۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
 افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو برای سال ۱۴۰۰ قطعی شد| پلتفرم و قطعات مشترک؛ راهکاری برای رشد تولید خودروسازان
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفتگو با «بازار»؛

افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو برای سال ۱۴۰۰ قطعی شد| پلتفرم و قطعات مشترک؛ راهکاری برای رشد تولید خودروسازان

نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای افزایش تیراژ تولید خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: از ابتدای دی ماه برنامه افزایش تیراژ تولید تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: محدودیت‌های ایجاد شده از تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، شیوع کرونا و ضرورت اجرای پرتوکل‌های بهداشتی برای کنترل بیماری، عدم همکاری بانک مرکزی برای تخصیص ارز و ثبت سفارش، ترخیص دیرهنگام مواد اولیه و قطعات نیم ساخته خارجی از گمرک، نوسانات ارزی و افزایش روزانه هزینه‌های تولید، بدهی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان خودروسازان به قطعه‌سازان، افزایش خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه خودروسازان و غیره از جمله مشکلاتی هستند که فعالان صنعت خودرو را از ابتدای سال از برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو عقب انداخته است.

البته بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان، آن‌ها در همین شرایط دشوار نیز توانسته‌اند طی هشت ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به کمک یکدیگر افزایش تولید ۲۰ درصدی را در خودروهای سواری رقم بزنند. در این راستا محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور ضمن اشاره به بازبینی برنامه ۱۴۰۰ خودروسازان و قطعه‌سازان از برنامه ریزی برای افزایش ۵۰ درصدی تولید بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری اطلاع داد؛ در همین رابطه گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.  

* آخرین هدف گذاری که برای صنعت خودرو در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش تیراژ تولید انجام شده است چیست؟ آیا برنامه جدیدی برای رهایی یا کاهش اثرات ناشی مشکلات فعلی و دست یابی به تیراژ تولید متناسب با تقاضای بازار در دست هست؟
هفته گذشته به همراه نمایندگان مردم در مجلس، جلسه‌ای داشتیم که پیرو آن قرار شد اهداف و سیاست های صنعت خودرو که برای سال ۱۴۰۰ تعلیف شده را مورد بازبینی دوباره قرار دهند. بر این اساس قرار است ظرف یک ماه سازمان گسترس با همکاری انجمن ها و مجلس طرحی را آماده کنند و به مجلس ارائه دهند که بر آن اساس برنامه ریزی سال آینده به درستی انجام شود. این یکی از جدیدترین تصمیماتی است که گرفته شده و بعد از یک هفته انتظار می رود به یک جمع بندی مناسب رسیده باشند.

علاوه بر این پیشنهادی را که وزارت خانه هم داده است که در صورت تصویب در کمیسیون سران؛ افزایش تولید خودرو از اول دی ماه آغاز شود و به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برسد. در صورتی که طرح ارائه شده از سوی وزارت به تصویب برسد به نظر می رسد معضل تامین نقدینگی برطرف شود و دیگر تولید همراه با ضرر و زیان نباشد. اتفاقی که از نتیجه آن هم تولیدکننده و هم مصرف کننده خشنود خواهد شد.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس برای افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید برای سال آینده برنامه ریزی کردند، البته از ابتدای سال جاری تاکنون شرکت ایران خودرو نسبت به سال گذشته توانسته ۵۸ درصد افزایش تولید داشته باشد، سایپا هم هرچند کمتر از این شرکت اما توانسته افزایش تولید داشته است

* اشاره کردید به اینکه یک سری اهداف در جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتید در نظر گرفته شده است تا صنعت خودرو به برنامه افزایش تیراژ تولید دست یابد، این اهداف شامل چه مواردی می شود؟
بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس برای افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید برای سال آینده برنامه ریزی کردند. البته از ابتدای سال جاری تاکنون نیز شرکت ایران خودرو نسبت به سال گذشته توانسته ۵۸ درصد افزایش تولید داشته باشد، سایپا هم هرچند کمتر از این شرکت اما توانسته افزایش تولید داشته است، با این حال تولیدات آن‌ها همراه با ضرر و زیان بوده است؛ یعنی هنوز ضرر و زیان در این بخش برطرف نشده است، بنابراین در صورتی که این کار انجام بگیرد می تواند به تولید بهتر کمک کند.

در این راستا راهکارهایی هم در نظر گرفته شده است؛ برای مثال استفاده از پلت فرم و قطعات مشترک برای خودروسازان شیوه‌ای برای کاهش هزینه‌های تولید است. همچنین طی صحبت‌هایی که شده، قرار است نیاز به واردات مواد اولیه از خارج کشور کاهش یابد و از مواد اولیه بومی استفاده بیشتری در صنعت شود. برای مثال برخی از مواد اولیه را می توان از پتروشیمی‌ها را ایجاد تغییرات مختصری تهیه کرد.

اما در خصوص افزایش تیراژ تولید ایران خودرو به سمت یکسان یازی قطعات و تولید خودرو کم مصرف حرکت کرده و در مورد شرکت خودروسازی سایپا هم با توجه به حذف خودرو پراید به عنوان محصول پرتیراژ و محصولات سی کی دی برنامه تولید جایگزین در برنامه است. در خصوص طراحی پلت فرم جدید نیز برنامه ریزی‌هایی انجام شده که پیش بینی می شود امکان طراحی طی  ۳۶ ماه زمان امکان پذیر شود.

* با توجه به اینکه اشاره کردید به برنامه ریزی برای داخلی سازی برخی از مواد اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان، برنامه میزهای تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو که از سال گذشته آغاز شد به کجا رسید؟
بله همانطور که اشاره کردم تمرکز بر روی داخلی سازی است که با بعضی از شرکت های مختلف قراردادهایی هم در این زمینه بسته شده است؛ بخشی از برنامه خودکفایی محقق شد و مابقی آن نیز در دست اجرا است. بزرگترین مشکلی که اکنون با آن مواجه هستیم مساله نقدینگی است که اگر برنامه ریزی درستی نیز انجام بگیرد با دیگر نیاز به وام های بانکی نباشد.

اگر خودروسازان بتوانند با قیمت مناسب خودرو تحویل دهند، ضرر و زیان نخواهند داشت و این مهمترین بحثی است که در این زمینه وجود دارد، در حال حاضر مهمترین هدفی که دنبال می شود تولید با کیفیت و با قابلیت رقابتی است

اگر خودروسازان بتوانند با قیمت مناسب خودرو تحویل دهند، ضرر و زیان نخواهند داشت و این مهمترین بحثی است که در این زمینه وجود دارد. در حال حاضر مهمترین هدفی که دنبال می شود تولید با کیفیت و با قابلیت رقابتی است.

* بارها گفته شده است که تامین مواد اولیه از داخل کشور هم به سادگی انجام نمی شود و گاهی حتی تحریم‌های داخلی شرایط تولید را دشوارتر از تحریم‌های خارجی کرده است؛ برای رفع مشکلاتی که با صنایع مادر داشتید تدابیری اندیشیده شده است؟
هنوز هم در سیستم مچینگ (مچینگ یا خریداری از کالای مازاد معاملات به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن، در صورتی که تمامی حجم عرضه شده کالای مورد نظر در تالار معاملات بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، بخشی باقی مانده و معامله نشده، با قیمت پایه در سیستم مازاد عرضه و یا مچینگ قرار می‌گیرد) و تامین مواد اولیه داخلی مشکلات بسیاری وجود دارد.

برای رفع این معضل به صورت جداگانه در حال مکاتبه هستیم. متاسفانه تصمیم مسئولان به تغییر شیوه های گذشته که می توانستیم از طریق مچینگ کار کنیم مشکلات بسیاری را برای تولید ایجاد خواهد کرد که امیدواریم این تغییرات را ایجاد نکنند.

کد خبر: ۶۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha