصنوعی است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، وحید یزدانیان رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین گشایش دهمین سمپوزیوم بین‌المللی مخابرات گفت: در تمامی ادوار برگزاری این رویداد همواره موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته که یک قدم از فعالیت های جاری و توسعه ای ICT جلوتر بوده است.

وی در خصوص رویکرد این سمپوزیوم تصریح کرد: سمپوزیوم بین المللی مخابرات با نگاه به آینده فناوری در کشور،   توجه و تمرکز پذیرش مقالات، ارائه کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های کلیدی‌اش را معطوف به آن موضوعات خواهد کرد و به عبارت دقیق‌تر مقالات علمی که در این سمپوزیوم ارائه می‌شود می‌تواند به عنوان خط راهنمای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ها و سازمان های تابعه آن برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای شان طی سال‌های آتی باشد.

رییس دهمین سمپوزیوم بین المللی مخابرات(IST۲۰۲۰) افزود: ما در این سمپوزیوم تجارب بین المللی را با استفاده از سخنرانان کلیدی مدعو و همینطور مقامات و مسئولینی که از نهادهای بین المللی در عرصه های ICT فرا می خوانیم، به شرکت کنندگان عرضه می‌کنیم و همچنین توانمندی و پتانسیل کشور ما به لحاظ علمی در این سمپوزیوم مورد ارزیابی قرار می گیرد. وی به نقش کلیدی فناوری‌های حوزه ICT در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: عمده فعالیت‌های بشری در سالی  که گذشت در حوزه ICT و با استفاده از فضای مجازی انجام شده و همین امر توجه و تمرکز به فضای مجازی را بیشتر و بیشتر کرده است و خوشبختانه به دلیل توجه و تمرکزی که حوزه ICT کشور بر توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات داشته است، امروزه کشور ما با کمترین مشکلات مواجه است، که البته این کم بودن مشکلات به معنای این نیست که باید راضی باشیم به آنچه داریم بلکه متضمن و موید این است که باید توسعه زیرساخت ها، توسعه محتوا و توسعه پلتفرم ها می بایست با رشد بیشتری گسترش یابد.

وی ادامه داد: سمپوزیوم بین المللی مخابرات در جهانی برگزار می شود که هر روز توجه و تمرکز به ICT بیشتر می‌شود، موضوع هوش مصنوعی(AI) که از سال ها پیش به عنوان یک مفهوم مجرد مطرح شده بود اندک اندک به منصه ظهور و به کاربرد رسیده است.   بسیاری در کسب و کارها برای توسعه کسب و کارشان متوسل به هوش مصنوعی هستند.   هوش مصنوعی در کسب و کارها، در تحلیل ها، در تحلیل داده ها، در نتیجه گیری ها آن هم نه فقط نتیجه گیری فنی بلکه نتیجه گیری های اجتماعی، تحلیل داده های اجتماعی، تحلیل داده های رفتاری و تحلیل داده های مختلف زندگی بشر نقش کلیدی ایفا می‌کند و یا ۵G که زمانی محققین حوزه مخابرات بر تدوین استانداردهای آن تمرکز داشتند، پیاده سازی شده و رشد آن می تواند آغازی بر طیف وسیعی از کاربردها باشد. وی در ادامه به جایگاه مهم موضوعات دیگر در حوزه ICT از جمله IOT، بلاک چین، امنیت ICT،   سامانه‌های فضایی و پهپادها اشاره کرد.

یزدانیان گفت: سمپوزیوم IST۲۰۲۰ در چنین جهانی برگزار می شود و ما امیدوار هستیم این سمپوزیوم بستر مناسبی برای ارائه دستاوردهای تحقیقاتی محققین ما در موضوعات مذکور باشد و همچنین تجارت جهانی را در این زمینه بازگو کند.

یزدانیان در خصوص محورهای اصلی سمپوزیوم گفت: سه محوری که در این سمپوزیوم مورد توجه قرار گرفته است شامل شبکه های نسل آتی، سرویس های قابل ارائه نسل آتی و تنظیم مقررات نسل آتی می باشد. سه موضوعی که چشم اندازی بدیع از آینده نسل آتی در کشور ما ارائه خواهد کرد. وی افزود: در حال حاضر در زمینه تمامی این محورها پروژه های تحقیقاتی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده و دستاوردهای آن به زودی عرضه خواهد شد.

 وی در خصوص جایگاه و اهمیت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه ICT کشور گفت: این پژوهشگاه دو نقش کلیدی در حوزه  ICT ایفا کرده است. اول اینکه جامعه علمی کشور را با لبه تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات آشنا نموده و دیگری بومی سازی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور بوده است.

 وی در آخر با تقدیر از زحمات کمیته‌های علمی و اجرای این سمپوزیوم و برگزار کنندگان کارگاه‌ها و ارائه دهندگان مقالات، ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند طی سال‌های آتی هم با همین کیفیت و کیفیتی فراتر ادامه یابد و جامعه محققین کشور بتوانند از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۶۱٬۱۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha