۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
صنایع کوچک قربانی موانع تولید؛ مرز بین توسعه و ورشکستگی در شهرک‌های صنعتی
بازار از استان سمنان گزارش می‌دهد؛

صنایع کوچک قربانی موانع تولید؛ مرز بین توسعه و ورشکستگی در شهرک‌های صنعتی

سمنان- شهرک‌های صنعتی استان سمنان حداقل زیرساخت‌ها را مهیا کرده‌اند تا شرکت‌های تولیدی بتوانند چرخ اقتصاد استان را بچرخانند اما بعضاً پیش می‌آید که مشکلات همین شهرک‌های صنعتی در کنار موانع تولید، نقدینگی، بدهکاری، گرانی مواد اولیه و … باری بر دوش واحدهای تولیدی می‌گذارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: آمارهای مندرج در سامانه‌های وزارت صنعت معدن نشان می‌دهد که آمار اشتغال صنعتی استان سمنان از سال ۹۵ تا ۹۹ بین ۳۲ تا ۳۶ درصد در نوسان بوده است و این یعنی صنعت نقش مهمی در اشتغال استان سمنان دارد آن هم اشتغالی که بیش از نصف آن را خدمات و مابقی را کشاورزی و معدن در اختیار گرفته‌اند.

موضوع اما اینجا است که در سال‌های اخیر که مشکلات تولیدی و صادراتی برای واحدهای صنعتی استان سمنان پدید آمده، بسیاری از واحدهای تولیدی به خصوص واحدهای کوچک مقیاس و آسیب پذیر، تعطیل و یا به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

کاهش اشتغال صنعتی
در سال ۹۵ میزان اشتغال صنعتی استان سمنان در حالی ۳۲ درصد بود که میانگین کشوری نزدیک به ۳۵ درصد محسوب می‌شد امروز این اختلاف کمی بیشتر هم شده است و دلیل آن از سوی مسئولان مشکلات تولید عنوان می‌شود.

آمار اشتغال صنعتی استان سمنان از سال ۹۵ تا ۹۹ بین ۳۲ تا ۳۶ درصد در نوسان بوده است

۱۸ شهرک صنعتی و ناحیه و یک منطقه ویژه اقتصادی و دو منطقه اقتصادی در سمنان و دامغان وجود دارد منطقه ویژه اقتصادی میامی و شاهرود نیز با تلاش‌های نماینده سابق تا مرز ایجاد هم رفت اما متوقف شد و این نشان می‌دهد که استان سمنان از لحاظ تأمین زمین و خدمات برای استقرار واحدهای صنعتی مشکلاتی ندارد و لذا باید موانع تولید را در بخش‌های دیگری نیز یافت. هرچند کمبود آب به شدت مشکلات زیادی را برای شهرک‌های صنعتی مانند گرمسار و شاهرود آفریده است تا جایی که کارخانه داران شهرک صنعتی باید با سطل برای خود آب آشامیدنی ببرند!

حمایت از تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه نقدینگی، بدهکاری بانکی، مالیات، تأمین اجتماعی، مشکلات تولید شامل دستگاه‌های فرسوده و … مهمترین موانع تولید به خصوص در زمینه صنایع کوچک هستند، گفت: برای رفع مشکلات کارگروه رونق تولید و رفع موانع تولید در سطح استان جلسات مکرر و منظمی برگزار می‌کند.

۱۸ شهرک صنعتی و ناحیه و یک منطقه ویژه اقتصادی و دو منطقه اقتصادی در سمنان و دامغان وجود دارد

علی تشنه دل با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ تا روزهای نخست آذرماه ۴۴۳ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی استان اعطا شده است، بیان کرد: ۲۴۱ واحد تولیدی توانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند که در این بین ۳۹ واحد صنعتی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند، تاکید کرد: روند اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی همچنان ادامه دارد و این آمار تا ابتدای آذرماه ۹۹ است.

تسهیلات بانکی
دبیر کارگروه رونق تولید استان سمنان افزود: در کنار تسهیلات رونق تولید وام‌های تبصره ۱۸ ماده اشتغال که وام‌های سریع‌الوصولی نیز محسوب می‌شوند به واحدهای صنعتی استان سمنان داده می‌شود تا بتوانند مشکلات حوزه تولید و اشتغال‌زایی را برطرف کنند.

تشنه دل بیان داشت: مجموعاً تا ابتدای آذرماه ۴۳۰ واحد به بانک‌های عامل استان برای دریافت تسهیلات رونق تولید معرفی شده و می‌توانند تسهیلات خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی در سطح استان صادر شده است، گفت: سرمایه‌گذاری هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و اشتغال نزدیک به ۶۹ هزار نفری در بخش صنعت نشان از توانمندی‌های استان در این زمینه دارد البته می‌پذیریم که صنایع به خصوص صنایع کوچک موانعی را نیز در مقابل تولیدشان دارند که باید با همکاری همه دستگاه‌ها شاهد رفع آنها باشیم.

خدمات در شهرک صنعتی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان نیز با بیان اینکه ۶۹ قرارداد سرمایه‌گذاری راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان تعیین تکلیف شده است، گفت: این موضوع به بازگشت واحدهای صنعتی پرتعدادی به مقوله تولید کمک شایانی می‌کند.

حسن آل‌بویه با اشاره به اینکه تعداد ۳۰ فقره قرارداد با مساحت ۱۱۵ هزار مترمربع، فسخ‌شده است، افزود: ۳۷ فقره قرارداد با مساحت بیش از ۶۳ هزار مترمربع برای ادامه فرآیند سرمایه‌گذاری، مهلت دوباره بهره‌برداری دریافت کردند همچنین در شش‌ماهه نخست سال جاری ۱۳۱ فقره جواز احداث ساختمان در ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی استان صادرشده است.

یک هزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی در سطح استان صادر شده است

وی با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی استان سمنان از لحاظ ارائه خدمات حدالامکان توانسته اقداماتی را انجام دهد، بیان کرد: برای مثال باید گفت امروز شهرک صنعتی شاهرود کمترین میزان دریافتی از بابت زمین و خدمات را در بین شهرک‌های صنعتی کشور و منطقه (به نسبت جمعیت صنعتی) دارد که نشان می‌دهد رویکرد ما حمایتی است.

مشکلات تولید
استان سمنان برای استقرار و کمک به واحدهای کوچک مقیاس صنعتی اقدامات خوبی در دستور کار قرار داده است برای مثال شهرک‌های صنعتی استان سمنان کمترین میزان هزینه را از بابت زمین و خدمات از کارخانه‌ها دریافت می‌کنند اما همه مشکلات پیرامون شهرک‌های صنعتی نیست بلکه واحدهای کوچک مقیاس استان مشکلات عدیده دیگری دارند.

منصور رمضان پور یکی از مالکان تولیدی صنایع کوچک با بیان اینکه مشکلات عمده واحدهای تولیدی ما ابتدا تولید و سپس بازار است، به خبرنگار بازار می‌گوید: در زمینه تولید مشکلات تأمین مواد اولیه و همچنین مسائل گرانی، نوسانات دلار و ارز و عدم حمایت از تولید سبب شده تا واحدهای تولیدی بسیاری ورشکسته شوند.

وی با بیان اینکه کارخانه رنگ سرشار بعد از چندین سال تولید مجبور به تعطیلی شد، بیان کرد: تولید نمی‌صرفد چرا که بازار آن نامناسب است و شرایط دشواری را دارد. مشکل این است که وقتی کسی از من رنگی را می‌خرد تا پولش را به تولیدکننده بدهد، مدت‌ها طول می‌کشد در نتیجه در همان بازه زمانی پول مواد اولیه که باید برای تولید بیشتر بخریم دوبرابر شده است در نتیجه روز به روز تولید ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.

موانع متعدد
یکی از مدیران خط تولید کارخانه در سطح استان سمنان نیز با بیان اینکه موانع پیش پای تولید آنقدر هستند که دیگر از تولید خسته شده‌ایم، گفت: روزی نیست که ما به کارخانه بیاییم و یک مشکل جدید را در نیابیم من در زمینه تولید نان حجیم کار می‌کنم و یک روز سهمیه آرد را ۳۰ درصد کم می‌کنند روز دیگر آرد نیست روز بعدش گران می‌شود یک روز دستگاه‌ها خراب شده و برای تعویض آن باید ۳۰ برابر هزینه‌ای که ۱۰ سال پی بود کنیم و … دیگر به این فکر می‌کنیم که چه گناهی کرده‌ایم که تولیدکننده شده‌ایم.

علی منصوری با بیان اینکه موانع یکی دو تا نیستند اما مسئولان تنها یک راهکار برای رفع آنان دارند که آن هم تسهیلات است. به محض اینکه از مشکلات می‌گوئیم صحبت از تسهیلات می‌کنند و زمانی که موضوع رفع موانع تولید پیش می‌آید فقط آمار وام‌های ارائه شده را می‌دهند در صورتی که نقدینگی ده درصد مشکلات ما است.

روزی نیست که ما به کارخانه بیاییم و یک مشکل جدید را در نیابیم

وی با بیان اینکه وقتی مسئولان تنها نگاهشان به وام است تولید کننده متضرر که در حال ورشکستگی است به تولید کننده متضرر ورشکسته بدهکار بدل می‌شود یعنی یک مشکل هم به مشکلاتش افزوده خواهد شد، افزود: مسئولان ما بگویند که چند درصد از واحدهای تولیدی استان سمنان مشکلاتشان را با تسهیلات توانسته‌اند حل کنند؟

این فعال حوزه تولید در سطح استان سمنان با بیان اینکه در چشم مسئولان ما مشکل فقط مالی است، تاکید کرد: بسیاری از کارخانه‌ها امروز در تأمین مواد اولیه، بازار فروش و مسائل کارگری، تأمین اجتماعی، مالیات، بروکراسی پیچیده اداری، موانع عجیب بهداشت و … مشکلات زیادی دارند اما کسی پاسخگو نیست.

مانع تراشی های سخت
وزیری تولیدکننده گیاهان دارویی که صنعت کوچکی را در دورترین نقطه استان سمنان یعنی کالپوش دارد نیز به خبرنگار بازار، می‌گوید: من یک زن تولیدکننده گیاهان دارویی هستم که در زمین هزار متری خودم گل گاوزبان می‌کارم و آن را با مشکلات زیادی کشت و بسته بندی می‌کنم حالا مشکل اینجا است که برای فروش باید سیب سلامت داشته باشم.

وقتی مسئولان تنها نگاهشان به وام است تولید کننده متضرر که در حال ورشکستگی است به تولید کننده متضرر ورشکسته بدهکار بدل می‌شود

وی می‌افزاید: سیب سلامت یعنی من در روستای نامنیک باید یک آزمایشگاه، یک کارگاه صنعتی که سقف آن چهار و نیم متر باشد، کاشی کاری باشد، سرامیک کاری باشد و … ایجاد کنم تا به من سیب سلامت بدهند آن موقع بتوانم محصولاتم را بفروشم من چطور باید یک آزمایشگاه در کارگاه خانگی کوچکم ایجاد کنم؟ مسئولان به این موضوع فکر کرده‌اند؟ ما اصلاً نمی‌دانیم آزمایشگاه چیست! این موانع را اگر مسئولان برای من نمی‌تراشیدند امروز برای پنج نفر مستقیم و برای ده‌ها نفر غیر مستقیم شغل ایجاد می‌کردم.

مشکلات تولید صنایع کوچک به نقدینگی منتهی نمی‌شود بلکه مشکل اساسی شان بازار فروش و تأمین مواد اولیه است مشکلی که مسئولان برای آن هیچ راهکاری ندارند و ماحصل این تفکر تسهیلات محور و تزریق نقدینگی تنها ورشکستگی بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی است.

کد خبر: ۶۰٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha