۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
کاهش ۳۰ درصدی فروش بلیت هواپیما در ۸ ماه گذشته
مدیرعامل مستر بلیط در گفتگو با بازار مطرح کرد

کاهش ۳۰ درصدی فروش بلیت هواپیما در ۸ ماه گذشته

اشجع، موسس و مدیرعامل مستر بلیط می‌گوید: «در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع کرونا؛ سفرهای ریلی و جاده ای (اتوبوس) خیلی کمتر شده و بیشترین درآمد OTAها از طریق هواپیما است. از اوایل آبان نیز با افزایش قیمت بلیت هواپیما  که به طور میانگین به مبلغ ۵۵۰ هزار تومان رسید، رشدی ۴۲ درصدی در مقایسه به مهر ماه را تجربه کرد.»

مژده باقری؛ بازار: زخم‌های عمیقی که صنعت گردشگری در یک سال اخیر تجربه کرده را شاید هیچ حوزه دیگری متحمل نشده است. گردشگری یکی از صنعت‌های پرسود و ارزآور محسوب می‌شود و این موضوع موردتوجه همه کشورها قرارگرفته است. بسیاری  از کشورها به تکاپو افتاده و سعی دارند با مانور بر این حوزه ارزآوری خوبی را تجربه کنند و اقتصادشان جان بگیرد. این موضوع در ایران که در زمینه گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن خصوصا در زمینه تاریخی دارد نیز به شکلی جدی دنبال می‌شود.

اما در یک سال اخیر اتفاقات متفاوتی دست به دست هم دادند و لرزه بر پیکره این صنعت انداختند. ماجرای آبان ماه شاید اولین اثر خود را بر جای گذاشت. در ادامه موضوع هواپیمای اوکراینی نیز این موضوع را تشدید کرد و استارتاپ‌های صنعت گردشگری با افت و خیزهایی مواجه شدند. اما زمانی که ویروس کرونا به شکل جهانی تمام دنیا را فراگرفت این صنعت در تمام دنیا با چالش مواجه شد.

در ایران نیز بسیاری از استارتاپ‌های به نام شروع به تعدیل نیرو کردند. برخی اعلام کردند که در شرایط سختی هستند و بسیاری تلاش کردند امید خود را از دست نداده و راهشان را هر چند سخت ادامه دهند.

مستر بلیط؛ بازیگر دوم فروش آنلاین بیلط
مستر بلیط یکی از بازیگران اصلی فروش آنلاین بلیط  داستانی ۱۱ ساله دارد و در ابتدا یک آژانس فروش بلیط بود، در مرحله دوم مستر بلیط راه‌اندازی شد و در سومین مرحله، عتیق گشت به بستری برای ارائه خدمات گردشگری تبدیل شده و توانسته جایگاه خوبی به دست آورد. حمیدرضا اشجع مدیر عامل مستر بلیط در نشست خبر سال پیش در خصوص خسارات متقبل شده این پلتفرم گفته بود: «   قطعی اینترنت خسارت ۹ میلیاردی به ما وارد شد. در زمان حادثه هواپیمای اوکراینی نیز ترس مسافران خارجی خسارت زیادی به ما وارد کرد. همچنین در موضوع کرونا نیز تعداد زیادی از سفرها و بلیط‌های گردشگران به سراسر جهان کنسل شد که این موضوع شامل حال مستربلیط نیز می‌شود.»

او با اشاره به این موضوع که با فروش روزانه ۱۰ هزار بیلیط رتبه دوم صنعت فروش آنلاین بلیط را به خود اختصاص داده‌اند؛  افزوده بود: «مستر بلیط تمرکز روی بلیط خارجی ندارد و رویکردی برای توسعه بیشتر گردشگری داخلی دارد تا صنعت گردشگری کسور را بهبود ببخشیم. »

مسیر رشد مستر بلیط با کاهش ۳۰ درصدی فروش
اما این روزها با توجه به محدودیت‌های جدید اعمال شده در آبان ماه که با ممانعت برای سفر افراد نیز همراه است؛ حال صنعت گردشگری با علامت سوالی همراه است. در این خصوص حمیدرضا اشجع موسس و مدیرعامل مستر بلیط در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: «  در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا؛ سفرهای ریلی و جاده ای (اتوبوس) خیلی کمتر شده و بیشترین در آمد OTA ها از طریق هواپیما است. از اوایل آبان ماه نیز با افزایش قیمت بیلط هواپیما که به طور میانگین به مبلغ ۵۵۰ هزار تومان رسید و رشدی ۴۲ درصدی در مقایسه به مهر ماه را تجربه کرد، مجددا با کاهش فروش روبه رو شدیم. در ادامه با اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای آذر ماه نیز محددا سیری نزولی در فروش بیلط را تجربه کردیم.»

اشجع با ارائه آماری در این خصوص ادامه می‌دهد: «در فروش بیلط هواپیما در ۸ ماه ابتدایی امسال نسبت به ۸ ماه ابتدای سال گذشته با حدود ۳۰ درصد کاهش مواجه شده‌ایم. البته این در شرایطی است که ما در مسیر رشد قرار داریم.»

برآورد جذب نیروی مستر بلیط در حال حاضر صفر است
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با ورود کرونا صنعت گرددشگری با افت و خیزهای زیادی مواجه شد و حتی برخی پپلتفرم‌ها به تعدیل نیرو روی آورند؛ مستر بیلط این بحران را به چه شکلی پشت سر گذاشت می‌گوید: «در حال حاضر بخش زیادی از نیروهای ما بر توسعه کسب و کار و استارتاپ های جدید زوم کرده‌اند. با توجه به این موضوع که در ابتدای راه هستند و درگیر عملیات نشده‌اند تعدیلی نیز در آنها اتفاق نیفتاده و در مواردی نیز جذب نیرو برای تکمیل تیم‌های بازاریابی و ... و سایر استارتاپ‌هایمان داشته‌ایم. در مستربلیط برای افرادی که موعد تمدید قراردادشان بود؛ در صورتی که مایل به ادامه همکاری نبودند جایگزینی انجام ندادیم. نیاز به نیروی مستر بلیط نیز با توجه به گسترش ویروس کرونا برطرف شد  و با جذب‌هایی که انجام داده‌ایم برآیند جذب نیروی ما صفر شده است. از طرفی سعی کردیم در این بحبوحه فرصت استفاده از مرخصی‌ها را برای نیروهایمان مهیا کنیم تا از تعطیلات بیشتری بهره‌مند شوند.»

کد خبر: ۶۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha