۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
فورد در جشن ۵۰ سالگی، محصولات خود را معرفی می کند
اسب سرکش از گذشته تاکنون

فورد در جشن ۵۰ سالگی، محصولات خود را معرفی می کند

فورد در سال ۲۰۱۹ یک نسخه الکتریکی از موستانگ چهار در را با نام مک-ای برای رقابت در بازار خودروهای الکتریکی و البته کراس اوور روانه بازار کرد.

بازار؛ گروه خودرو: فورد موستانگ یکی از خودرو اسطوره‌ای اسپرت در صنعت و بازار خودرو شناخته می‌شود. خودروی که تکامل هنر و مهندسی با چاشنی سرعت برای القای حس هیجان رانندگی طراحی و تولید شده است. پس از حدود ۶۰سال از تولید این اسب سرکش آمریکایی، نسخه الکتریکی آن با سنت شکنی در طراحی، تولید و روانه بازار شد. اما سوالی برای بسیاری از علاقمندان به این خودرو وجود دارد، چگونگی ساخته شدن فورد موستانگ است، در این گزارش سعی داریم تاریخچه این خودرو را مرور کنیم:

تولید و پیدایش موستانگ
در اوایل دهه ۶۰ میلادی لی ایاکوکا معاون رئیس جمهور آمریکا و مدیرکل فورد، به دنبال طراحی یک خودرو اسپرت جوان پسند برای عرضه به بازار که شمایل ظاهری و مبتنی بر طراحی فورد فالکون داشته باشد، دنبال می‌کرد. در ۱۷ آوریل سال ۱۹۶۴ خودروسازی فورد، نسخه موستانگ را در نمایشگاه جهانی خودرو معرفی کرد. فورد برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه موستانگ برنامه ریزی کرده بود، اما در روز نخست عرضه، ۲۲ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. موستانگ نسل اول در دو دسته طراحی کانورتیبل و ناچ بک تولید و عرضه بازار شد. در اواخر سال ۱۹۶۵ موستانگ طراحی فست بک به خود گرفت. این سه سبک طراحی خودرو برای موستانگ در کنار ماسل کار بودن و توام با صرفه اقتصادی مشتریان را راغب به خرید آن می‌کرد. نسل اول موستانگ مجهز به یک پیشرانه هشت سیلندر با آرایش وی شکل و حجم ۴.۳ لیتر بود که قدرتی معادل ۲۷۱ اسب بخار تولید می‌کرد. این پیشرانه در سال ۱۹۶۶ دستخوش تغییرات سیستم سوخت‌رسانی قرار گرفت و با تعبیه یک کاربراتور جدید، قدرت آن افزایش یافت.

اسب سرکش بالغ می‌شود
در سال ۱۹۶۷ موستانگ با تغییرات اساسی مواجه شد، پلت‌فرم، ابعاد خودرو و پیشرانه بزرگتر و قوی‌تر شدند. در این نسل از یک پیشرانه هشت سیلندر با آرایش وی شکل که حجم معادل ۶.۴ لیتر و قدرتی معادل ۲۸۰ اسب‌بخار تولید و روانه بازار شد. در کنار این تغییرات طراحی داخلی و خارجی خودرو نیز تغییراتی یافت که مشتریان را مجذوب خود کرد. نسل دوم موستانگ با اقبال بهتری در بازار مواجه شد. اما تغییرات به اینجا ختم نمی‌شود، مشتریان در بازار نیازمند خودرو با قدرت بهتر بودند. بنابراین خودروسازی فورد در سال ۱۹۶۹ نسل سوم موستانگ را با قدرت ۲۹۰ اسب بخار معرفی کرد. این نسل شامل مدل‌های مک، باس و ترنس-ام بود. مدل باس، دارای یک پیشرانه ۳۷۵ اسب بخاری بود که مناسب مسابقات خیابانی بود. موستانگ در سال ۱۹۷۰ پوست اندازی کرد و با چهره تهاجمی راهی بازار شد که موفقیت فروش ۲۰۰ هزار دستگاهی را از آن خود کرد. دهه ۷۰ میلادی زمانی بود که بیشترین تغییرات ظاهری روی خودرو ایجاد شد، در سال ۱۹۷۱ نمای کاملا متفاوت از موستانگ به ویژه در قسمت عقب شکل گرفت. در همین سال‌ها استانداردهای آلایندگی در آمریکا سختگیرانه شد و این مساله سبب کاهش حجم سیلندر و قدرت خودرو توام با کاهش وزن موستانگ بود.

یک چهره طولانی
موستانگ در سال ۱۹۷۹ روی پلت‌فرم جدید به نام فاکس سوار شد که با سدان فیرمونت مشترک بود. موستانگ در این نسل با ظاهری ناچ بک و هاچ بک روابه بازار شد. فورد برای پایبندی به قوانین آلایندگی یک پیشرانه ۲.۳ لیتری چهارسیلندر با ۸۸ اسب بخار قدرت را به عنوان پیشرانه پایه این خودرو در نظر گرفت. اما برای پاسخ به نیاز مشتریان، همین پیشرانه را به توربوشارژر مجهز روی این نسل قرار داد. هر چند که پیشرانه‌های با حجم و قدرت بالاتر روی مدل‌های ۱۹۸۰ تعبیه کرد، این رویداد دقیقا در زمان بحران نفتی روی داد. هرچند که نصب توربو برای این اسب سرکش در بازار دردسر ایجاد کرد، اما در همین زمان موستانگ برای ناوگان پلیس به سرعت ۲۶۰ کیلومتر درساعت درحال آماده شدن بود. خودروسازان در اوایل دهه ۸۰ میلادی، با چالش جدی آلایندگی و تنظیم موتور روبه رو شدند، موستانگ برای تطبیق خود با وضع ایجاد شده، با ظاهر کانورتیبل به مدت یک دهه در بازار جولان داد و دست آخر مجدد به همان پیشرانه ۳.۸ لیتر شش سیلندر با آرایش وی شکل طراحی و تولید شد. با توجه به افزایش توان خودرو، سیستم تعلیق و جلوبندی آن نیز دست خوش تغییر و بهبود قرار گرفت.

موستانگ آرام می‌شود
در سال ۱۹۸۷ موستانگ دستخوش باز طراحی از ظاهر تا مشخصات فنی قرار گرفت. این نسل به دو پیشرانه شش و هشت سیلندر مجهز شد. قدرت این خودرو به ۲۰۵ اسب بخار ارتقا و طراحی داخلی آن مطابق اصول ایمنی بهبود و چشم نواز شد. فورد برای اقتصادی کردن این نسل، از مدل جی تی استفاده و آن را عرضه بازار کرد. این مدل قدرتی معادل ۲۰۵ اسب بخار داشت. فروش موستانگ از سال ۱۹۸۹ روبه کاهش رفت، موستانگ با تکنیکی هوشمندانه مدل اس وی تی کبری را که از هر نظر بهبود یافت، این خودرو با شاسی جدید، فنرهای قوی با قابلیت تنظیم، صندلی‌ها راحت‌تر و... و. راهی بازار شد.

موستانگ به سنت‌ها برگشت
از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۴ میلادی، فورد محصول پر طرفدار خود یعنی موستانگ را با هیبتی قدرتمند، قوای محرکه پرتوان، کابین خودرو راحت‌تر و داشبورد جذاب معرفی کرد. زیر کاپوت موستانگ یک نسخه سفت و سخت از پلت‌فرم فاکس، سیستم تعلیق نرم و سواری با هندلینگ عالی‌تر استفاده کرد. هرچند در این میان، برخی از مالکان در خصوص کم فرمانی این نسل شاکی بودند، سرعت و شتاب حرکت آن را از یاد می‌برد. در این نسل از پیشرانه هشت سیلندر وی شکل با میل سوپاپ رو در موتور استفاده شده بود. گفتنی است که در ۱۹۹۹ فیس لیفتی روی این نسل انجام شد، اما قدرت آن ۱۹۰ اسب بخار ثابت ماند.

موستانگ ۹ سال با یک چهره
موستانگ در سال ۲۰۰۵ میلادی برای ادای احترام به نسل اول، طراحی با چراغ مکعب شکل گرفت. فورد پلت فرم فاکس را بازنشسته و پلت فرم جدید برای این نسل در نظر گرفت. پیشرانه موستانگ در سال ۲۰۰۵ میلادی به طور پایه قدرت ۲۱۰ اسب بخاری داشت، اما تا ۳۰۰ اسب بخار آن را می‌توانست ارتقا داد. این نسل سبب ترغیب رقبای هم وطنش برای بازگشت و بهبود به بازار شد. نسل پنجم موستانگ درست در زمان استقبال از کامارو جدید، در سال ۲۰۱۰ مورد فیس لیفت قرار گرفت. تا سال ۲۰۱۵ این نسل صرفا درستخوش تغییرات قوای محرکه بود.

۲۰۱۵، از بنزینی تا الکتریکی
فورد سال ۲۰۱۳ برای جشن ۵۰ سالگی، اقدام به معرفی مدل ۲۰۱۵ خود کرد. در این نسل، تکامل فناوری و تکنولوژی تلفیق با هنر و مهندسی، اسب سرکش را خشمگین‌تر کرد. فورد موستانگ در نسل شش، به یک سیستم تعلیق مستقل تجهیز، با قدرت ۳۰۰ اسب بخار به صورت استاندارد عرضه شد. دو پیشرانه شش و هشت سیلندر، برای این نسل وظیفه تولید توان را عهده دار است. فورد در سال ۲۰۱۹ یک نسخه الکتریکی از موستانگ چهار در را با نام مک-ای برای رقابت در بازار خودروهای الکتریکی و البته کراس اوور روانه بازار کرد. موستانگ را می‌توان جز کوپه‌های پر طرفدار در سال‌های متوالی شناخت.

کد خبر: ۶۰٬۸۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha