۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
بازار سرد یلدا در شیراز؛ قیمت هایی که سر به فلک کشید
گزارش بازار؛

بازار سرد یلدا در شیراز؛ قیمت هایی که سر به فلک کشید

شیراز- سرگردانی مردم شیراز برای خرید میوه و آجیل بلندترین شب سال همچنان ادامه دارد و قیمت های بازار با آنچه مسئولان می گویند تفاوت دارد.

بازار؛ گروه استان ها: با نزدیک شدن به بلندترین شب سال باز هم شاهد بروز قیمت های غیر واقعی و سردرگمی مردم برای خرید آجیل و میوه شب یلدا در شیراز هستیم.

قیمت‌ها در بازار شیراز بسیار متفاوت است به نحوی که انار از پایین تا بالای شهر بین کیلویی ۸ هزار تومان تا ۲۰ هزار تومان نوسان قیمت دارد، سایر میوه‌ها همانند پرتقال و نارنگی هم که فروشی همیشگی دارند از ۸ هزار تومان تا ۱۹ هزار تومان تفاوت قیمت بر اساس محل فروش دارند.

هندوانه شب یلدا شاید کم نوسان ترین قیمت را دارد قیمت این محصول بین کیلویی ۲ هزار تا ۶ هزار تومان است گران‌ترین محصول سفره شب یلدا، آجیل است که بر اساس مقدار مغز و مواد اولیه اش از ۷۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

شکر و روغن دلیل اصلی افزایش قیمت شیرینی
رئیس اتحادیه قنادان و یوخه پزان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قنادان و شیرینی پزان برای تأمین شکر و روغن با مشکلاتی مواجه هستند و به دلیل گرانی و همچنین کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود را به سختی تأمین می‌کنند.

کمبود و گرانی روغن و شکر و همچنین تعطیلی‌های پی در پی و بالا رفتن قیمت مواد اولیه تهیه شیرینی باعث افزایش قیمت محصول نهایی شده است و از سوی دیگر تعطیلی و عدم برگزاری مراسمات باعث ضرر و زیان مالی واحدهای صنفی قنادی و شیرینی پزی شده است

محمد خلیل ترابی با اشاره به کم رونقی بازار شیرینی در آستانه شب یلدا گفت: کمبود و گرانی روغن و شکر و همچنین تعطیلی‌های پی در پی و بالا رفتن قیمت مواد اولیه تهیه شیرینی باعث افزایش قیمت محصول نهایی شده است و از سوی دیگر تعطیلی و عدم برگزاری مراسمات باعث ضرر و زیان مالی واحدهای صنفی قنادی و شیرینی پزی شده است.

رئیس اتحادیه قنادان و یوخه پزان افزود: پیش از شیوع کرونا بخشی از فروش شیرینی مربوط به سفارشات مجالس مختلف همانند نامزدی، عقد و عروسی و جشن تولدها بود که به دلیل کرونا برپایی این مراسم ممنوع اعلام شده است، از سوی دیگر مراسم ختم و ترحیم هم یا با تعداد کم برگزار می‌شود یا برگزار نمی‌شود.

ترابی با اشاره به مشکلات واحدهای صنفی شیرینی فروشی افزود: در آستانه شب یلدا نیز به دلیل وضعیت قرمز و نارنجی در شیراز بسیاری از دورهمی های خانوادگی برگزار نمی‌شود و به همین دلیل بعد از تعطیلی چندین هفته ای بازهم شاهد رونق کسب و کار نیستیم.

قیمت آجیل شب یلدا در کیفیت‌های مختلف به آجیل فروشی‌ها ابلاغ می‌شود
رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی با اعلام این خبر افزود: قیمت نهایی عرصه محصولات خشکبار و آجیل هر ساله یک هفته قبل از شب یلدا به واحدهای صنفی ابلاغ می‌شود.

عبدالله رزاق منش افزود: خشکبار مورد نیاز مردم در سه درجه بندی تقسیم شده که قیمت‌های هر محصول بسته به شرایط آن کالا تعیین و مشخص شده است.

وی در خصوص نحوه قیمت گذاری پسته در شیراز متذکر شد: به طور مثال چهار نوع پسته در واحدهای صنفی در سطح شیراز توزیع می‌شود که به ارقام کله قوچی، اکبری، احمدی آبادی و فندقی معروف است که همه این اقلام به صورت درجه کیفی قیمت گذاری و ابلاغ می‌شود.

رئیس اتحادیه صنف عمده فروشان مواد غذایی افزود: افراد تنها از واحدهای صنفی مجوزدار نسبت به خرید محصولات خود اقدام کنند و نرخ‌های جدید قیمت گذاری محصولات نیز باید در محل عرضه نصب و در معرض دید مصرف کننده باشد.

اما مجید طاهری از فروشندگان شیرینی، آجیل و خشکبار با بیان اینکه قیمت مواد اولیه آجیل بالا رفته است، گفت: آجیل شب یلدا بر خلاف آجیل شب عید از خوراکی‌های شیرین همانند کشمش و انجیر و قیسی تشکیل شده است که همه این مواد اولیه افزایش قیمت بالایی داشتند.

سال قبل قیمت تمام شده یک کیلو آجیل عالی شب یلدا ۱۱۰ هزار تومان بود که با افزایش قیمت امسال به ۱۵۰ تا ۱۸۰ رسیده است

طاهری با اشاره به قیمت مواد اولیه آجیل یلدا افزود: به طور مثال سال قبل قیمت تمام شده یک کیلو آجیل عالی شب یلدا ۱۱۰ هزار تومان بود که با افزایش قیمت امسال به ۱۵۰ تا ۱۸۰ رسیده است.  یا قیمت پسته از ۱۸۰ به ۲۳۰ هزار تومان و فندق به ۲۹۰ هزار تومان افزایش یافته است که منجر به گرانی قیمت محصول نهایی می‌شود.

محسن صفا پور از دیگر فروشندگان قدیمی آجیل با بیان اینکه به دلیل تعطیلی‌های چند هفتگی دوران کرونا شاهد رکود در بازار هستیم، افزود: هر چند هنوز برای دیدن فروش واقعی شب یلدا زمان باقی است اما به دلیل کرونا و گرانی‌هایی که منجر به کوچک شدن سبد خرید مردم شده است عملاً شاهد بازار گرم در این مدت نیستیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از محصولات اولیه تهیه آجیل چند مغز کمیاب و گران‌تر از قبل شده است، افزود: مثلاً انجیر که سال گذشته حدود ۹۰ هزار تومان بود امسال به قیمت ۱۱۰ تا ۱۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلو تغییر قیمت داشته است و به سختی تهیه می‌شود که همین افزایش قیمت‌ها، قیمت نهایی آجیل شب یلدا را هم با افزایش روبرو می کند.

صفا پور افزود: در حال حاضر و بر اساس کیفیت و تعداد مواد استفاده شده، آجیل شب یلدا بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد هرچند به دلیل کرونا بسیاری از مراسمات و دورهمی های مردم تعطیل شده است و بسیاری امسال در صدد برگزاری این مراسم نیستند.

افزایش قیمت میوه به بهانه شب یلدا تخلف است
رئیس اتحادیه میوه و تره بار شیراز در خصوص نرخ مصوب میوه در شب یلدا گفت: نرخ سود فروش میوه در تمام طول سال بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است و بر اساس نوع محصول، کیفیت و میزان ضایعات آن مشخص می‌شود و میوه‌های شب یلدا هم از این قاعده مستثنی نیستند.

جواد عدلو با اشاره به شیوع کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: آنچه شاهد آن هستیم این است دیگر از دورهمی های خانوادگی خبری نیست و در بازار میوه و تره بار این مورد کاملاً نمایان هست.

هرچند بر خلاف برخی شایعات در خصوص کمبود میوه هیچ کمبودی در مورد میوه و تره بار در بازار خصوصاً میوه‌های همانند پرتقال، نارنگی، سیب و انار وجود ندارد و هندوانه مخصوص شب یلدا نیز با قیمت مناسب در مغازه‌ها موجود است اما آنچه در بازار شیراز مشاهده می شود از لحاظ نرخ و نوع محصولات با آنچه مسئولان اعلام می کند متفاوت است.

کد خبر: ۶۰٬۸۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha